تأثیر عوامل اجتماعی بر نیت خرید مشتریان در شبکههای اجتماعی از طریق اعتماد به فروشنده و محصول
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحمد جواد تقی پوریان 1 , سحر کثیری 2 , احمد شکیبا 3
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی طبرستان، چالوس، ایران
3 - گروه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نیت خرید خریداران, اعتماد به محصول, شبکههای اجتماعی موبایلی, اعتماد به فروشنده,
ملخص المقالة :
رشد انفجاری شبکههای اجتماعی باعث ترقی یک نمونه تجارت الکترونیک تحت عنوان تجارت اجتماعی شده است که در آن تجارت الکترونیکی با واسطه رسانههای اجتماعی و خدمات شبکههای اجتماعی مرسوم است. با توجه به افزایش محبوبیت و کاربرد تجارت اجتماعی و نقش مهم آن در تجارت آنلاین موجود، بررسی عوامل مهم و کلیدی اعتماد مشتریان به فروشنده و محصول از اساسیترین فاکتورهای موفقیت فروشندگان میباشد. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر عوامل اجتماعی شبکههای اجتماعی برنیت خرید خریداران لوازم آرایشی بهداشتی با توجه به میزان اعتماد به فروشنده و محصول میباشد. بدین منظور سه پرسشنامه برگرفته از کار تحقیقاتی (لو و همکاران، 2016) تنظیم و تعداد 384 پرسشنامه (با توجه به جدول مورگان) از طریق شبکههای اجتماعی موبایلی جمعآوری شد. نتایج تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری حاکی از این بود که عوامل اجتماعی شبکههای اجتماعی بر نیت خرید خریداران لوازم آرایشی بهداشتی ازشبکههای اجتماعی موبایلی با توجه به میزان اعتماد به فروشنده و اعتماد به محصول تأثیر دارند. همچنین حضور اجتماعی وب و حضور اجتماعی دیگران و حضور اجتماعی تعاملی نیز بر نیت خرید خریداران لوازم آرایشی بهداشتی از شبکههای اجتماعی موبایلی تأثیر دارند.
الهی، ش.، همدان، م. و حسن زاده، ع.ر. (1388). "بررسی رابطه تجارت الکترونیکی و رفتار مشتری"، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دوره 16، شماره 35، صص. 27-42.
سعیدنیا، ح.ر. و بنی اسد، م. (1386)."الگوهای رفتار مشتری در خرید اینترنتی"، ماهنامه تدبیر، دوره 18، شماره 185.
سپهری، م.م. و اسدی، و. (1385). "ارزیابی موفقیت وب سایتهای B2C در پیاده سازی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری"، کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
دهدشتی شاهرخ، ز. و تونکه نژاد، م. (1385)."نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاههای زنجیرهای"، فصلنامه مطالعات مدیریت، دوره 13، شماره 51، صص. 23-43.
زنجیردار، م.، کهن، ع. و سلطان زاده، ع.ا. (1387). "مدیریت اندازهگیری و گزارشی از سرمایه فکری"، اتاق بازگانی، شماره 4.
ضیایی پرور، ح. و عقیلی، و. (1389). "بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی"، مجله وسایل ارتباط جمعی (رسانه)، دوره 20، شماره 4(80)، صص. 23-42.
فتحیان، م.، شفیعا، م.ع. و شهرستانی، م. (1390). "تأثیر تحقق بانک داری الکترونیک در افزایش رضایت مشتریان بانکها مطالعه موردی بانک ملی ایران"، اولین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران.
Armstrong, M. (2001). “A handbook of human resource management practice”, 8th edition, Kogan Page, London.
Aaker, J.L. (1997). “Dimensions of brand personality”; Journal of Marketing Research, Vol. 34(3), PP. 347-356.
Alreck, P.L., (2000). “Consumer age role norms, then and now”, Psychology & Marketing, Vol. 17(10), PP. 891-909.
Fukuyama, F. (2005). “Trust: The social virtues and the creation of prosperity”, New York: The Free Press.
Gefen, D. (2000). “E-commerce: the role of familiarity and trust”, OMEGA, Vol. 28(6), PP. 725-737.
Hong, I.B., Cho, H. (2011). “The impact of trust on attitudinal loyalty and purchase intentions in B2C e0marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust”, International Jourmal of Information Management, Vol. 31(5), PP. 469-479.
Heyman, J. & Ariely, D. (2004), “Effort for Payment: ATale of Two Markets,” Psychological Science, Vol. 15(11), PP. 787-793.
