فراترکیب تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانیعلیرضا سرگلزایی 1 , حمیدرضا خدادادی دیدانی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
کلید واژه: هوش معنوی, مهارت حل مساله, فراترکیب, ابتکار فکری, بلوغ شناختی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد جدید تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود. این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. بدین منظور، پس از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 1980 تا 2022، 38 پژوهش که به صورت مستقیم موضوع تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند. پژوهشهای انتخاب شده برای کدگذاری وارد نرم افزار MAXQDA شد. پس از فرآیند کدگذاری، 60 کد متمایز شناسایی شد. از میان کدهای شناسایی شده، علاقهمندی به داشتن اطلاعات خوب (18)، هوشیاری نسبت به فرصتهای استفاده از تفکر انتقادی (16)، شناسایی ایدههای مشترک در حیطههای انتخاب شده (13)، اعتماد به فرایند جستجوگری منطقی (10) و صداقت در رویارویی با سوگیریها و پیش داوریهای فردی (9) به ترتیب بیشترین اهمیت را از نظر تعداد ارجاع در اصطلاحات پژوهشی داشتند. در مرحله بعد کدها در قالب 16 تم و در نهایت در 4 مفهوم (ابتکار فکری، بلوغ شناختی، مهارتهای حل مسأله، هوش معنوی) تقسیمبندی شدند. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب از نوآوریهای این پژوهش است که میتواند الگویی برای سایر پژوهشها باشد.
The purpose of this study was to identify new dimensions of critical thinking and spiritual intelligence of employees of the Ports and Maritime Organization of Iran. This research was conducted through meta-analysis. For this purpose, after searching databases in the period 1980 to 2022, 38 studies that directly examined the subject of critical thinking and spiritual intelligence of employees of the organization entered the analysis stage. Selected studies for coding were entered into MAXQDA software. After the coding process, 60 distinct codes were identified. From the identified codes; Interest in having good information (18%), awareness of opportunities to use critical thinking (16%), identification of common ideas in selected areas (13%), trust in logical search process (10%), and honesty in dealing with individual biases and prejudices (9%) were the most important in terms of the number of citations in research terms, respectively. In the next step, the codes were divided into 16 themes and finally into 4 concepts (intellectual initiative, cognitive maturity, problem-solving skills, spiritual intelligence). Achieving a comprehensive model with a hybrid method is one of the innovations of this research that can be a model for other researchers.
بخت آزمای، محمد و فرهنگی، علی اکبر. ( 1396). طراحی مدل فرهنگ تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی دانشگاه، فصلنامه علمی- پزوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 5، شماره2، 107-124.
بدخشانی، فرناز. ( 1394). سرمایه معنوی و تأثیر آن بر عملکرد سازمان، تهران: مؤسسه کتاب مهربان نقش.
بنی هاشمی، سیدعلی و بنی هاشمی، سیدحسن. ( 1400). نقش میانجی گری تعهد سازمانی در تاثیر ذهنیت فلسفی و هوش معنوی و خلاقیت کارکنان، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال شانزدهم، شماره 62.
توبک, حمید؛ سوری, احمد و رضایی، صادق. (1400). تفکر انتقادی در فرایند تعلیم و تربیت از منظر علامه طباطبائی. فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، 11(2)،131-153. doi: 10.22059/jstmt.2021.314778.1424
زارع، حسین و نهروانیان، پروانه. (1396). تاثیر دوره آموزش تفکر انتقادی بر سبک های تصمیم گیری و سبک های حل مساله، راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 13-31.
زارعی متین، حسن؛ خیراندیش، مهدی و جهانی، حوریه. ( 1390). شناسایی و سنجش مولفه های هوش معنوی در محیط کار: مطالعه موردی در بیمارستان لبافی نژاد تهران، پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره دوازدهم، 71-94.
قربانی بناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا. (1386). هوش معنوی معنوی، اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره دهم، 125-147.
نمازیان, مریم؛ توحیدی, افسانه و باقری, مسعود. (1397). تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان گرایش به تفکر انتقادی و خلاقیت هیجانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1)، 189-205. doi: 10.22099/jsli.2018.4921
الهامی فر، عبدالحمید؛ مهدی نژاد، ولی و فرنام، علی. ( 1398). تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر جهت گیری درونی و بیرونی، مجله علوم روانشناختی، دوره هجدهم، شماره 78، 683-689.
هدهدی، بهزاد؛ عبدالهی، بیژن؛ آراسته، حمیدرضا و زین آبادی، حسن رضا( 1398). نظریه اسلامی هوش معنوی: طراحی الگوی هوش معنوی با رویکرد اسلامی به عنوان سرمایه معنوی مدیران، فصلنامه علمی عرفان اسلامی، سال هیجدهم، شماره 69، پاییز 1400.
