• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - الگوی ارتقاء ظرفیت اجرای خط مشی‌های انرژیهای تجدید پذیر سند چشم انداز 1404 کشور ایران (مورد مطالعه: حوزه تولید برق و انرژی‌های تجدیدپذیر)
        سلمان طالبی پور فرسنگی محمد ضیاءالدینی امیر رجبی بهجت
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای ظرفیت اجرای خط‌مشی‌های انرژی‌های تجدید پذیر سند چشم‌انداز 1404 بود. روش پژوهش کیفی و با روش دلفی فازی انجام شد و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری شامل متخصصان خط‌مشی‌گذاری و اجرای خط‌مشی‌های وزارت نیرو و سازمان‌های م چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای ظرفیت اجرای خط‌مشی‌های انرژی‌های تجدید پذیر سند چشم‌انداز 1404 بود. روش پژوهش کیفی و با روش دلفی فازی انجام شد و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری شامل متخصصان خط‌مشی‌گذاری و اجرای خط‌مشی‌های وزارت نیرو و سازمان‌های مربوطه از جمله توانیر و ساتبا و شرکت‌های برق منطقه‌ای بود که نمونه پژوهش بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند 21 نفر انتخاب شدند. همچنین، تعداد نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل اطلاعات طی سه مرحله با روش دلفی فازی، روش تحلیل حالات شکست و دیمتل فازی انجام پذیرفت. یافته‌ها نشان داد شش عامل تدوین خط‌مشی، مجریان خط‌مشی، عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری، عوامل مالی و عوامل محیطی از اهمیت زیادی برخوردارند. همچنین، ابعاد تدوین خط‌مشی شامل پنج بعد شفاف بودن مفهوم، روشن بودن، پویایی و انعطاف و اهداف خط‌مشی؛ ابعاد مجریان خط‌مشی شامل اعتماد سیاسی، رویه‌ها و توزیع عادلانه، وابستگی سیاسی و مشارکت؛ ابعاد عوامل مدیریتی شامل تعهد و تجربه ‌سازمان‌های مجری، ارزیابی خط‌مشی در بازه‌های زمانی مناسب؛ ابعاد عوامل ساختاری شامل ساختار ‌سازمانی مناسب، زیرساخت‌های اجرائی خط‌مشی، دستورالعمل‌های اجرایی برای خط‌مشی، سیستم نظارتی مناسب؛ و ابعاد عوامل مالی شامل منابع مالی، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی در خط‌مشی بودند. در نهایت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که خط‌مشی‌ها از طریق تغییرات تدریجی یا از طریق تغییرات اساسی و بنیادی به‌مرور زمان تکامل می‌یابند و اتخاذ خط‌مشی یک نقطه پایان فرایند خط‌مشی و یا راه‌حل قطعی یک مشکل اساسی نیست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر استرس شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار با نقش میانجی رضایت شغلی
        عباس قائدامینی هارونی رضا ابراهیم زاده دستجردی مهرداد صادقی ده چشمه
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار با نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد 660 نفر است. با استفاده از فرمول کوکران 244 نفر حجم نمونه انتخاب شدند. برای گ چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار با نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد 660 نفر است. با استفاده از فرمول کوکران 244 نفر حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز در این پژوهش، از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده گردید و روایی و پایایی آنها مورد آزمون قرار گرفت. جهت بررسی فرضیات پژوهش، با نرم افزار Warp-Pls از روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل‌های انجام شده در پژوهش نشان داد که استرس شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار تأثیر معنادار مثبت دارد که ضریب تأثیر آن 55/0 است و استرس شغلی بر رضایت شغلی تأثیر معنادار منفی دارد که ضریب تأثیر آن 44/0- است و همچنین استرس شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد که ضریب تأثیر آن 25/0 است. نتایج این پژوهش نشان داد که استرس شغلی تأثیر مستقیمی بر رفتار انحرافی در محل کار دارد و رضایت شغلی این رابطه را واسطه می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - فراترکیب تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران
        علیرضا سرگلزایی حمیدرضا خدادادی دیدانی
        هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد جدید تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود. این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. بدین منظور، پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1980 تا 2022، 38 پژوهش که به صورت مستقیم موضوع تفکر چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد جدید تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود. این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. بدین منظور، پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1980 تا 2022، 38 پژوهش که به صورت مستقیم موضوع تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند. پژوهش‌های انتخاب شده برای کدگذاری وارد نرم افزار MAXQDA شد. پس از فرآیند کدگذاری، 60 کد متمایز شناسایی شد. از میان کدهای شناسایی شده، علاقه‌مندی به داشتن اطلاعات خوب (18)، هوشیاری نسبت به فرصت‌های استفاده از تفکر انتقادی (16)، شناسایی ایده‌های مشترک در حیطه‌های انتخاب شده (13)، اعتماد به فرایند جستجوگری منطقی (10) و صداقت در رویارویی با سوگیری‌ها و پیش داوری‌های فردی (9) به ترتیب بیشترین اهمیت را از نظر تعداد ارجاع در اصطلاحات پژوهشی داشتند. در مرحله بعد کدها در قالب 16 تم و در نهایت در 4 مفهوم (ابتکار فکری، بلوغ شناختی، مهارت‌های حل مسأله، هوش معنوی) تقسیم‌بندی شدند. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب از نوآوری‌های این پژوهش است که می‌تواند الگویی برای سایر پژوهش‌ها باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه یک مدل مفهومی از برندسازی مدیران به روش فراترکیب
