-
المقاله
1 - ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان بانک توسعه و تعاونخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400زمینه: سازمان ها برای نیل به اهداف و فعالیتها مورد نظر، علاوه بر کسب سرمایههای مادی، نیازمند نیروی انسانی واجد الشرایط هستند تا در جهت پیشبرد اهداف سازمان را یاری دهند. هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی شناساسایی ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان در بانک توسعه و أکثرزمینه: سازمان ها برای نیل به اهداف و فعالیتها مورد نظر، علاوه بر کسب سرمایههای مادی، نیازمند نیروی انسانی واجد الشرایط هستند تا در جهت پیشبرد اهداف سازمان را یاری دهند. هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی شناساسایی ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان در بانک توسعه و تعاون استان مازندران بود. روش: روش تحقیق حاضر دراین مطالعه توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف بنیادی است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کارکنان و مدیران بانک توسعه و تعاون استان مازندران تشکیل دادهاند. روش نمونه گیری در بخش کیفی مطالعه، نمونه گیری هدفمند است. در بخش کیفی برای گردآوری دادهها، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش گراندد تئوری و برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از تحلیل عامل تأییدی آلفای کرونباخ و در نهایت معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی-ال-اس استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مولفههای فرهنگ سازمانی (عوامل زمینه ای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، پیامدها، شرایط مداخله گر) بر عملکرد کارکنان بانک توسعه و تعاون تاثیر مثبت و معناداری داشتند. نتیجه گیری: همچنین نتیجه این تحقیق نشان داد که تاثیر پیامدهای سازمانی و فردی در مدل فرهنگ سازمانی از مابقی بیش تر بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری مشتریان در بخش بانکداریمدیریت بازاریابی , العدد 35 , السنة 12 , تابستان 1396هدف پژوهش: از تکنیکهای موثر در عصر حاضر و در بازار در حال اشباع با توجه به اهداف بازاریابی ارزش محور، توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری در کالبد محصولات و خدمات میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری مشتریان در صنعت أکثرهدف پژوهش: از تکنیکهای موثر در عصر حاضر و در بازار در حال اشباع با توجه به اهداف بازاریابی ارزش محور، توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری در کالبد محصولات و خدمات میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری میباشد. روش پژوهش: بدین منظور جامعه آماری این تحقیق مشتریان حقیقی بانک کشاورزی در استان مازندران میباشد که پرسشنامهی این تحقیق بر گرفته از راجاسه خارا (2010) و ساداهار و همکاران (2006) میباشد. براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 412 پرسشنامه، قابل تجزیه و تحلیل جمعآوری شد. نتایج پژوهش: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی بر میزان وفاداری مشتریان به خدمات ارائه شده تأثیر مثبت و معناداری داشته است و همچنین بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی (مشتریان، جامعه، دولت) و تمامی ابعاد وفاداری (رفتاری، نگرشی، شناختی، کرداری، عاطفی) رابطه مثبت وجود داشته است. در این میان مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان بیشترین تأثیر را بر وفاداری کرداری و عاطفی داشته است و مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه بیشترین تأثیر را بر وفاداری نگرشی داشته