• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه ی ویژگیهای شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی) و سلامت روانی با شادکامی*
        دکتر حسن احدی دکتر فرح لطفی کاشانی نسرین باقری
        چکیده:هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی) و سلامت روانی باشادکامی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. روش: بدین منظور، 364 دانشجو ( 183 زن،181 مرد) بصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و اطلاعات آنها با اجر چکیده کامل
        چکیده:هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی) و سلامت روانی باشادکامی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. روش: بدین منظور، 364 دانشجو ( 183 زن،181 مرد) بصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و اطلاعات آنها با اجرای پرسشنامهی دموگرافیک،شادکامی آکسفورد و آرگایل، پرسشنامهی ویژگیهای شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی) و سلامت روانی جمعآوری شد. در تحلیل دادهها از روشرگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین متغیرهایجمعیت شناختی (سن، جنس، سطح تحصیلات و تعداد فرزندان خانواده) با شادکامی، همبستگی معنی داری وجودندارد و بین متغیرهای روان شناختی( درون گرایی و برون گرایی) و مؤلفههای راحت با خود، راحت با دیگران وتوانایی و رویارویی با مقتضیات مربوط به سلامت روانی با شادکامی، همبستگی معنی داری وجود دارد. نتیجهگیری: متغیر برون گرایی به واسطهی سلامت روانی قادر به پیشبینی شادکامی است.کلیدواژهها:ویژگیهای شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی)، سلامت روانی، شادکامی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بین عوامل شخصیتی و میزان وجدان کاری در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
        دکتراصغر جعفری اکبر جعفری
        چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عوامل شخصیتی و میزان وجدان کاری و ارائه راهکارهای مؤثر درافزایش وجدان کاری در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام گرفت. روش: در این پژوهش 120 کارمند زنو مرد به روش نمونه برداری تصادفی ساده به عنوان آزمودنیهای پژوهشانت چکیده کامل
        چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عوامل شخصیتی و میزان وجدان کاری و ارائه راهکارهای مؤثر درافزایش وجدان کاری در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام گرفت. روش: در این پژوهش 120 کارمند زنو مرد به روش نمونه برداری تصادفی ساده به عنوان آزمودنیهای پژوهشانتخاب شدند. با استفاده از روش تحقیقهمبستگی و بوسیله پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی و وجدان کاری اطلاعات و دادههای مورد نیاز مربوط بهمتغیرهای پژوهش جمع آوری شدند و بوسیله روشهای آماری رگرسیون چند متغیری، ضریب همبستگی و آزمونمعناداری ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهشنشان دادند که بین عواملهمچنین .(r = 0/ روانی(ویژگیهای شخصیتی) و میزان وجدان کاری کارمندان رابطه معناداری وجود دارد( 516همبستگی جزیی در مؤلفههای عوامل شخصیتی نشان دادکه فقط مؤلفه برونگرایی رابطه معکوسمعناداری با وجدانکاری دارد و بقیه مؤلفهها رابطه معناداری با وجدان کاری کارمندان ندارند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهشنشان داد26 درصد واریانس / که وقتی مؤلفههای شخصیتی(عوامل روانی) با هم وارد معادله رگرسیون میشوند تعامل آنها 6مربوط به وجدان کاری کارمندان را تبیین میکند ولی هیچ کدام از مؤلفههای شخصیتی مستقلاً تبیین کننده وجدانکاری کارمندان نیستند. یافتههای پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکنند که تعامل ویِزگیهای شخصیتی از طریق فرآیندتأثیر گذاری نیازهای روانی زیربنایی آنها میزان وجدان کاری کارمندان را بهتر تبیین میکنند.کلید واژهها:وجدان کاری، ویژگیهای شخصیتی، عوامل روانی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه صفات شخصیتی در بیماران سرطانی افسرده و غیر افسرده