Lu, B., Fan, W. & Zhou, M. (2016). “Social presence, trust, and social commerce purchase intention: An empirical research”, Computers in Human Behavior, Vol. 56, PP. 225-237.
Meyer, B.D., (1995). “Natural and quasi-experiments in economics”, Journal of Business & Economic Statistics, Vol. 13(2), PP. 151-161.
Morgan, R.M. & Hunt, S.D., (1994). “The commitment-trust theory of relationship marketing”, Journal of marketing, Vol. 58(3), PP. 20-38.
Oliver, R.L. (1999). “Whence Customer layolty?”, Journal of Marketing, Vol. 63(4), PP. 33-44.
Rotter, J.B. (1967). “A new scale for the measurement of interpersonal trust”, Journal of Personality, Vol. 35(4), PP. 651-665.
Wang, Y.D. & Emurian, H.H. (2005). “An overview of online trust: Concepts, elements, and implications” Computer in human behavior, Vol. 21(1), PP. 105-125.
_||_الهی، ش.، همدان، م. و حسن زاده، ع.ر. (1388). "بررسی رابطه تجارت الکترونیکی و رفتار مشتری"، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دوره 16، شماره 35، صص. 27-42.
سعیدنیا، ح.ر. و بنی اسد، م. (1386)."الگوهای رفتار مشتری در خرید اینترنتی"، ماهنامه تدبیر، دوره 18، شماره 185.
سپهری، م.م. و اسدی، و. (1385). "ارزیابی موفقیت وب سایتهای B2C در پیاده سازی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری"، کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
دهدشتی شاهرخ، ز. و تونکه نژاد، م. (1385)."نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاههای زنجیرهای"، فصلنامه مطالعات مدیریت، دوره 13، شماره 51، صص. 23-43.
زنجیردار، م.، کهن، ع. و سلطان زاده، ع.ا. (1387). "مدیریت اندازهگیری و گزارشی از سرمایه فکری"، اتاق بازگانی، شماره 4.
ضیایی پرور، ح. و عقیلی، و. (1389). "بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی"، مجله وسایل ارتباط جمعی (رسانه)، دوره 20، شماره 4(80)، صص. 23-42.
فتحیان، م.، شفیعا، م.ع. و شهرستانی، م. (1390). "تأثیر تحقق بانک داری الکترونیک در افزایش رضایت مشتریان بانکها مطالعه موردی بانک ملی ایران"، اولین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران.
Armstrong, M. (2001). “A handbook of human resource management practice”, 8th edition, Kogan Page, London.
Aaker, J.L. (1997). “Dimensions of brand personality”; Journal of Marketing Research, Vol. 34(3), PP. 347-356.
Alreck, P.L., (2000). “Consumer age role norms, then and now”, Psychology & Marketing, Vol. 17(10), PP. 891-909.
Fukuyama, F. (2005). “Trust: The social virtues and the creation of prosperity”, New York: The Free Press.
Gefen, D. (2000). “E-commerce: the role of familiarity and trust”, OMEGA, Vol. 28(6), PP. 725-737.
Hong, I.B., Cho, H. (2011). “The impact of trust on attitudinal loyalty and purchase intentions in B2C e0marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust”, International Jourmal of Information Management, Vol. 31(5), PP. 469-479.
Heyman, J. & Ariely, D. (2004), “Effort for Payment: ATale of Two Markets,” Psychological Science, Vol. 15(11), PP. 787-793.
Lu, B., Fan, W. & Zhou, M. (2016). “Social presence, trust, and social commerce purchase intention: An empirical research”, Computers in Human Behavior, Vol. 56, PP. 225-237.
Meyer, B.D., (1995). “Natural and quasi-experiments in economics”, Journal of Business & Economic Statistics, Vol. 13(2), PP. 151-161.
Morgan, R.M. & Hunt, S.D., (1994). “The commitment-trust theory of relationship marketing”, Journal of marketing, Vol. 58(3), PP. 20-38.
Oliver, R.L. (1999). “Whence Customer layolty?”, Journal of Marketing, Vol. 63(4), PP. 33-44.
Rotter, J.B. (1967). “A new scale for the measurement of interpersonal trust”, Journal of Personality, Vol. 35(4), PP. 651-665.
Wang, Y.D. & Emurian, H.H. (2005). “An overview of online trust: Concepts, elements, and implications” Computer in human behavior, Vol. 21(1), PP. 105-125.