روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
العدد2,السنة
20
,
زمستان
1402
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.400 نفر (117 مرد و 283 زن) از مراجعان مراکز مشاوره شهر دورود , خرم اباد و بروجرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و أکثر
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.400 نفر (117 مرد و 283 زن) از مراجعان مراکز مشاوره شهر دورود , خرم اباد و بروجرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه بازداری هیجان کلنر (1981) ,پرسشنامه سطوح اگاهی هیجان لین و شوارتز (1987) , چک لیست وقایع زندگی واترس و همکاران (2013) و پرسشنامه نارسا کنشوری بارکلی (2011) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با مدل معادلات ساختاری نشان داد بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی نقش واسطه ای ایفا می کند. اثرات مستقیم بازداری هیجان و کارکردهای اجرایی مثبت معنادار , اثر غیر مستقیم وقایع زندگی و کارکردهای اجرایی مثبت معنادار اثر غیر مستقیم سطوح آگاهی هیجانی و کارکردهای اجرایی منفی معنادار بود براین اساس می توان گفت بازداری هیجانی رابطه بین سطوح آگاهی هیجان و کارکردهای اجرایی را به صورت منفی و رابطه بین وقایع زندگی و کارکردهای اجرایی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کند.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی درمان مبتنی بر اصلاح الگوی تعامل والد-کودک بر، کیفیت خواب و ارتباط با والدین و همسالان در کودکان 12-9 ساله دارای اعتیاد اینترنتی بود. این مطالعه نوعی پژوهش نیمه تجربی بود و از پیشآزمون / پسآزمون با گروه کنترل استفادهشد. جامعه آماری این مطا أکثر
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی درمان مبتنی بر اصلاح الگوی تعامل والد-کودک بر، کیفیت خواب و ارتباط با والدین و همسالان در کودکان 12-9 ساله دارای اعتیاد اینترنتی بود. این مطالعه نوعی پژوهش نیمه تجربی بود و از پیشآزمون / پسآزمون با گروه کنترل استفادهشد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه 3617 دانشآموز 12-9 ساله مشغول به تحصیل در مدارس منتخب شهر کرمان در سال تحصیلی 1400- 1399 تشکیل دادند. از این تعداد 99 دانشآموز نمره اعتیاد به اینترنت را کسب و 72 دانشآموز به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامههای کیفیت خواب پترزبورگ (PSQI) و پرسشنامه دلبستگی انجام شد. سپس پژوهشگر، مداخله تحقیق را برای گروه آزمایش انجام داد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و استنباطی و آزمون نان پارامتریک علامت استفاده گردید. نتایج نشان داد که در گروه آزمایش اعتیاد به اینترنت کاهشیافته و به وضعیت در معرض اعتیاد به اینترنت تغییر کرده است. و نتایج حاکی از بهبود کیفیت کلی خواب در گروه آزمایش بعد از مداخله بود. میانگین نمره کلی کیفیت ارتباط والد-کودک حاکی از آن است که دلبستگی به والد از حد متوسط به بسیار خوب افزایش داشت و میانگین نمره کلی کیفیت ارتباط کودک – همسالان از حد متوسط به بسیار خوب افزایش داشته است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از اثربخشی درمان مبتنی بر اصلاح تعامل والد-کودک بر متغیرهای مورد نظر در این کودکان بود.
تفاصيل المقالة
شکست در برآورده سازی نیازهای اساسی زوجین در فرآیند ازدواج میتواند باعث از دست رفتن معنای زندگی و طلاق شود. باقی ماندن جنبههای هیجانی میتواند زوجین را درگیر نگه دارد. با توجه به این مسئله افراد باید پیش و پس از طلاق برای ساختن زندگی جدید خود کمک شون أکثر
شکست در برآورده سازی نیازهای اساسی زوجین در فرآیند ازدواج میتواند باعث از دست رفتن معنای زندگی و طلاق شود. باقی ماندن جنبههای هیجانی میتواند زوجین را درگیر نگه دارد. با توجه به این مسئله افراد باید پیش و پس از طلاق برای ساختن زندگی جدید خود کمک شوند. بخشایش فرآیندی است که شامل تغییر در هیجان و نگرش در مورد یک متخلف است. این پژوهش به بررسی مقدار اثر بخشی بخشایش درمانی بر مقدار سازگاری پس از طلاق بر زنان مطلقه پرداخت. جامعه آماری شامل زنان مطلقه ساکن در شهر شیراز در سال1394 بودند. نمونهگیری به شیوه تصادفی صورت گرفت و30 نفر به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه 100 سوالی سازگاری پس از طلاق فیشر بود. روش تحلیل آماری کوواریانس بود. نتایج نشان دهنده تفاوت معنیدار دو گروه کنترل و آزمایش در مولفههای سازگاری پس از طلاق بودند. یافتهها نشان دادند که روش آموزش مبتنی بر بخشایش بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه موثر است.