        سعید جهانیان دکتر حسن احدی دکتر امیر هوشنگ مهریار دکتر غلامرضا نفیسی دکتر علیرضا نیکوفر
        چکیدههدف: این پژوهش به منظور بررسی مقایسهای صفات شخصیتی دو گروه بیمار سرطانی افسرده و غیر افسرده ومقایسه ویژگیهای شخصیتی مبتلایان به انواع سرطان و با هدف تبیین نقش عوامل شخصیتی در افسردگی بیمارانسرطانی و بررسی تفاوتهای شخصیتی در مبتلایان به انواع سرطان انجام شد. روش: رو چکیده کامل
        چکیدههدف: این پژوهش به منظور بررسی مقایسهای صفات شخصیتی دو گروه بیمار سرطانی افسرده و غیر افسرده ومقایسه ویژگیهای شخصیتی مبتلایان به انواع سرطان و با هدف تبیین نقش عوامل شخصیتی در افسردگی بیمارانسرطانی و بررسی تفاوتهای شخصیتی در مبتلایان به انواع سرطان انجام شد. روش: روش پژوهش علی- مقایسهایاست و در آن 88 نفر از مبتلایان به سرطانهای معده و روده، سینه، سرو گردن که از مهر ماه تا اسفند ماه سال1389 به بیمارستان پارس تهران مراجعه کردهاند و باروش نمونهگیری در دسترسانتخاب شدند مورد مطالعهو آزمون 5 عاملی (BDI-II) قرارگرفتند. ابزار پژوهش مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاری، پرسشنامه افسردگی بکبود. اطلاعات دو گروه بیمار سرطانی افسرده و غیر افسرده بر حسب (NEO-FFI) فرم کوتاه NEO شخصیتدر بیماران (N) ویژگیهای شخصیتی مورد تحلیل و مقایسه قرارگرفت. یافتهها: نتایج نشان داد روان رنجوریمیزان افسردگی در مبتلایان به انواع سرطان متفاوت .(P < 0/ سرطانی افسرده بیشترو برونگرایی کمتر است( 01نیست و مبتلایان به انواع سرطان در برخی از صفات شخصیت با یکدیگر متفاوتند به این ترتیب که مبتلایان بهسرطانهای معده و روده در مقایسه با مبتلایان به سرطانهای سر و گرد ن روان رنجوری بیشتری نشان می دهنددر مبتلایان به سرطان سرو گردن بیشتر از مبتلایان به سرطانهای معده و (O) صفت انعطاف پذیری .(P< 0/01).(P< 0/ و در مبتلایان به سرطان سینه بیشتر از مبتلایان به سرطانهای معده و روده است( 01 .(P<0/ روده است ( 05و در (P< 0/ در مبتلایان به سرطان سینه بیشتر از مبتلایان به سرطان معده و روده است( 01 (A) صفت توافقصفت .(P< 0/ مبتلایان به سرطانهای سرو گردن بیشتر از مبتلایان به سرطانهای معده و روده است ( 01.(P< 0/ نیز در مبتلایان به سرطانهای معده و روده بیشتر از مبتلایان به سرطان سینه است( 05 (C) وظیفهشناسینتیجه گیری: تفاوتهایی در برخی از ویژگیهای شخصیتی در بین افراد مبتلا به سرطانهای مختلف وجود دارد.کلیدواژهها:سرطان، افسردگی، صفات شخصیت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ویژگیهای شخصیتی مادران دارای بیشاز یکفرزند استثنایی
        دکتر مسعود حجازی دکتر افسانه صبحی نقی کمالی
        چکیدههدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای شخصیتی مادران دارای بیشاز یک فرزند استثنایی انجام شدهاست. روش: برای این منظور 100 مادر از مادران دارای بیشاز یک فرزند استثنایی، 150 مادر از مادران دارای یکفرزند استثنایی و 200 مادر از مادران دارای فرزند عادی به صورت نمونهگیری چکیده کامل
        چکیدههدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای شخصیتی مادران دارای بیشاز یک فرزند استثنایی انجام شدهاست. روش: برای این منظور 100 مادر از مادران دارای بیشاز یک فرزند استثنایی، 150 مادر از مادران دارای یکفرزند استثنایی و 200 مادر از مادران دارای فرزند عادی به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و با استفاده ازمورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از روشهای تحلیل واریانس یک (NEO) پرسشنامه شخصیتی نئواستفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش LSD و Tamhanes T طرفه، آزمون همگنی واریانسها، و آزمونهای تعقیبی 2نشان میدهد بین سه گروه از مادران تفاوتهایی در ویژگیهای شخصیتی روانآزردگی، برونگرایی، انعطافپذیری،توافق و وجدانی بودن وجود دارد. نتیجه گیری: به نظر می رسد وجود کودک استثنایی در خانواده با ویژگیهایشخصیتی مادر رابطه دارد.کلید واژهها:مادران دارای بیشاز یک فرزند استثنایی، ویژگیهای شخصیتی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیشبینی عملکرد خانواده دانشجویان از طریق شیوههای مقابله با استرس
