روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
العدد2,السنة
20
,
زمستان
1402
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.400 نفر (117 مرد و 283 زن) از مراجعان مراکز مشاوره شهر دورود , خرم اباد و بروجرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و أکثر
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه ای بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.400 نفر (117 مرد و 283 زن) از مراجعان مراکز مشاوره شهر دورود , خرم اباد و بروجرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه بازداری هیجان کلنر (1981) ,پرسشنامه سطوح اگاهی هیجان لین و شوارتز (1987) , چک لیست وقایع زندگی واترس و همکاران (2013) و پرسشنامه نارسا کنشوری بارکلی (2011) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با مدل معادلات ساختاری نشان داد بازداری هیجان در رابطه بین سطوح اگاهی هیجان و وقایع زندگی با کارکردهای اجرایی نقش واسطه ای ایفا می کند. اثرات مستقیم بازداری هیجان و کارکردهای اجرایی مثبت معنادار , اثر غیر مستقیم وقایع زندگی و کارکردهای اجرایی مثبت معنادار اثر غیر مستقیم سطوح آگاهی هیجانی و کارکردهای اجرایی منفی معنادار بود براین اساس می توان گفت بازداری هیجانی رابطه بین سطوح آگاهی هیجان و کارکردهای اجرایی را به صورت منفی و رابطه بین وقایع زندگی و کارکردهای اجرایی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کند.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی درمان مبتنی بر اصلاح الگوی تعامل والد-کودک بر، کیفیت خواب و ارتباط با والدین و همسالان در کودکان 12-9 ساله دارای اعتیاد اینترنتی بود. این مطالعه نوعی پژوهش نیمه تجربی بود و از پیشآزمون / پسآزمون با گروه کنترل استفادهشد. جامعه آماری این مطا أکثر
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی درمان مبتنی بر اصلاح الگوی تعامل والد-کودک بر، کیفیت خواب و ارتباط با والدین و همسالان در کودکان 12-9 ساله دارای اعتیاد اینترنتی بود. این مطالعه نوعی پژوهش نیمه تجربی بود و از پیشآزمون / پسآزمون با گروه کنترل استفادهشد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه 3617 دانشآموز 12-9 ساله مشغول به تحصیل در مدارس منتخب شهر کرمان در سال تحصیلی 1400- 1399 تشکیل دادند. از این تعداد 99 دانشآموز نمره اعتیاد به اینترنت را کسب و 72 دانشآموز به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامههای کیفیت خواب پترزبورگ (PSQI) و پرسشنامه دلبستگی انجام شد. سپس پژوهشگر، مداخله تحقیق را برای گروه آزمایش انجام داد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و استنباطی و آزمون نان پارامتریک علامت استفاده گردید. نتایج نشان داد که در گروه آزمایش اعتیاد به اینترنت کاهشیافته و به وضعیت در معرض اعتیاد به اینترنت تغییر کرده است. و نتایج حاکی از بهبود کیفیت کلی خواب در گروه آزمایش بعد از مداخله بود. میانگین نمره کلی کیفیت ارتباط والد-کودک حاکی از آن است که دلبستگی به والد از حد متوسط به بسیار خوب افزایش داشت و میانگین نمره کلی کیفیت ارتباط کودک – همسالان از حد متوسط به بسیار خوب افزایش داشته است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از اثربخشی درمان مبتنی بر اصلاح تعامل والد-کودک بر متغیرهای مورد نظر در این کودکان بود.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1399
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ناگویی خلقی، ادراک درد و حمایت اجتماعی ادراک شده در بیماران مبتلا به درد مزمن صورت گرفت. این پژوهش در زمره طرحهای توصیفی- همبستگی قرار داشت. جامعه آماری شامل تمامی زنان 20 تا 60 سال أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ناگویی خلقی، ادراک درد و حمایت اجتماعی ادراک شده در بیماران مبتلا به درد مزمن صورت گرفت. این پژوهش در زمره طرحهای توصیفی- همبستگی قرار داشت. جامعه آماری شامل تمامی زنان 20 تا 60 سال مبتلا به درد مزمن در سطح شهر شیراز بود که در 6 ماهه اول سال 1397 به مراکز درمانی این شهر مراجعه کردند و از بین آنها 160 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، مقیاس ناگویی خلقی تورنتو، پرسشنامه درد مگ گیل و مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده بود. جهت آزمون برازندگی مدل آماری از روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش واسطهای بین ناگویی خلقی و ادراک درد ندارند، اما رابطه بین ناگویی خلقی و حمایت اجتماعی ادراک شده را بصورت معنیداری واسطهگری میکنند. به طور کلی میتوان چنین گفت که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتوانند رابطه بین ناگویی خلقی و حمایت اجتماعی ادراک شده را واسطه گری کنند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications