شناسایی و رتبهبندی متغیرهای اثرگذار ضمانتنامههای اعتباری بر رشد و توسعه بازارصادراتی با استفاده از تکنیک تصمیمگیری گروهی (MCDM)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسمیه حضوری 1 , محمد علی عبدالوند 2 , امیرحسین یاوری نیک 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: ضمانتنامههای اعتباری, صادرات, رشد بازار صادراتی, بازارهای هدف صادرکنندگان,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر در ضمانت نامه های اعتباری بر توسعه بازارصادراتی در شرکت های بازرگانی و صادرات می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده از فرمول Q تعداد نمونه 311 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در نظر گرفته شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/84 محاسبه گردید که حاکی از پایایی در سطح عالی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تکنیک معادلات ساختاری و برای رتبه بندی عوامل یاد شده از AHP، از دسته تکنیک های تصمیم گیری گروه (MCDM) استفاده شده است و سایر آزمون های مربوطه که به طور مفصل در این پژوهش شرح داده شده است، تجزیه و تحلیل گردید تا هر یک از مؤلفه های تأثیرگذار و زیر مؤلفه ها مشخص گردد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این پژوهش شامل 6 مؤلفه اصلی افزایش ظرفیت های تولیدی (با 7 گویه)، کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات (با 3 گویه)، ایجاد درآمدهای ارزی (با 3 گویه)، اصلاح وضعیت رقابتی کالاها و خدمات صادراتی و صادرکنندگان (با 5گویه)، تسهیل روند رشد و توسعه اقتصادی (با 3 گویه)، فراهم نمودن شرایط مساعد از طریق ضمانت نامه های خود برای خریداران خارجی (با 3 گویه)، و در مجموع 24 زیر معیار بود. با به کارگیری تکنیک تصمیم گیری گروهی و طراحی پرسشنامه مخصوص به آن، عوامل مؤثر ضمانت نامه های اعتباری بر توسعه بازار صادراتی رتبه بندی و اولویت بندی شدند که در نهایت، از میان 24زیر معیار موجود "فراهم نمودن شرایط مساعد از طریق ضمانت نامه های خود برای خریداران خارجی" بر اساس تکنیک MCDM و "کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات" براساس معادلات ساختاری بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند.
انصاریفر، م. (1392)." تدوین برنامهریزی استراتژیک مؤسسات بیمه اعتبار صادراتی"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات دماوند.
کتابچه راهنمای خدمات صندوق ضمانت صادرات. (1389). صص 4-14.
رحمان سرشت، ح. کریمی، غ.ر. (1386). "مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی در ایران"، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، دوره 2، شماره 8، صص. 75-101.
میرمحمدی، س.م. (1365)." نقش بیمههای صادراتی و اهمیت آن در توسعه صادرات"، واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.
نقیزاده ثقفی، ش. (1391)." بررسی تأثیر ضمانتنامههای صندوق ضمانت صادرات ایران در رشد صادرات غیر نفتی"، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
Douglas, H. & Emma, R. (2013). “Roding Paz Ybarnegaray, Guy Hareau, Andre Devaux, Graham Thiele, Lapses, infidelities, and creative adaptations: Lessons from evaluation of participatory market development approach in the Andes, Evaluation and Program Planning”, PP. 28-41.
Thorsten, B., Leora F, K. & Juan Carlos, M. (2012). “The typology of partial credit guarantee funds around the World”, Journal of Financial Stability, Vol. 6(1), PP. 10-25.
Export Guarantee Fund of Iran [Online] (Cited 15 October 2013) Available From <URL: http://www.egfi.org>
Sousa, C.M.P. & Bradley, F. (2009). “Effects of Export Assistance and Distributor Support on the Performance of SMEs: The Case of Portuguese Export Ventures”, International Small Business Journal, Vol. 27(6), PP. 681-701.
Navarro, A., Acedo, F.J., Robson, M., Ruzo, E. & Losada, F. (2010). “Antecedents and consequences of firms’ export commitment: An empirical study”, Journal of International Marketing, Vol. 18(3), PP. 41-61.