است و همینطور مسئولیت اجتماعی نسبت به دولت بیشترین تأثیر را بر وفاداری رفتاری و وفاداری شناختی داشته است. کاربرهای مدیریتی پژوهش: با توجه به رقابت بین بانکها، نتایج این تحقیق میتوان به مدیران بانکهای خصوصی و دولتی در جذب و نگهداشت مشتریان کمک شایان توجهی کند. نوآوری پژوهش: بر خلاف تحقیقات مرسوم که از مدل تک بعدی یا دو بعدی وفاداری استفاده میکنند، این تحقیق از این جهت که به بررسی هر چهار بعد وفاداری در بخش بانکداری پرداخته است دارای ارزشمندی میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - خریداران شکگرا و حساسیت قیمتی آنان در خرید بیمه نامههای اختیاریمدیریت بازاریابی , العدد 32 , السنة 11 , پاییز 1395هدف پژوهش: با توجه به اهمیت حساسیت قیمتی در خرید بیمهنامهها، هدف این تحقیق بررسی تأثیر شکگرایی خریداران در چهار بعد شکگرایی نسبت به مسئولیت اجتماعی، نسبت به انعطاف پذیری به اطلاعات منفی، نسبت به انصاف و نسبت به تبلیغات شفاهی بر آن میباشد. روش پژوهش: نمونهای به حج أکثرهدف پژوهش: با توجه به اهمیت حساسیت قیمتی در خرید بیمهنامهها، هدف این تحقیق بررسی تأثیر شکگرایی خریداران در چهار بعد شکگرایی نسبت به مسئولیت اجتماعی، نسبت به انعطاف پذیری به اطلاعات منفی، نسبت به انصاف و نسبت به تبلیغات شفاهی بر آن میباشد. روش پژوهش: نمونهای به حجم 411 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای از میان مشتریان حقیقی بیمه رازی در غرب مازندران انتخاب و پرسشنامه برگرفته از دو تحقیق اسکارمس و لئونیدو (2013) و ایرانی و همکاران (2011) است و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری فرضیهها مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج پژوهش: شکگرایی نسبت به مسئولیت اجتماعی بر میزان حساسیت قیمتی، زمانی که عوامل بهداشتی در سازمان رعایت نشود تأثیرگذار خواهد بود اما مادامی که بایدهای سازمان رعایت میشود تأثیر چندانی نخواهد داشت. درحالیکه انعطافپذیری به اطلاعات منفی، همچنین انصاف و تبلیغات دهان به دهان تأثیر مثبتی بر میزان حساسیت قیمتی داشته است. محدودیتهای پژوهش: با توجه به تحقیقات بسیار کمی که در حوزه شکگرایی و تأثیرات آن بر حساسیت قیمتی در حوزه بازاریابی انجام گرفته محدودیت ایجاد شده است. چنین طرحی برای تعمیمپذیری بیشتر پیشنهاد میشود در شرکتهای بیمهای دیگر نیز تحقیق صورت گیرد. کاربرهای مدیریتی پژوهش: با توجه به یافتهها، شعب باید کارکنانی را انتخاب نمایند که دارای شایستگی قابل قبولی باشند یعنی دارای ویژگیهایی باشند از قبیل: شناخت کافی از انواع خدمات ارائه شده در بیمه مربوطه، سرعت در انجام کارها، ارائه بهتر خدمات، تشخیص نیاز مشتریان و حسن انجام کار. نوآوری پژوهش: شکگرایی در حیطه بازاریابی خدمات بویژه خدمات بیمهای تا کنون در ایران بررسی و ارزیابی نشده است. از این رو نتایج آن میتواند کمک شایان توجهی به مدیران این حوزه کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - نقش دلبستگی احساسی برند بر واکنشهای رفتاری خریداران اتومبیلهای لوکس در تهرانمدیریت بازاریابی , العدد 42 , السنة 14 , بهار 1398در اقتصادهای در حال توسعه توجه به کالاهای لوکس توسط طبقه متوسط جامعه بسیار زیاد و عاملی برای کسب درآمد و ایجاد یک چرخه اقتصادی میباشد. طی سالهای اخیر در ایران توجه به ماشینهای لوکس به شدت افزایش یافته است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر دلبستگی احساسی برند بر واکنشهای رف أکثردر اقتصادهای در حال توسعه توجه به کالاهای لوکس توسط طبقه متوسط جامعه بسیار زیاد و عاملی برای کسب درآمد و ایجاد یک چرخه اقتصادی میباشد. طی سالهای اخیر در ایران توجه به ماشینهای لوکس به شدت افزایش یافته