        اعظم سنائی اکبر اعتباریان البرز قیتانی علی رشیدپور
        هدف از این پژوهش، ارائه یک مدل مفهومی از برندسازی مدیران سازمان‌های ایرانی در سطوح سه گانه مدیریت عالی، میانی و اجرایی به روش فراترکیب می‌باشد. در این پژوهش از روش کیفی- تحلیل مضمون تفسیری استفاده گردیده است. منابع نوشتاری مرتبط با برندسازی مدیران اعم از کتاب، پایان نا چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، ارائه یک مدل مفهومی از برندسازی مدیران سازمان‌های ایرانی در سطوح سه گانه مدیریت عالی، میانی و اجرایی به روش فراترکیب می‌باشد. در این پژوهش از روش کیفی- تحلیل مضمون تفسیری استفاده گردیده است. منابع نوشتاری مرتبط با برندسازی مدیران اعم از کتاب، پایان نامه، مقاله و غیره به‌عنوان جامعه آماری بخش کیفی انتخاب شده‌اند. پس از بررسی و غربال، بیش از هشت هزار منبع شناسایی شده، 75 منبع دارای کدهای مرتبط بودند و برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت، در اثر نتیجه تحلیل داده‌های کیفی شناسایی 207 کد، 70 مضمون پایه، 29مضمون سازمان دهنده و ۷ مضمون شناسایی شد که در قالب یک مدل مفهومی ارائه و تبیین شدند. بنابراین، براساس مدل پژوهش 7 مضمون فراگیر و تعیین کننده مدل برندسازی مدیران استخراج شده شامل: جایگاه اجتماعی، خبرگی، آرمان توسعه محور، پویایی نظام مدیریت منابع انسانی سازمان، هوشمندی فردی و سازمانی، خودبرندسازی و اعتمادآفرینی می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری‌ اطلاعات بر عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک‌ و ‌متوسط از طریق رابطه تعدیلگری رهبری ‌تحول‌آفرین و نقش میانجی قابلیت ‌نوآورانه
        محسن رحمانی مهدی زکی پور حسین عابدی
        هدف از ‌این تحقیق، تعیین میزان تأثیر قابلیت‌ها‌ی‌ پویا‌ی ‌فناوری‌ا طلاعات و قابلیت ‌نوآورانه از طریق رابطه تعدیلگری رهبری‌ تحول‌آفرین بر عملکرد ‌شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط و ارائه راهکار‌ها‌ی علمی‌ در‌ این رابطه جهت بهبود عملکرد‌ شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط می‌باشد. جامعه آمار چکیده کامل
        هدف از ‌این تحقیق، تعیین میزان تأثیر قابلیت‌ها‌ی‌ پویا‌ی ‌فناوری‌ا طلاعات و قابلیت ‌نوآورانه از طریق رابطه تعدیلگری رهبری‌ تحول‌آفرین بر عملکرد ‌شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط و ارائه راهکار‌ها‌ی علمی‌ در‌ این رابطه جهت بهبود عملکرد‌ شرکت‌های‌کوچک ‌و ‌متوسط می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شرکت‌های‌ کوچک ‌و‌ متوسط‌ با عملکرد سریع و فعال در سطح استان قزوین می‌باشد. حجم نمونه بر اساس تکنیک معادلات‌ ساختاری که حداقل باید 5 و حداکثر ۱۵ برابر تعداد سؤالات پرسشنامه باشد 225 نفر از کارکنان شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط فعال در استان قزوین در نظر گرفته شد که به وسیله پرسشنامه‌ها‌ی استاندارد گردآوری شد. با تأیید پایایی پرسشنامه استاندارد با استفاده از روش پایایی ترکیبی، تنظیم نهایی برای نشان دادن اعتبار ابزارهای استفاده شده قبل از استفاده به پاسخ دهندگان انجام گردید. برای بررسی روایی گویه‌های پرسشنامه پژوهش، ابتدا از روایی محتوایی و سپس از روایی همگرا (ضریب آلفای کرونباخ) و روایی واگرا (بارهای عاملی) استفاده شده است. فرضیه‌ها با استفاده از مدل‌سازی‌ معادلات ‌ساختاری با روش حداقل ‌مربعات ‌جزئی و با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS و SPSS آزمون شد. در نتیجه، قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی ‌فناوری ‌اطلاعات تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر قابلیت ‌نوآورانه و عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و ‌متوسط دارند. همچنین، قابلیت ‌نوآورانه نیز تأثیر معناداری بر عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط دارد. رهبری‌ تحول‌ آفرین رابطه بین قابلیت ‌نوآورانه و عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط را تعدیل می‌کند. همچنین، تأیید می‌شود که قابلیت ‌نوآورانه در تأثیر قابلیت‌ها‌ی ‌پویا‌ی‌ فناوری‌ اطلاعات بر عملکرد ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و‌ متوسط‌ نقش میانجی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان‌های مدیریت پسماند
        گوهر پوراحمدی منصور ایراندوست جمال ادهمی
        هدف از ارائه این پژوهش، بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان‌های مدیریت پسماند شهرداری‌های کشور است. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارکنان سازمان‌های مدیریت پسماند می‌باشد. حجم نمونه 125 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخ چکیده کامل
        هدف از ارائه این پژوهش، بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان‌های مدیریت پسماند شهرداری‌های کشور است. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارکنان سازمان‌های مدیریت پسماند می‌باشد. حجم نمونه 125 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش پرسشنامه بوده که اعتبار آن به شیوه روایی صوری و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شده است. آزمون فرضیه‌ها از روش آزمون دوجمله‌ای و مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که ضریب هماهنگی کندال در پیشایندها ۶۸۹/۰ و در پیامدهای مدیریت منابع انسانی پایدار ۷۳۵/۰ می‌باشد. پیشایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل استراتژی سازمانی، سبک رهبری و پیامدهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل عملکرد سازمانی، جذابیت سازمانی، مشارکت کارکنان و ترک خدمت کارکنان می‌باشد. پرونده مقاله