بررسی تأثیر مکانیزمهای سیستم پاداش در توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی استان اصفهان)
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران
الکلمات المفتاحية: پاداش, نوآوری, تسهیم دانش, توسعه محصول جدید, سیستم پاداش مشترک,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با عنوان بررسی نقش میانجی نشر دانش در ارتباط بین مکانیزمهای سیستم پاداش و توسعه محصول جدید به بررسی نقش مهم مکانیزمهای پاداش در تسهیل تسهیم دانش در میان افراد و اثرات سیستم پاداش مشترک در تسهیم دانش در میان اعضا و عملکرد توسعه محصول جدید در کارخانههای لوازم خانگی استان اصفهان می پردازد. این تحقیق از نظر اهداف، کاربردی است و از نظر اجرا پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 170 نفر از مدیران (ارشد، بازاریابی، تولید و تحقیق وتوسعه) شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی استان اصفهان میباشد. که با توجه به محدود بودن جامعه آماری نیازی به نمونه گیری نمیباشد، لذا کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات،پرسشنامه با تعداد 30 سوال که روایی آن با استفاده از نظر اساتید راهنما، مشاور و صاحب نظران مدیریت و پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل%92 به دست آمد که شامل مشخصات فردی و سوالهای تخصصی ویژه بررسی فرضیههای تحقیق میباشد. اطلاعات جمعآوری شده بوسیله نرم افزار SPSS و AMOS از طریق آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد، درصد انباشته، میانگین وانحراف معیار) و استنباطی (آزمون t، مدلبندی رگرسیونی وآنالیز واریانس، آزمون ناپارامتری کلموگروف اسمیرنوف و نیز آزمون غیر پارامتریک فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده همه فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین طراحی سیستم پاداش یه صورت مشترک بر توسعه محصول جدید تأثیر معناداری دارد.
_||_