ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیجواد ایمانی 1 , مهدی باقری 2 , نادرقلی قورچیان 3 , پریوش جعفری 4
1 - گروه مدیریت آموزشی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: اثربخشی, مدارس, استان هرمزگان, آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس و در بخش کمّی شامل کلیه مدیران، دبیران و هنرآموزان مدارس در استان هرمزگان در سال تحصیلی 97-1396 (6800=N) بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع دادهها، 10 نفر و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه با روش مثلث سازی و پایایی آن از طریق کاپای کوهن 792/0 به دست آمد و در بخش کمّی روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمّی از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و t تکنمونهای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بُعد و 16 مؤلفه و 65 شاخص منجر شد.
The purpose of this study was to present a model for enhancing the effectiveness of secondary schools in Hormozgan province.The statistical population in the qualitative section includes those who are in the field of school effectiveness and in a quantitative section, inSchool Principals and Teachers in Hormozgan province in the 2017-18 academic year (N = 6800). The sample size in the qualitative section was 10 persons according to the data saturation principle and 364 in the quantitative section based on Cochran formula.Purposive sampling was used to select the sample in the qualitative section and in the quantitative section was used Stratified Sampling.The data collection tool was in the qualitative section, Semi-structured interview and in the quantitative section the Researcher-made questionnaire. Interview validity was obtained by Triangulation method and its reliability was through Cohen's Kappa Coefficient 0.792 and In the quantitative part of validity is variance was calculated by calculating the mean of the variance And the validity of the divergence was confirmed by calculating the AVE root. Reliability questionnaire was obtained through Cronbach's alpha for the 0.86 questionnaire. To analyze the data in the qualitative section of open and axial coding, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis and Exploratory Factor Analysis and One-Sample T Test was used.The results obtained identified 6 dimensions and 16 factors and 65 indicators.Other results showed that the current status of secondary school effectiveness is lower than the community average.
_||_