تدوین و اعتباریابی بسته روانی-آموزشی مبتنی بر استعاره برای تبیین و مفهومسازی طرحوارههای حوزه طرد و بریدگی
الموضوعات :مسعود علیخانی 1 , قاسم نظیری 2 , مسعود محمدی 3 , سجاد امینی منش 4
1 - دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
3 - استادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
4 - استادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: "استعاره", "طرحواره ناسازگار اولیه", "طرحواره حوزه طرد و بریدگی",
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه: استعاره قابلیت انتقال و مفهومسازی مطالب پیچیده و با حجم زیاد را در قالب یک جمله یا متن کوتاه دارد و این دلیلی برای استفاده از آن در علوم مختلف است. فواید استفاده از استعاره در آموزش و رواندرمانی نیز اثباتشده است. استعاره باعث کاهش مقاومت مراجع، سادهسازی و قابلدرک کردن مفاهیم انتزاعی، بهبود ارتباط درمانگر و مراجع و ماندگاری مطالب در ذهن مراجع میشود.
هدف: این پژوهش باهدف طراحی و اعتبار یابی بسته روانی- آموزشی مبتنی بر استعاره برای تبیین و مفهومسازی طرحوارههای ناسازگار اولیه حوزه طرد و بریدگی انجامشده است.
روش: پژوهشگر بر اساس مبانی طرحواره درمانی و استعارههای مراجعان، برای هر طرحواره حوزه طرد و بریدگی 5 استعاره (درمجموع 25 استعاره) طراحی و تدوین کرد و برای روایابی در اختیار پنل متخصصان 13 نفری قرار داد تا علاوه بر روایی کیفی، روایی محتوایی به شیوه کمی نیز انجام شود. در روایابی کمی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که از بین 25 استعاره، 23 استعاره مقدار ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوایی بالاتر از اندازه موردنیاز)54/0≤ (CVRو )79/0≤ (CVIرا به دست آورده و معتبر شناخته شدند. مقدار ضریب نسبی روایی محتوا برای کل بسته آموزشی 84/0 و شاخص روایی محتوا 95/0 محاسبه شد.
نتیجهگیری: با توجه به فواید و کاربردهای استعاره در فرایند آموزش و رواندرمانی و بر اساس نتایج روایابی استعارههای طراحیشده، میتوان
از این بسته روانی- آموزشی، در آموزش و جلسات طرحواره درمانی استفاده کرد.
References
1- Thibodeau PH, Matlock T, Flusberg SJ. The role of metaphor in communication and thought. Language and Linguistics Compass, 2019, 13(5), e12327.
2- Brekhus WH, Ignatow G. The Oxford handbook of cognitive sociology. London: Oxford University Press. 2019, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190273385. 001.0001
3 - Barton G, Brömdal A, Burke K, Fanshawe M, Farwell V, Larsen E, Pillay Y. Publishing in the academy: An arts-based, metaphorical reflection towards self-care. The Australian Educational Researcher, 2022, 1-22. https://doi.org/10.1007/s13384-022-00547-y
4- Flotman AP, Barnard A. THE EVOLUTION OF PERSONAL FRAMES OF REFERENCE: METAPHORS AS POTENTIAL SPACE. International Journal of Doctoral Studies, 17. 2022.
5- Rosenhan C, Galloway N. Creativity, self-reflection and subversion: Poetry writing for Global Englishes awareness raising. System, 2019, 84, 1-13.
6- Verovšek PJ. Social criticism as medical diagnosis? On the role of social pathology and crisis within critical theory. Thesis Eleven, 2019, 155(1), 109-126.
7- Csatár P. Extended conceptual metaphor theory. Acta Linguistica Academica. 2022, 69 (2), 263–270. https://doi.org/10.1556/2062.2021.00528.
8- Torres-Martínez S. Metaphors are embodied otherwise they would not be metaphors. Linguistics Vanguard. 2022, 1–12. DOI: 10.1515/lingvan-2019-0083
9- Al-Khaza’leh BA, Alzubi AAF. The Metaphorical Conceptualization of Love in English and Arabic Songs: A Contrastive Study. Theory and Practice in Language Studies, 2022, 12(6), 1189-1199.
10- Forgács B. The pragmatic functions of metaphorical language. In A Life in Cognition. Springer Verlag. 2022, 41-57
11- Aboutaleb Karkavand A, Kazemi Rashenani M. "The Role of Metaphors in New Psychology Approaches." Tehran: Khat-e Akhar Publications. 2021.
12- Ervas F, Roosi MG. Ojha A, Indurkhya B. The Double Framing Effect of Emotive Metaphors in Argumentation. Frontiers in Psychology. www.frontiersin.org. published: 14 June 2021. doi: 10.3389/fpsyg.2021.628460
13- Törneke N. Metaphor in Practice: A Professional's Guide to Using the Science of Language in Psychotherapy. Translated by Mitra Moslehi Juibari and Mehdi Purasghar Arabi. (2021). Tehran: Arjmand Publications.
14- Stott R, Mansell W, Salkovskis PM, Lavender A, Cartwright-Hatton S. Oxford Guide to Metaphors in CBT: Building Cognitive Bridges. Oxford University Press, 2010.
15- Mathieson F. Metaphor in Cognitive Behaviour Therapy (Thesis, Doctor of Philosophy). University of Otago. Retrieved from 2019, http://hdl.handle.net/10523/9720
16- Coll-Florit M, Climent S, Sanfilippo M, Hernández-Encuentra E. Metaphors of depression. Studying first person accounts of life with depression published in blogs. Metaphor and Symbol, 2021, 36(1), 1-19.
17- Fister K. The Role of Metaphor in the Treatment of Dissociative Identity disorder: Listening to the Multiple Voices of Shared Experience: Trinity Western University. 2019.
18- Juneyoung B. The Effectiveness of Metaphor Therapy on Sexual Health and Anxiety among Couples with Mood Disorder: an empirical review. Journal of clinical psychology, 2019, 63(9), 871-890. doi: 10.1002/jclp.20400.
19- Citron FMM, Cacciari C, Funcke JM, Hsu CT, Jacobs AM. Idiomatic expressions evoke stronger emotional responses in the brain than literal sentences. Neuropsychologia, 2019, (131), 233-248. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia .2019.05.02
20- Cameron L. Metaphor in educational discourse. Advances in Applied Linguistics. London, UK: Continuum, 2003, 0-8264-4940-9
21- Padesky C. Schema as self-prejudice. International Cognitive Therapy. Newsletter, 1991, 6, 6-7.
22- Young J, Klosko J, Weishaar M. Schema Therapy: A Practitioner's Guide. Translated by Hassan Hamidpour and Zahra Andouz (2015). Tehran: Arjmand Publications.
23- Stevens B, Eckhard R. Breaking Negative Relationship Patterns: A Schema Therapy Self-help and Support Book. Translated by Adele Samimi, Sa'adeh Malekasgar, and Maryam Hedayati (2020). Tehran: Arjmand Publications.
24- Arnoud A, Jacob G. Schema Therapy in Practice: An Introductory Guide to the Schema Mode Approach. Translated by Hamed Barabadi (2019). Tehran: Asbar publications.
_||_