        امیر حسین خوشنام دکتر محمد قمری
        چکیدههدف: هدف تحقیق حاضر پیشبینی عملکرد خانواده دانشجویان با توجه به انواع شیوههای مقابله با استرس بود.روش: نمونه مورد مطالعه در تحقیق حاضر 317 دانشجو بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین کلیه(CSQ) دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابهر انتخاب شدند. برای گردآوری د چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف تحقیق حاضر پیشبینی عملکرد خانواده دانشجویان با توجه به انواع شیوههای مقابله با استرس بود.روش: نمونه مورد مطالعه در تحقیق حاضر 317 دانشجو بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین کلیه(CSQ) دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابهر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شیوههای مقابلهایاستفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب (FAD) راجر و همکاران و پرسشنامه ابزار سنجشخانوادههمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتیجه تحقیق نشان داد بین شیوه شناختیمقابله با استرس و اختلال در عملکرد خانواده رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بین شیوه هیجانی مقابله با استرس واختلال در عملکرد خانواده رابطه مثبت و معنادار وجود دارد اما بین شیوه اجتنابی و انفصالی مقابله با استرس وعملکرد خانواده رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین نتیجه تحقیق نشان داد که شیوه هیجانی و شناختی مقابله بااسترس حدود 26 درصد ازتغییرات عملکرد خانواده در دانشجویان را تبیین میکند. نتیجه گیری: برای بهبود عملکردخانوادة دانشجویان میتوان شیوههای مناسب مقابله با استرس را به آنها آموزشداد.کلید واژهها:استرس، شیوههای مقابله، عملکرد خانواده پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسه خلاقیت غیر کلامی دانشآموزان پسر تیزهوشمدارس استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و دولتی
        دکتر مهدی قدرتی
        چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه خلاقیت دانش آموزان تیزهوش پسر در مدارس سمپاد، غیرانتفاعی و دولتی بود.روش: تعداد 164 دانش آموز پسر در پژوهش حاضر شرکت داشتند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند ودو ابزاراندازه گیری آزمون هوش ماتریسهای پیشرونده ریون و آزمون تفکر خلاّق تور چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه خلاقیت دانش آموزان تیزهوش پسر در مدارس سمپاد، غیرانتفاعی و دولتی بود.روش: تعداد 164 دانش آموز پسر در پژوهش حاضر شرکت داشتند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند ودو ابزاراندازه گیری آزمون هوش ماتریسهای پیشرونده ریون و آزمون تفکر خلاّق تورنس(فرم ب تصویری) مورداستفاده قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از روشآماری تحلیل واریانس مورد پردازش قرار گرفت. یافتهها:نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش پسر در سه موقعیت آموزشی از نظر خلاقیت تفاوت معناداری وجوددارد. تحلیل نتایج نمرات خلاقیت دانشآموزان پسر در مدارساستعدادهای درخشان، دولتی و غیرانتفاعی حاکی از آنبود که در مؤلفههای بسط و سیالی تفاوت معناداری در نمرات این دو زیر مقیاس با توجه به نوع مدرسه وجود ندارد.اما در مؤلفههای اصالت و انعطاف پذیری و کل مقیاسخلاقیت تفاوت معناداری بین دانشآموزان انواع مدارس موردبررسی قرار گرفته وجود دارد. در کل مقیاسخلاقیت نمرات دانشآموزان پسر تیزهوش مدارسدولتی به طورمعناداری بالاتر از نمرات خلاقیت دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی بود، با این وجود تفاوت معناداری بین نمراتخلاقیت دانش آموزان تیزهوش مدارس دولتی با استعدادهای درخشان در مجموع وجود نداشت. نتیجه گیری: تحیلنتایج بیانگر آن است که فقط نوع مدارس نمی تواند نشان دهنده ی میزان خلاقیت دانشآموزان باشد.کلیدواژهها:دانشآموزان پسر تیزهوش، مدارس سمپاد، غیر انتفاعی، دولتی، خلاقیت غیر کلامی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه مؤلفههای انگیزشدرونی و شادی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کرج
        دکتر محمد قمری دکتر اصغر جعفری
        چکیدههدف: هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه مؤلفههای انگیزشدرونی با شادی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه بود.روش: برای انجام تحقیق تعداد 318 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپسپرسشنامههای انگیزش درونی و شادی بر روی آنها اجرا گردید. دادههای جمع آوری با ا چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه مؤلفههای انگیزشدرونی با شادی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه بود.روش: برای انجام تحقیق تعداد 318 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپسپرسشنامههای انگیزش درونی و شادی بر روی آنها اجرا گردید. دادههای جمع آوری با استفاده از روشهای آماریتحلیل شد. یافتهها: نتیجه تحقیق نشان داد که بین Z ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام وآزمونانگیزشدرونی و شادی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین علاقه، شایستگی درک شده، عدم تنش،انتخاب و شادی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از بین مؤلفههای انگیزشدرونی مؤلفههای عدم تنش و علاقه برروی هم حدود 15 درصد از تغییرات شادی را در دانشآموزان تبیین میکند. رابطه انگیزشدرونی و شادی در دانشآموزان دختر قوی تر است. نتیجه گیری: دستاندرکاران امر آموزش و پرورش برای افزایش شادی دانشآموزانمیتوانند در جهت تقویت انگیزه درونی آنها از طریق برنامههای آموزشی و مشاورهای اقدام نمایند.کلید واژهها:انگیزشدرونی، شادی، دانشآموز پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه سبک تفکر و هوش هیجانی دانشجویان
        دکتر غلامرضا محمودی دکتر مهناز استکی شهرزاد دماوندی
        چکیده88 دانشگاه - هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه سبک تفکر و هوشهیجانی دانشجویان علوم انسانی سال 89دولتی شیراز بود. روش: بدین منظور، نمونهای به تعداد 201 نفر، از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند وبا استفاده از پرسشنامه هوشهیجانی شوت( 1998 ) و پرسشنامه سبک تفکر اس چکیده کامل
        چکیده88 دانشگاه - هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه سبک تفکر و هوشهیجانی دانشجویان علوم انسانی سال 89دولتی شیراز بود. روش: بدین منظور، نمونهای به تعداد 201 نفر، از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند وبا استفاده از پرسشنامه هوشهیجانی شوت( 1998 ) و پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ-واگنر( 1991 ) اطلاعات جمع،t آوری شد. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی( مرکزی و پراکندگی)و آمار استنباطی(آزمونضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که 1)بین ،f آزمونسبکهای تفکر و هوش هیجانی دانشجویان رابطه وجود دارد، 2)سبکهای تفکر میتواند هوشهیجانی دانشجویان راپیشبینی کند. نتیجه گیری: آموزش سبکهای تفکر ممکن است باعث بهبود هوشهیجانی شود.کلیدواژهها:سبک تفکر، هوشهیجانی،دانشجویان. پرونده مقاله