است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر دلبستگی احساسی برند بر واکنشهای رفتاری خریداران اتومبیلهای لوکس در تهران میباشد، که تأثیر ابعاد سهگانهی آن (علاقه به برند، اتصال به برند و اشتیاق به برند) را بر ابعاد واکنش رفتاری (نیت تغییر و تبلیغات شفاهی) بررسی میگردد. بدین منظور پرسشنامههای بر اساس کار تحقیقاتی تحقیقاتی (آلبرت و همکاران، 2009) و (آتناسوپولز و همکاران، 2001) تنظیم و در بین خریداران اتومبیلهای لوکس در شهر تهران به صورت خوشهای چند مرحلهای پخش و 384 پرسشنامه قابل تحلیل بدست آمد. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد دلبستگی احساسی برند بر تبلیغات دهان به دهان تأثیر مثبتی دارد ولی بر نیت تغییر تأثیری ندارد و همینطور اشتیاق به برند، اتصال به برند بر تبلیغات دهان به دهان و نیت تغییر تأثیر مثبتی دارد و علاقه به برند بر تبلیغات دهان به دهان و نیت تغییر تأثیری ندارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - اصالت برند در صنعت درمان و سلامت: واکاوی پیشایندها و پیامدها و ابعاد با رو یکرد کیفیمدیریت بازاریابی , العدد 54 , السنة 17 , بهار 1401نقش برندها در شناسایی محصول شرکت در بازارهای رو به گسترش امروزی، نقشی انکارناپذیر است. مطالعه حاضر به طور خاص بر مراکز درمانی و برندهای مربوط به این مراکز متمرکز میباشد. مسأله مدیریت برند در این صنعت چندان جدی گرفته نشده و بسیاری از مراکز خوشنام و دارای برندهای محبوب د أکثرنقش برندها در شناسایی محصول شرکت در بازارهای رو به گسترش امروزی، نقشی انکارناپذیر است. مطالعه حاضر به طور خاص بر مراکز درمانی و برندهای مربوط به این مراکز متمرکز میباشد. مسأله مدیریت برند در این صنعت چندان جدی گرفته نشده و بسیاری از مراکز خوشنام و دارای برندهای محبوب در میان مشتریان هدف، آنچنان که باید متمرکز بر استفاده از مزیتهای موجود در برند نبوده و آنچه که در چنین بازاری مزیت آفرین است، منابع انسانی (پزشکان) هستند و نه برندهای این مراکز. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تعیینکننده و پیامدهای اصالت برند در صنعت بهداشت و درمان میباشد. از این رو پژوهشگر با اتخاذ روش تحقیق کیفی از یک سو به دنبال ارائه راهکارهایی در جهت رفع مسألهای ملموس در محیط مطالعاتی بوده و از سوی دیگر تلاش داشته است تا شکافهای مطالعاتی و پژوهشی در بخش مدیریت برند در ایران را از طریق شناسایی پیشایندها و پیامدهای بومی موجود در زمینه اصالت برند، کاهش بخشد. در پژوهش حاضر از ابزار مصاحبه (نیمه ساختاریافته) در بخش کیفی در راستای گردآوری دادهها استفاده شده است. در راستای گردآوری دادههای کیفی از خبرگان حوزه اصالت برند در حوزه درمان و سلامت کشور، از پنل خبرگان استفاده گردید. در این پژوهش اعضاءء پنل خبرگان با استفاده از رو یکرد نمونهگیری گلوله برفی گزینش گردیدند. عوامل شناسایی شده برای اصالت برند 2 عامل، عوامل شناسایی شده برای پیشایندهای اصالت برند 6 عامل (استراتژی برند، عوامل مربوط به مشتری، خدمات برند، عوامل بنیادین، ارتباطات برند، اقدامات متمایز کننده) و عوامل شناسایی شده برای پیامدهای اصالت برند 3 عامل (پیامدهای مربوط به برند، پیامدهای نگرشی - عاطفی، پیامدهای رفتاری) میباشد. پیشنهاد میگردد صاحبان برندهای حوزه بهداشت و درمان با بکاربستن استراتژیهای مربوط به هریک از پیشایندهای اصالت برند زمینه را برای ارتقای پیامدهای حاصل از آن فراهم کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تأثیر عوامل اجتماعی بر نیت خرید مشتریان در شبکههای اجتماعی از طریق اعتماد به فروشنده و محصولمدیریت بازاریابی , العدد 48 , السنة 15 , پاییز 1399رشد انفجاری شبکههای اجتماعی باعث ترقی یک نمونه تجارت الکترونیک