فهرس المقالات محمدجلال کمالی


  • المقاله

    1 - نقش تعاون در توسعه پایدار منطقه‌ای و ظرفیت اجتماعی (مورد مطالعه: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان)
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 31 , السنة 14 , زمستان 1402
    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش تعاون در توسعه پایدار منطقه‌ای بر اساس مدل ظرفیت اجتماعی است و به‌صورت آمیخته (کیفی-کمی) انجام‌شد. بخش کیفی با استفاده از رویکرد داده بنیاد از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان حوزه توسعه و تعاون و نمونه‌گیری هدفمند و گل أکثر
    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش تعاون در توسعه پایدار منطقه‌ای بر اساس مدل ظرفیت اجتماعی است و به‌صورت آمیخته (کیفی-کمی) انجام‌شد. بخش کیفی با استفاده از رویکرد داده بنیاد از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان حوزه توسعه و تعاون و نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انجام شد. در بخش کیفی پس از ۳ مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل پژوهش شامل ٦ مقوله اصلی، 45 مقوله فرعی و 260 مفهوم ارائه گردید. در بخش کمی برای اعتبارسنجی مدل از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته آن می‌باشد که اداره کل استان کرمان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. لازم به ذکر است تعداد کارشناسان، معاونین و مدیران این اداره کل مذکور درمجموع 250 نفر هستند که تماماً به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برآمده از مدل شامل 45 گویه در قالب طیف ۵ گانه لیکرت استفاده شد. نتایج بخش کمی نشان داد که شرایط علی بر مقوله محوری و شرایط مداخله‌گر، شرایط زمینه‌ای و مقوله محوری بر راهبردها تأثیر داشتند؛ همچنین راهبردها بر پیامدهای ارزیابی نقش تعاون در توسعه پایدار منطقه‌ای بر اساس مدل ظرفیت اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تأثیر می‌گذارند. نتایج نشان می‌دهد مدل این پژوهش جهت شناخت و آگاهی مدیران درزمینه مفاهیم و مقوله‌های تأثیرگذار بر ارزیابی نقش تعاون در توسعه پایدار منطقه‌ای بر اساس مدل ظرفیت اجتماعی مناسب می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان
    تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , العدد 4 , السنة 1 , زمستان 1401
    رفتار شهروندی باعث بهره وری و رضایتمندی مشتریان می گردد. نظام جبران خدمت می تواند در تقویت این رفتار موثر باشد. این تحقیق با هدف طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان انجام شد. تحقیق موجود از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی أکثر
    رفتار شهروندی باعث بهره وری و رضایتمندی مشتریان می گردد. نظام جبران خدمت می تواند در تقویت این رفتار موثر باشد. این تحقیق با هدف طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان انجام شد. تحقیق موجود از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است، جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان کرمان در سال 1400 می باشد حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 186 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته نظام جبران خدمات با روایی 84/0 پایایی 95/0 و پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی با روایی 86/0 و پایایی 96/0 است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 انجام‌ و سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد. بین بعد سازمانی، مدیریتی، روانشناختی و اجتماعی جبران خدمات کارکنان با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد. ابعاد مدیریتی و اجتماعی به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های رفتار شهروندی سازمانی می باشند. بر اساس نتایج تحقیق مدل پیشنهادی باعث ارتقاء جایگاه نظام جبران خدمات و رفتار شهروندی سازمانی می گردد تفاصيل المقالة