هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی نقش میدان گنجعلیخان شهر کرمان در ایجاد حس نشاط شهروندان میباشد. شیوه گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و پیمایش میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شهروندانی میباشد که جهت گذراندن اوقات فراغت به میدان گنجعلیخان مراجعه ک أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی نقش میدان گنجعلیخان شهر کرمان در ایجاد حس نشاط شهروندان میباشد. شیوه گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و پیمایش میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شهروندانی میباشد که جهت گذراندن اوقات فراغت به میدان گنجعلیخان مراجعه کردهاند. در این راستا محقق در طول یک هفته مجموعاً 140 پرسشنامه را تکمیل کرد. همچنین متخصصین، که با استفاده از تکنیک دلفی 25 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای مقایسه میانگین وضعیت موجود و ایدهآل و رگرسیون گام به گام و همچنین جهت ضریب اهمیت معیارها از تکنیک SWARA، استفاده شدهاست. مقایسه وضعیت موجود و ایدهآل در شاخصهای حس نشاط و شادی-آفرینی میدان گنجعلیخان نشان میدهد که میدان گنجعلیخان شهر کرمان به لحاظ شادی آفرینی در وضعیت مطلوب قرار ندارند. به عبارتی میزان میانگین تمامی شاخصها از حد مبنا (3) پایینتر است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام نشان میدهد شاخص عاطفی با ضریب بتا 0/517 بیشترین تأثیر و شاخص امنیتی با ضریب بتا 0/287 کمترین تأثیر را شادیآفرینی میدان گنجعلیخان شهر کرمان داشته است. نتایج مدل SWARA حاکی از آن است از بین شاخصهای مؤثر بر شادیآفرینی میدان گنجعلیخان شهر کرمان، شاخص امنیتی با وزن نهائی 0/339 در رتبه اول، شاخص اجتماعی با وزن 0/271 در رتبه دوم، شاخص فضایی کالبدی با وزن 0/217 در رتبه سوم و نهایتاً شاخص عاطفی با وزن نهایی 0/174 در رتبه چهارم قرار گرفت.
تفاصيل المقالة
جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس
,
العدد2,السنة
7
,
تابستان
1394
جداسازیحرکتعابرانپیادهباترافیکعبوریراهدرمقاطعباحجموسرعتبالاازمسایلیاستکهعلاوهبرتامینایمنی عابران،روانیترافیکمسیرموردنظررانیزدربردارد. یکیازروش هایگذرایمنازاینمقاطع ها،احداثگذرگا ه هایغیر همسطح (روگذریازیرگذر) می باشد. هدف تحقیق آسیب شناسی ساخت روگذرهای نه گانه دردست ساخ أکثر
جداسازیحرکتعابرانپیادهباترافیکعبوریراهدرمقاطعباحجموسرعتبالاازمسایلیاستکهعلاوهبرتامینایمنی عابران،روانیترافیکمسیرموردنظررانیزدربردارد. یکیازروش هایگذرایمنازاینمقاطع ها،احداثگذرگا ه هایغیر همسطح (روگذریازیرگذر) می باشد. هدف تحقیق آسیب شناسی ساخت روگذرهای نه گانه دردست ساخت شهر کرمان می باشد. روش شناسی تحقیق توصیفی – تحلیلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که احداث پروژهای عظیمی از نوع روگذر و زیر گذر درشهر کرمان باتوجه به قرار گرفتن در محدوده پراترافیک شهر می تواند در آینده حجم زیادی از ترافیک شهر را حل کرده و در روان سازی و ایمن سازی معابر کمک کند.