تحت عنوان تجارت اجتماعی شده است که در آن تجارت الکترونیکی با واسطه رسانههای اجتماعی و خدمات شبکههای اجتماعی مرسوم است. با توجه به افزایش محبوبیت و کاربرد تجارت اجتماعی و نقش مهم آن در تجارت آنلاین موجود، أکثررشد انفجاری شبکههای اجتماعی باعث ترقی یک نمونه تجارت الکترونیک تحت عنوان تجارت اجتماعی شده است که در آن تجارت الکترونیکی با واسطه رسانههای اجتماعی و خدمات شبکههای اجتماعی مرسوم است. با توجه به افزایش محبوبیت و کاربرد تجارت اجتماعی و نقش مهم آن در تجارت آنلاین موجود، بررسی عوامل مهم و کلیدی اعتماد مشتریان به فروشنده و محصول از اساسیترین فاکتورهای موفقیت فروشندگان میباشد. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر عوامل اجتماعی شبکههای اجتماعی برنیت خرید خریداران لوازم آرایشی بهداشتی با توجه به میزان اعتماد به فروشنده و محصول میباشد. بدین منظور سه پرسشنامه برگرفته از کار تحقیقاتی (لو و همکاران، 2016) تنظیم و تعداد 384 پرسشنامه (با توجه به جدول مورگان) از طریق شبکههای اجتماعی موبایلی جمعآوری شد. نتایج تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری حاکی از این بود که عوامل اجتماعی شبکههای اجتماعی بر نیت خرید خریداران لوازم آرایشی بهداشتی ازشبکههای اجتماعی موبایلی با توجه به میزان اعتماد به فروشنده و اعتماد به محصول تأثیر دارند. همچنین حضور اجتماعی وب و حضور اجتماعی دیگران و حضور اجتماعی تعاملی نیز بر نیت خرید خریداران لوازم آرایشی بهداشتی از شبکههای اجتماعی موبایلی تأثیر دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی: توسعه مدل با رویکرد آمیختهمدیریت بازاریابی , العدد 50 , السنة 16 , بهار 1400امروزه ایجاد تغییرات متعدد در فضای جهانی، تأثیرات قابل ملاحظهای بر مؤسسات آموزش عالی داشته، به نحوی که آنها را به تجدید نظر در استراتژیهای کلی شان سوق داده است. هدف تحقیق حاضر توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی با رویکرد آمیخته بوده است. نمونه بخش کیفی شامل 1 أکثرامروزه ایجاد تغییرات متعدد در فضای جهانی، تأثیرات قابل ملاحظهای بر مؤسسات آموزش عالی داشته، به نحوی که آنها را به تجدید نظر در استراتژیهای کلی شان سوق داده است. هدف تحقیق حاضر توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی با رویکرد آمیخته بوده است. نمونه بخش کیفی شامل 12 مدیری بوده که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع انتخاب شدند و در بخش کمی، جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران بخشهای مختلف دانشگاه و واحدها یعنی رؤسا، معاونین، مدیران بخش پژوهشی، پارک علم و فناوری و اداره کارافرینی بودهاند. نمونه آماری 431 نفر بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله در کل ایران توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل بخش کیفی از مصاحبه عمیق، تکنیک تحلیل محتوا و نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از روایی خبرگان (CVR)، تحلیل عامل اکتشافی، تکنیک دیمتل و نرمافزار متلب جهت تعیین روابط درونی بین مؤلفهها و نرمافزار معادلات ساختاری آموس برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی دارای هفت بعد؛ فرآیندهای دانشگاهی، شبکهسازی، تبلیغات، مشتریگرایی، شایستگی کارکنان، فرصتگرایی و امکانات میباشد. نتایج بخش کمی نشان داد که مؤلفههای امکانات، شایستگی کارکنان و فرآیندهای دانشگاهی جنبه علت داشته و مؤلفههای تبلیغات، شبکهسازی، مشتریگرایی و فرصتگرایی جنبه معلول داشته و از تأثیرپذیری بالاتری برخوردارند. نتایج بدست آمده نشان داد که بازاریابی کارآفرینانه دانشگاه روشی جدید و کاربردی برای بازاریابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بوده که از آن میتوان در جهت رقابت پذیری و بقاء در شرایط رقابتی امروزه صنعت آموزش، بهره برد. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - طراحی مدل کیفی بازاریابی کار آفرینانه در بانکداری شرکتیمدیریت بازاریابی , العدد 59 , السنة 18 , تابستان 1402هدف این تحقیق مطالعه نظاممند بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی جهت مشخص کردن عوامل و موانع مؤثر و مؤلفههای بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی میباشد. میباشد. پژوهش حاضر ازنظر رویکردکیفی و از نظر چگونگی تحلیل دادهها توصیفی - اکتشافی با روش فراترکیب میب أکثرهدف این تحقیق مطالعه نظاممند بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی جهت مشخص کردن عوامل و موانع مؤثر و مؤلفههای بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی میباشد. میباشد. پژوهش حاضر ازنظر رویکردکیفی و از نظر چگونگی تحلیل دادهها توصیفی - اکتشافی با روش فراترکیب میباشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه (نیمه ساختاریافته) است. جامعه آماری مشتمل بر خبرگان بانک به ویژه افرادی که در زمینه بازاریابی کارآفرینانه تخصص و دانش کافی دارند میباشد. در این پژوهش اعضاء پنل خبرگان با استفاده از رویکرد نمونهگیری گلوله برفی گزینش گردیدند؛ کدهای کلیدی پس از مطالعه و استخراج با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مؤلفهها و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه شامل: بازار محوری، مدیریت ریسک، تمایز، خصوصیات کارآفرین، فرصتگرایی، نوآوری، مشتریگرایی، شبکهسازی و ارزشمداری بودند. عوامل مؤثر شامل دو مؤلفه اصلی عوامل داخلی (آشفتگی محیط، مشکلات دولتی، سهم بازار محدود، عدم تعهد مشتری، تغییر فناوری، و مشکلات بازار) و عوامل خارجی (چالشهای مدیریتی، موانع انسانی، کمبود منابع، و محدودیتها) و موانع شامل دو مؤلفه اصلی، عوامل داخلی (ذهنیتگرایی کارآفرینانه، ساختار سازمانی، فرهنگ، مدیریت دانش و هوش هیجانی) و عوامل خارجی (برندسازی، بازاریابی نوین، و بهبود ارتباطات) طبقهبندی شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - ماهیت مالکیت معنوی در حقوق ایران و اسلامدستاوردهای نوین در حقوق عمومی , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1401مالکیت معنوی یکی از اقسام مالکیت هایی است که هم در فقه و هم در حقوق به آن احترام گذاشته شده و ضمانت اجراهای زیادی اعم از حقوقی، کیفری و ثبتی در راستای جلوگیری از تعرض به آن حقوق پیش بینی شده است بنابراین مالکیت معنوی در کنار مالکیتهای عینی، جایگاه خاصی برای خود ایجاد أکثر
مالکیت معنوی یکی از اقسام مالکیت هایی است که هم در فقه و هم در حقوق به آن احترام گذاشته شده و ضمانت اجراهای زیادی اعم از حقوقی، کیفری و ثبتی در راستای جلوگیری از تعرض به آن حقوق پیش بینی شده است بنابراین مالکیت معنوی در کنار مالکیتهای عینی، جایگاه خاصی برای خود ایجاد کرده که از سوی دیگر ارزش مالی و معنوی آن در بالارفتن جایگاه آن نیز نقش بسزایی داشته است که سرانجام این عوامل باعث تدوین قوانین زیادی در باب مالکیت معنوی که نتیجه اثر فکر و اندیشه بوده را داشته است. از سوی دیگر لازم به ذکر می باشد که مالکیت معنوی به دو شاخه مالکیت فکری و مالکیت صنعتی تقسیم گردیده و هر یک نیز توسعه میدانی و قانونی به خود دیده است و وابستگی کشورها به یکدیگر و ارتباط تجاری انها باعث توسعه روزافزون مالکیت های معنوی در کشورها شده است. نتیجا لازم به ذکر است که تقسیم بندی سنتی حقوق مالی به حقوق عینی و حقوق دینی در حقوق جدید و معاصر تغییر کرده و حقوق مالکیت معنوی نیز به عنوان قسم سوم حقوق مالی اضافه شده است.
تفاصيل المقالة