Leonidou, L.C., Palihawadana, D. & Theodosiou, M. (2011). “National Export-Promotion Programs as Drivers of Organizational Resources and Capabilities: Effects on Strategy, Competitive Advantage, and Performance”, Journal of International Marketing, Vol. 19(2), PP. 1-29.
Tantong, P., Karande, K., Nair, A., & Singhapakdi, A. (2010). “The Effect of Product Adaptation and Market Orientation on Export Performance: A Survey of Thai Managers”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 18(2), PP. 155-170.
Durmuşoğlu, S.S., Apfelthaler, G., Nayir, D.Z., Alvarez, R. & Mughan, T. (2012). “The effect of government-designed export promotion service use on small and medium-sized enterprise goal achievement: A multidimen-sional view of export performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 41(4), PP. 680-691.
Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J., Rondán-Cataluña, F.J. & Rey-Moreno, M. (2016). “Global model of export performance: Moderator role of export department”, Journal of Business Research, Vol. 69(5), PP. 1880-1886.
_||_انصاریفر، م. (1392)." تدوین برنامهریزی استراتژیک مؤسسات بیمه اعتبار صادراتی"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات دماوند.
کتابچه راهنمای خدمات صندوق ضمانت صادرات. (1389). صص 4-14.
رحمان سرشت، ح. کریمی، غ.ر. (1386). "مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی در ایران"، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، دوره 2، شماره 8، صص. 75-101.
میرمحمدی، س.م. (1365)." نقش بیمههای صادراتی و اهمیت آن در توسعه صادرات"، واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.
نقیزاده ثقفی، ش. (1391)." بررسی تأثیر ضمانتنامههای صندوق ضمانت صادرات ایران در رشد صادرات غیر نفتی"، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
Douglas, H. & Emma, R. (2013). “Roding Paz Ybarnegaray, Guy Hareau, Andre Devaux, Graham Thiele, Lapses, infidelities, and creative adaptations: Lessons from evaluation of participatory market development approach in the Andes, Evaluation and Program Planning”, PP. 28-41.
Thorsten, B., Leora F, K. & Juan Carlos, M. (2012). “The typology of partial credit guarantee funds around the World”, Journal of Financial Stability, Vol. 6(1), PP. 10-25.
Export Guarantee Fund of Iran [Online] (Cited 15 October 2013) Available From <URL: http://www.egfi.org>
Sousa, C.M.P. & Bradley, F. (2009). “Effects of Export Assistance and Distributor Support on the Performance of SMEs: The Case of Portuguese Export Ventures”, International Small Business Journal, Vol. 27(6), PP. 681-701.
Navarro, A., Acedo, F.J., Robson, M., Ruzo, E. & Losada, F. (2010). “Antecedents and consequences of firms’ export commitment: An empirical study”, Journal of International Marketing, Vol. 18(3), PP. 41-61.
Leonidou, L.C., Palihawadana, D. & Theodosiou, M. (2011). “National Export-Promotion Programs as Drivers of Organizational Resources and Capabilities: Effects on Strategy, Competitive Advantage, and Performance”, Journal of International Marketing, Vol. 19(2), PP. 1-29.
Tantong, P., Karande, K., Nair, A., & Singhapakdi, A. (2010). “The Effect of Product Adaptation and Market Orientation on Export Performance: A Survey of Thai Managers”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 18(2), PP. 155-170.
Durmuşoğlu, S.S., Apfelthaler, G., Nayir, D.Z., Alvarez, R. & Mughan, T. (2012). “The effect of government-designed export promotion service use on small and medium-sized enterprise goal achievement: A multidimen-sional view of export performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 41(4), PP. 680-691.
Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J., Rondán-Cataluña, F.J. & Rey-Moreno, M. (2016). “Global model of export performance: Moderator role of export department”, Journal of Business Research, Vol. 69(5), PP. 1880-1886.