طراحی و اعتباریابی مدل بازاریابی اجتماعی با نقش مسئولیت اجتماعی و نگرش مشتریان به برند با رویکرد آمیخته (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی کشور)
الموضوعات :غلامرضا تیزفهم فرد 1 , حسن اسماعیل پور 2 , فریز طاهری کیا 3 , لیلا اندرواژ 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آلمان با همکاری امارات متحده عربی، دوبی، امارات متحده عربی
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحدبین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی اجتماعی, نگرش مشتریان به برند, رویکرد آمیخته, سازمان تامین اجتماعی, مسئولیت اجتماعی,
ملخص المقالة :
ایجاد و بهبود ارزش برند در سازمان تامین اجتماعی با عملکرد بازاریابی اجتماعی فعالان این صنعت گره خورده است. این ارتباط البته منوط به شناخت پیشایندها و پیامدهایی است که الگوی روابط علی آنها میتواند به عنوان یک مدل کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل بازاریابی اجتماعی با نقش مسئولیت اجتماعی و نگرش مشتریان به برند با رویکرد آمیخته در سازمان تامین اجتماعی کشور انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی-توسعهای، از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از منظر ماهیت دادهها یک پژوهش آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران سازمان تامین اجتماعی کشور و در بخش کمی شامل مشتریان سازمان تامین اجتماعی اعم از بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمریبگیران است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته میباشد. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی از روش گراندد تئوری و دادههای بخش کمی با روش مدل معادلات ساختاری تحلیل گردید. در مرحله کدگذاری باز 236 کد شناسایی گردید که با دستهبندی انجام شده به 6 پارادایم، 9 مقوله اصلی و 39 شاخص دست پیدا شد. با توجه به نتایج تحقیق، پدیده محوری در این مطالعه بازاریابی اجتماعی است و نگرش مشتریان به برند شرایط علی و اثرگذار بر این پدیده میباشند. مسئولیت اجتماعی بستر حاکم و عوامل زمینهای را فراهم میکند و مدیریت تغییرات سازمانی نیز شرایط مداخلهگر میباشد. در نهایت میتوان از طریق راهبردهایی مانند مدیریت تجربه مشتری، توسعه خدمات و توانمندسازی به دستاوردهایی مانند ایجاد ارزش برند و جلب رضایت مشتریان دست یافت.