تحلیل رابطه سرمایه اخلاقی با عملکرد و رضایت شغلی معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
1 - گروه علوم تربیتی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سرمایه اخلاقی, عملکرد شغلی, رضایت شغلی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تحلیل رابطه سرمایه اخلاقی با عملکرد و رضایت شغلی در معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متوسطه دوم منطقه 16 تهران که با استفاده از فرمول کوکران 339 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اخلاقی قاسمی (1397) (پایایی 86/0)، پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی سوزان لینز (2003) (پایایی 87/0) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (2002) (پایایی 84/0) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) بهره گرفته شد. نتایج حاصل نشان داد که ابعاد سرمایه اخلاقی با عملکرد شغلی معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران رابطه دارد (01/0P<). ابعاد سرمایه اخلاقی با رضایت شغلی معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران رابطه دارد (01/0P<). عملکرد شغلی با رضایت شغلی معلمان متوسطه دوم منطقه 16 شهر تهران رابطه دارد (01/0P<). در نهایت با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان بیان داشت که بین سرمایه اخلاقی با عملکرد و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
The purpose of this research was to determine the relationship between moral capital and the performance and job satisfaction of secondary school teachers in district 16 of Tehran. The research method is applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population included all secondary school teachers of region 16 in 1402-1403, who were selected by stratified random sampling and using Cochran's formula, 339 people were selected. To collect data, Ghasemi's moral capital questionnaire (2017) (reliability 0.86), Susan Linz's standard job satisfaction questionnaire (2003) (reliability 0.87) and Patterson's job performance questionnaire (2002) (reliability 0.84) were used. . Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient) were used to analyze the data. The results showed that the dimensions of moral capital are related to the job performance of secondary school teachers in the 16th district of Tehran (P<0.01). The dimensions of moral capital are related to the job satisfaction of secondary school teachers in the 16th district of Tehran (P<0.01). Job performance is related to the job satisfaction of secondary school teachers in district 16 of Tehran (P<0.01). Finally, according to the results of the research, it can be said that there is a positive and significant relationship between moral capital and teachers' performance and job satisfaction
حاتمیان، پ؛ احمدی فارسانی، س؛ کرمی، ج؛ حاتمیان، پ. (1397). پیشبینی رضایت شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و توانمندسازی روانشناختی بین میانسالان و سالمندان شاغل. نشریه علمی پژوهشی سالمند, 13(4), 418-427.
حسینی، ا.(1403). تاثیر آموزش وب محور بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم پایه ششم جزیره کیش. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد.
حقایقی، ف. (1401). رابطه بین اخلاق حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان مورد مطالعه: کارگزینی بانک ملت شیراز. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، اخلاق و کسب و کار.
دستغیب، س. (1400). مقایسه تاثیر نرم افزار آموزشی چندرسانه ای کامتاسیاو بر یادگیری- یادسپاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم در درس علوم تجربی در منطقه 2 شهر تهران . مجله علوم تربیتی، دوره 10، شماره 14.
عسکری، ر. (1401).بررسی رابطه اخلاق کاری با عملکرد شغلی کارکنان بیمارستان های منتخب آموزشی شهر یزد در سال 1400، مجله تحقیقات سلامت در جامعه، دوره 8، شماره 2.
فتاح، ن. (1400). ارائه مدلی برای ارتقای سطح مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران) بر اساس اخلاق حرفه ای و عملکرد شغلی، نشریه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، دوره 15، شماره 2.
قاسمی، مصطفی؛ جمشیدی، بابک؛ قنبری، مهرداد؛ مرادی، علی. (1397). شناسایی مولفههای سرمایه اخلاقی سازمانها، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (2)، 209-223.
کرمی، ا.(1402).ایجاد انگیزه پیشرفت و مقیاس سنجش آن. ناشر: روان شناسی
کمیلیتبار، م؛ وهابزادهگردرودباری، ب؛ مهدویکوچکسرایی، م. (1401). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان شهرداری بابل و ارتباط آن با سبک رهبری تحولگرا و هوش سازمانی، جهان نوین، شماره 19.
Adeyemi, U. (2019). November). E-Learning in Pesantren: Learning Transformation Based on the Value of Pesantren. In Journal of Physics Conference Series (Vol. 1114, No. 1, p. 012062).
Boyle, E. H. (2020). The relation between emotional intelligence and job performance: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32(5), 788.
Malia, S. (2021). Workshop on the Mechanisms of Transition from Traditional Education to E-learning.
Casey, N., & Brayton, S. (2019). Media and Information Literacy in a Higher Education Environment: An Overview and Case Study. In Handbook of Research on Media Literacy in Higher Education Environments (pp. 60-76). IGI Global
Chi, Z. (2022). Factors associated with teachers' competence to develop students’ information literacy: A multilevel approach. Computers & Education. Volume 176.
Cohler.E (2021). When Learning is just a click a way: Does simple user interaction Fosterdeeper undfrstanding of multimedia message? Journal of Educational Psychology' 93 '390-397.
Dhif, H. (2020). E-learning is an alternative to traditional education (No. 2692). EasyChair.
Horton, F. W. (2020). Understanding information literacy: A primer. (Edited by the Information Society Division, Communication and Information Sector, Ed.). Paris: UNESCO.
Icen, M (2020). Developing Media Literacy through Activities. International Journal of Educational Methodology. Volume 6, Issue 3, 631 – 642.
Lee,L,Chen,D.T,Li, J.Y.and Lin,T.B.(2023) Underestanding new media literacy : The development of measuring instrument ,computers& Education,85,84-93
Liyang ,A.(2024). Eric.ed .The potential of an Aliance of media literacy Education and media criticim in Russia.