یوسفی، علیرضا و گردان شکن، مریم. (۱۳۹۰). تفکر انتقادی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۹) :۱۱۲۸-۱۱۲۰
Alfonso, D. V. (2015). Evidence of critical thinking in high school humanities classrooms. G ist Education and LearninG Research Journal, 11, 26-44.
Asherlos, V., & Dadashi Khas, I. (2013). The effect of managers' spiritual intelligence on the performance of employees of government organizations. initiative and creativity in humanities, 2(3).
Facione, N. C., Facione, P. A., & Sanchez, C. A. (1994). Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the California Critical Thinking Disposition Inventory. Journal of Nursing education, 33(8), 345-350.
Gera, N., Vesperi, W., Fatta, D. D., Sahni, A., & Arora, A. (2021). Human resource development and spiritual intelligence: an investigation amongst management students in Delhi NCR. International Journal of Innovation and Learning, 29(1), 45-66.
Mitroff I, L., & E., D. A. (1999). A Study of Spirituality in the Workplace. Journal Sloan Management Review, 40, 83-92.
Sisk, D., & Torrance, E. (2001). Spiritual intelligence: developing higher consciousness. Bufallo, New York: creative developing higher consciousness.
Zohar, D., & Marshall, I. (2004). Spiritual capital: Wealth We Can Live. Bloomsbury, Londaon.
_||_Alfonso, D. V. (2015). Evidence of critical thinking in high school humanities classrooms. GIST–Education and Learning Research Journal, 11, 26-44.
Asherlos, V., & Dadashi Khas, I. (2013). The effect of managers' spiritual intelligence on the performance of employees of government organizations. initiative and creativity in humanities, 2(3).
Badakhshani, F. (2014). Intellectual capital and its impact on organizational performance. Ketab Mehraban Nashr Institute Tehran. (In Persian)
Bakhtazmai, M., & Farhani, A. A. (2016). Designing a model of critical thinking culture of university faculty members. Scientific Quarterly of Government Organizations Management, 5(2), 107-124. (In Persian)
Bani Hashemi, S. A., & Bani Hashemi, S. H. (2021). The mediating role of organizational commitment in the effect of philosophical mindset and spiritual intelligence and creativity of employees. Quarterly Journal of Development of Human Resource Management and Support, 16(62). (In Persian)
Elhami Far, A. H., Mahdinejad, V., & Farnam, A. (2018). The effect of critical thinking training on internal and external orientation. Journal of Psychological Sciences, 18(78), 683-689. (In Persian)
Facione, N. C., Facione, P. A., & Sanchez, C. A. (1994). Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the California Critical Thinking Disposition Inventory. Journal of Nursing education, 33(8), 345-350.
Gera, N., Vesperi, W., Fatta, D. D., Sahni, A., & Arora, A. (2021). Human resource development and spiritual intelligence: an investigation amongst management students in Delhi NCR. International Journal of Innovation and Learning, 29(1), 45-66.
Ghorbani Bonab, B., Salimi, M., Seliani, L., & Nouri Moghadam, S. (2007). Spiritual Intelligence. New Religious Thought, 3(10), 125-147. (In Persian)
Hodhodi, B., Abdulahi, B., Arasteh, H., & Zain Abadi, H. R. (2018). Islamic Theory of Spiritual Intelligence: Designing a model of spiritual intelligence with an Islamic approach as the spiritual capital of managers. Scientific Quarterly of Islamic Mysticism, 18(69). (In Persian)
Mitroff I, L., & E., D. A. (1999). A Study of Spirituality in the Workplace. Journal Sloan Management Review, 40, 83-92.
Namazian, M., Tohidi, l., & Bagheri, M. (2017). The effect of spiritual intelligence training on the degree of tendency towards critical thinking and emotional creativity. Journal of Education and Learning Studies, 1, 189-205. (In Persian)
Sisk, D., & Torrance, E. (2001). Spiritual intelligence: developing higher consciousness. Bufallo, New York: creative developing higher consciousness.
Tobek, H., Suri, A., & Rezaei, S. (2021). Critical thinking in the process of education and training from the perspective of Allameh Tabatabai, . scientific-research quarterly of social theories of Muslim thinkers, 11(2), 131-153. (In Persian)
Yousefi, A., & Gardanshekan, M. (2019). Critical thinking, Iranian Journal of Education in Medical Sciences. Special Issue of Education Development and Health Promotion, 11(9). (In Persian)
Zare, H., & Nahravanian, P. (2016). The effect of critical thinking training course on decision making styles and problem solving styles. cognitive strategies in learning, 5(9), 13-31. (In Persian)
Zarei Mateen, H., Khairandish, M., & Jahani, H. (2013). Identifying and measuring the components of spiritual intelligence in the workplace: a case study in Labafinejad Hospital, Tehran. General Management Research, 4(12), 71-94. (In Persian)
Zohar, D., & Marshall, I. (2004). Spiritual capital: Wealth We Can Live. Bloomsbury, Londaon.