تحلیل رابطه سرمایه اخلاقی با عملکرد و رضایت شغلی معلمان
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه اخلاقی, عملکرد شغلی, رضایت شغلی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تحلیل رابطه سرمایه اخلاقی با عملکرد و رضایت شغلی در معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متوسطه دوم منطقه 16 تهران که با استفاده از فرمول کوکران 339 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اخلاقی قاسمی (1397) (پایایی 86/0)، پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی سوزان لینز (2003) (پایایی 87/0) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (2002) (پایایی 84/0) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) بهره گرفته شد. نتایج حاصل نشان داد که ابعاد سرمایه اخلاقی با عملکرد شغلی معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران رابطه دارد (01/0P<). ابعاد سرمایه اخلاقی با رضایت شغلی معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران رابطه دارد (01/0P<). عملکرد شغلی با رضایت شغلی معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران رابطه دارد (01/0P<). در نهایت با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان بیان داشت که بین سرمایه اخلاقی با عملکرد و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
حاتمیان، پ؛ احمدی فارسانی، س؛ کرمی، ج؛ حاتمیان، پ. (1397). پیشبینی رضایت شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و توانمندسازی روانشناختی بین میانسالان و سالمندان شاغل. نشریه علمی پژوهشی سالمند, 13(4), 418-427.
حسینی، ا.(1403). تاثیر آموزش وب محور بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم پایه ششم جزیره کیش. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد.
حقایقی، ف. (1401). رابطه بین اخلاق حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان مورد مطالعه: کارگزینی بانک ملت شیراز. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، اخلاق و کسب و کار.
دستغیب، س. (1400). مقایسه تاثیر نرم افزار آموزشی چندرسانه ای کامتاسیاو بر یادگیری- یادسپاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم در درس علوم تجربی در منطقه 2 شهر تهران . مجله علوم تربیتی، دوره 10، شماره 14.
عسکری، ر. (1401).بررسی رابطه اخلاق کاری با عملکرد شغلی کارکنان بیمارستان های منتخب آموزشی شهر یزد در سال 1400، مجله تحقیقات سلامت در جامعه، دوره 8، شماره 2.
فتاح، ن. (1400). ارائه مدلی برای ارتقای سطح مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران) بر اساس اخلاق حرفه ای و عملکرد شغلی، نشریه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، دوره 15، شماره 2.
قاسمی، مصطفی؛ جمشیدی، بابک؛ قنبری، مهرداد؛ مرادی، علی. (1397). شناسایی مولفههای سرمایه اخلاقی سازمانها، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (2)، 209-223.
کرمی، ا.(1402).ایجاد انگیزه پیشرفت و مقیاس سنجش آن. ناشر: روان شناسی
کمیلیتبار، م؛ وهابزادهگردرودباری، ب؛ مهدویکوچکسرایی، م. (1401). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان شهرداری بابل و ارتباط آن با سبک رهبری تحولگرا و هوش سازمانی، جهان نوین، شماره 19.
Adeyemi, U. (2019). November). E-Learning in Pesantren: Learning Transformation Based on the Value of Pesantren. In Journal of Physics Conference Series (Vol. 1114, No. 1, p. 012062).
Boyle, E. H. (2020). The relation between emotional intelligence and job performance: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32(5), 788.
Malia, S. (2021). Workshop on the Mechanisms of Transition from Traditional Education to E-learning.
Casey, N., & Brayton, S. (2019). Media and Information Literacy in a Higher Education Environment: An Overview and Case Study. In Handbook of Research on Media Literacy in Higher Education Environments (pp. 60-76). IGI Global
Chi, Z. (2022). Factors associated with teachers' competence to develop students’ information literacy: A multilevel approach. Computers & Education. Volume 176.
Cohler.E (2021). When Learning is just a click a way: Does simple user interaction Fosterdeeper undfrstanding of multimedia message? Journal of Educational Psychology' 93 '390-397.
Dhif, H. (2020). E-learning is an alternative to traditional education (No. 2692). EasyChair.
Horton, F. W. (2020). Understanding information literacy: A primer. (Edited by the Information Society Division, Communication and Information Sector, Ed.). Paris: UNESCO.
Icen, M (2020). Developing Media Literacy through Activities. International Journal of Educational Methodology. Volume 6, Issue 3, 631 – 642.
Lee,L,Chen,D.T,Li, J.Y.and Lin,T.B.(2023) Underestanding new media literacy : The development of measuring instrument ,computers& Education,85,84-93
Liyang ,A.(2024). Eric.ed .The potential of an Aliance of media literacy Education and media criticim in Russia.