تفاصيل المقالة
این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب، افسردگی و امیدواری زنان مبتلا به سرطان سینه صورت گرفت. این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به این منظور، 20 بیمار مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به بیما أکثر
این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب، افسردگی و امیدواری زنان مبتلا به سرطان سینه صورت گرفت. این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به این منظور، 20 بیمار مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به بیمارستان شفا اهواز در بهار 1389 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های اضطراب بک، افسردگی بک و امیدواری میلر بود که پیش از آغاز گروه درمانی و در پایان دوره ی درمان به وسیله ی بیماران دو گروه تکمیل شدند. گروه درمانی به گونه ای معنا دار به کاهش افسردگی، اضطراب و افزایش امیدواری بیماران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل منجر شد، اما چنین تغییراتی در گروه کنترل مشاهده نشد. همان گونه که پژوهش های پیشین نشان دادند، جلسه های گروه درمانی شناختی رفتاری تاثیری مثبت بر کاهش اضطراب، افسردگی و افزایش امیدواری دارند و نتایج این پژوهش ضرورت بکارگیری درمان های روان شناختی در کنار درمان های متداول دارویی برای بیماران را نشان می دهند
تفاصيل المقالة
هدف از این تحقیق، بررسی اثربخشی موسیقی آرام و بیکلام برسلامت معنوی دختران نوجوان انجام شد. طرح پژوهش این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال دوم م أکثر
هدف از این تحقیق، بررسی اثربخشی موسیقی آرام و بیکلام برسلامت معنوی دختران نوجوان انجام شد. طرح پژوهش این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه شهر شیراز بود. با روش نمونهگیری در دسترس یک دبیرستان در سطح شهر شیراز انتخاب و30 دانشآموز پس از همتاسازی، به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش وکنترل قرار گرفتند. برای آزمودنیها 8 جلسۀ30 دقیقهای موسیقیدرمانی غیرفعال به صورت شنیدن آهنگهای آرامبخش و بیکلام برگزار گردید. سلامت معنوی نوجوانان دختر قبل و پس از اجرای مداخله موسیقی درمانی با استفاده از پرسشنامه سلامت معنوی (پولوتزین والیسون) سنجیده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در میزان سلامت معنوی تفاوت معنادار وجود دارد و فرضیهای پژوهش مبنی بر تاثیر موسیقی درمانی بر سلامت معنوی نوجوانان تائیدگردید. براساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که موسیقی آرام و بیکلام به طور معنادار و اثربخش سلامت معنوی نوجوانان دختر را افزایش میدهد
تفاصيل المقالة
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد گروه درمانی معنوی بر کاهش میزان افسردگی، اضطراب و استرس در زنان مبتلا به سرطان سینه ی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر شیراز صورت گرفت. به همین منظور، تعداد ٢٤ نفراز زنان مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به مرکز درمانی، به روش نمونه أکثر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد گروه درمانی معنوی بر کاهش میزان افسردگی، اضطراب و استرس در زنان مبتلا به سرطان سینه ی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر شیراز صورت گرفت. به همین منظور، تعداد ٢٤ نفراز زنان مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به مرکز درمانی، به روش نمونه گیری تصادفی، پس از مصاحبه بالینی انتخاب گردیدند و در دو گروه ١٢ نفری کنترل و آزمایش به صورت تصادفی جایگزین شدند. سپش همه ٢٤ نفر به وسیله ابزارهای پژوهش ازجمله مقیاس افسردگی – اضطراب – استرس (DASS-21) و مقیاس سلامت معنوی (SWB-20) مورد آزمایش قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش، ۱۲ جلسه در مداخلات گروه درمانی معنوی شرکت کردند و این درحالی بود که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند. در پایان دوباره آزمونها برای همه افراد نمونه (٢٤نفر) اجرا گردید. پس ازگرد آوری پرسشنامه ها، داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس و به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که معنویت درمانی به شیوه گروهی در سطح معناداری (p≤0/0001) در کاهش افسردگی زنان مبتلا به سرطان سینه مؤثر بوده است. همچنین، در سطح معناداری ((p≤0/003 باعث بهبود سلامت معنوی در این بیماران گردیده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications