ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان
الموضوعات :جواد ایمانی 1 , مهدی باقری 2 , نادرقلی قورچیان 3 , پریوش جعفری 4
1 - گروه مدیریت آموزشی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, مدارس, استان هرمزگان, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس و در بخش کمّی شامل کلیه مدیران، دبیران و هنرآموزان مدارس در استان هرمزگان در سال تحصیلی 97-1396 (6800=N) بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع دادهها، 10 نفر و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه با روش مثلث سازی و پایایی آن از طریق کاپای کوهن 792/0 به دست آمد و در بخش کمّی روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمّی از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و t تکنمونهای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بُعد و 16 مؤلفه و 65 شاخص منجر شد.
_||_