تفاصيل المقالة
در برخی کلانشهرهای ایران پدیدۀ جزایر گرمایی تا حدودی قابل تعمیم و مشاهده است. وجود ساختمانهای بلند، ترافیک، فشردگی جمعیت در مراکز گرهگاهی و به خصوص محدودۀ مرکزی شهر باعث ایجاد جزیرۀ گرمایی در شهر میشود. در این پژوهش به شناسایی زمانی- مکانی جزایر گرمایی دورۀ سرد سال طی أکثر
در برخی کلانشهرهای ایران پدیدۀ جزایر گرمایی تا حدودی قابل تعمیم و مشاهده است. وجود ساختمانهای بلند، ترافیک، فشردگی جمعیت در مراکز گرهگاهی و به خصوص محدودۀ مرکزی شهر باعث ایجاد جزیرۀ گرمایی در شهر میشود. در این پژوهش به شناسایی زمانی- مکانی جزایر گرمایی دورۀ سرد سال طی سال های 1984 تا 2019 و تحلیل زمینههای مؤثر در شکلگیری آنها با تأکید بر تغییرات کاربری اراضی، بافت، بلندمرتبه سازی، پوشش زمین و متغیّرهای اقلیمی در شهر تهران پرداخته شد. پژوهش حاضر که مبتنی بر استخراج تصاویر ماهواره ای لندست صورت گرفته، با استفاده از شاخص های NDVI ، LSE، ISA و LST به تولید نقشه های شاخص های مذکور پرداخته که مبنای تجزیه و تحلیل ها قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که مقادیر بالای LST در مناطقی از سطح شهر تهران گسترش یافته که شاخص NDVI در آنجا نسبتاً پایین و شاخص ISA بالا بوده است. لذا اگرچه تشکیل جزایر گرمایی در زمستان کمی دور از انتظار است، اما بخش های کوچکی از نواحی شمال، شمال غرب، جنوب و جنوب غرب شهر در مناطق 1، 5 و 18 که عموماً در معرض دائمی جزایر گرمایی است که با کاربری های متراکم و نقاط عاری از پوشش گیاهی همگام است. لکه های گرم پراکنده در نواحی مذکور با پوشش دمایی بالاتر از 20 درجۀ سانتیگراد در میان متوسط دمای شهر که پایینتر از 17 درجۀ سانتگیراد در طول دورۀ سرد سال می باشد، گویای این واقعیت است.
تفاصيل المقالة
در جریان هرگونه تصمیم گیری اعم از برنامه ریزی، مدیریت، ارزیابی و یا کنترل چنانچه در طلب و جستجوی شرایطی مطلوب هستیم، باید در راستای ایجاد تعادلی منطقی و واقع بینانه بین مناطق به لحاظ برخورداری از امکانات و خدمات حرکت کنیم. گام اول در جهت چنین حرکتی شناخت وضع موجود و امک أکثر
در جریان هرگونه تصمیم گیری اعم از برنامه ریزی، مدیریت، ارزیابی و یا کنترل چنانچه در طلب و جستجوی شرایطی مطلوب هستیم، باید در راستای ایجاد تعادلی منطقی و واقع بینانه بین مناطق به لحاظ برخورداری از امکانات و خدمات حرکت کنیم. گام اول در جهت چنین حرکتی شناخت وضع موجود و امکانات و محدودیت های آن است. مسأله اساسی تحقیق این است که توزیع متعادلی از نظر امکانات بهداشتی و درمانی در سطح استان همدان برقرار نیست. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و رویکرد حاکم بر آن کاربردی است. داده های مورد نیاز با بهره گیری از آمار مربوط به سالنامه آماری استان همدان در سال 1392 استخراج گردیده و جهت ارزیابی شهرستان های استان از لحاظ برخورداری از خدمات بهداشتی– درمانی از 14 شاخص استفاده گردیده است. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون و تاپسیس فازی (FTOPSIS) و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت پذیرفته و به منظور ترسیم نقشه ها از نرم افزار Arc GIS استفاده گردیده است. یافته های تحقیق حاکی از آن بود که پراکنش شاخص های بهداشتی درمانی در پهنه استان همدان به صورت قطبی و ناموزون است و رابطه ای منطقی بین سطح جمعیت و سطح توسعه بهداشتی درمانی برقرار نیست به گونه ای که شهر همدان مرکز سیاسی اداری استان برخوردارترین شهر بوده و بقیه شهرستان های استان در شرایط متوسط بالا و پایین و محروم قرار دارند. نتایج پژوهش ضرورت نگاهی عدالت محور در عرصه برنامه ریزی و توزیع خدمات به منظور ارائه خدمات با مطلوبیت بهتر و اقتصادی است.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1402
هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی نقش میدان گنجعلیخان شهر کرمان در ایجاد حس نشاط شهروندان میباشد. شیوه گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و پیمایش میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شهروندانی میباشد که جهت گذراندن اوقات فراغت به میدان گنجعلیخان مراجعه ک أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی نقش میدان گنجعلیخان شهر کرمان در ایجاد حس نشاط شهروندان میباشد. شیوه گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و پیمایش میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شهروندانی میباشد که جهت گذراندن اوقات فراغت به میدان گنجعلیخان مراجعه کردهاند. در این راستا محقق در طول یک هفته مجموعاً 140 پرسشنامه را تکمیل کرد. همچنین متخصصین، که با استفاده از تکنیک دلفی 25 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای مقایسه میانگین وضعیت موجود و ایدهآل و رگرسیون گام به گام و همچنین جهت ضریب اهمیت معیارها از تکنیک SWARA، استفاده شدهاست. مقایسه وضعیت موجود و ایدهآل در شاخصهای حس نشاط و شادی-آفرینی میدان گنجعلیخان نشان میدهد که میدان گنجعلیخان شهر کرمان به لحاظ شادی آفرینی در وضعیت مطلوب قرار ندارند. به عبارتی میزان میانگین تمامی شاخصها از حد مبنا (3) پایینتر است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام نشان میدهد شاخص عاطفی با ضریب بتا 0/517 بیشترین تأثیر و شاخص امنیتی با ضریب بتا 0/287 کمترین تأثیر را شادیآفرینی میدان گنجعلیخان شهر کرمان داشته است. نتایج مدل SWARA حاکی از آن است از بین شاخصهای مؤثر بر شادیآفرینی میدان گنجعلیخان شهر کرمان، شاخص امنیتی با وزن نهائی 0/339 در رتبه اول، شاخص اجتماعی با وزن 0/271 در رتبه دوم، شاخص فضایی کالبدی با وزن 0/217 در رتبه سوم و نهایتاً شاخص عاطفی با وزن نهایی 0/174 در رتبه چهارم قرار گرفت.
تفاصيل المقالة
مقدمه: یکی از مهمترین مشکلات موجود در شهرهای کشور به نحوه استقرار نامناسب فعالیت های مربوط به خدمات شهری در بستر شهر و به شهروندان، در مجاورت سایر کاربری های موجود مربوط می شود که حل این مشکل به برنامه ریزی و مدیریت مناسب در زمینه مکان یابی و ساماندهی خدمات شهری نیاز دا أکثر
مقدمه: یکی از مهمترین مشکلات موجود در شهرهای کشور به نحوه استقرار نامناسب فعالیت های مربوط به خدمات شهری در بستر شهر و به شهروندان، در مجاورت سایر کاربری های موجود مربوط می شود که حل این مشکل به برنامه ریزی و مدیریت مناسب در زمینه مکان یابی و ساماندهی خدمات شهری نیاز دارد. بازارها از جمله مراکز مهم و حیاتی خدمات رسانی در شهرها هستند که نقش مهمی در تامین رفاه و آسایش شهروندان و توسعه ی اقتصادی شهرها ایفا می کنند. در شهر یاسوج بازار به عنوان قلب اقتصادی شهر محسوب می شود و افزایش ترافیک در این قسمت مشکلات عدیده کالبدی-کارکردی و دسترسی-ترافیکی برای شهروندان ایجاد کرده است. لذا این تحقیق سعی در برنامه ریزی و ساماندهی بازار یاسوج با تاکید بر کاهش ترافیک با رویکرد مشارکتی دارد. روش شناسی تحقیق: روش انجام این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده داده های تحقیق در محدوده موردمطالعه با استفاده از پرسشنامه و منابع اسنادی و کتابخانه ای و آمار دستگاه های اجرایی به دست آمده، جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری SPSS بهره گیری شده است، همچنین از نرم افزار GIS ARC در تهیه و تولید نقشه ها استفاده شد و جهت تحلیل اطلاعات از مدل های SWOT و QSPM بهره برده شده است.قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو پژوهش شهریاسوج ومحدوده بازار این شهر و مشکلات ترافیکی ناشی ازحضور و مراجعه مردم به بازار می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که شاخص های کالبدی-کارکردی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، مدیریتی، دسترسی و ترافیکی از نظر شهروندان وضعیتی قابل قبولی ندارند و دارای سطح مطلوبی در بازار یاسوج نمی باشند. ایجاد پارکینگ در محدوده بازار با توجه به وجود زمین های خالی در این محدوده می تواند در کاهش ترافیک محدوده بازار موثر باشد و همچنین انتقال دستفروشان به نقطه دیگر در ساماندهی محدوده بازار می تواند تاثیرگذار باشد. تاکید برایجاد سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و کارآمد در محدوده بازار جهت کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین از مهمترین راهبردهای برنامه ریزی و ساماندهی بازار یاسوج با تاکید بر کاهش ترافیک می باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications