طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان
الموضوعات :مجید جمشیدی 1 , محمد جلال کمالی 2 , سعید صیادی 3 , نوید فاتحی راد 4 , مهدی محمد باقری 5
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل مطلوب, جبران خدمات, رفتار شهروندی سازمانی, کارکنان, امور مالیاتی,
ملخص المقالة :
رفتار شهروندی باعث بهره وری و رضایتمندی مشتریان می گردد. نظام جبران خدمت می تواند در تقویت این رفتار موثر باشد. این تحقیق با هدف طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان انجام شد. تحقیق موجود از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است، جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان کرمان در سال 1400 می باشد حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 186 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته نظام جبران خدمات با روایی 84/0 پایایی 95/0 و پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی با روایی 86/0 و پایایی 96/0 است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 انجام و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد. بین بعد سازمانی، مدیریتی، روانشناختی و اجتماعی جبران خدمات کارکنان با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. ابعاد مدیریتی و اجتماعی به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های رفتار شهروندی سازمانی می باشند. بر اساس نتایج تحقیق مدل پیشنهادی باعث ارتقاء جایگاه نظام جبران خدمات و رفتار شهروندی سازمانی می گردد