• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان با حجاب و بدحجاب
        پوشش و حجاب به عنوان امری فطری، عمری به قدمت وجود انسان دارد. حیا و عفت، خصلتی انسانی است و انسان به حکم نهاد و آفرینش خویش بدان رغبت دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان با حجاب و بدحجاب، زنان خانه دار و شاغل، زنان شاغل در سازمانهای دو چکیده کامل
        پوشش و حجاب به عنوان امری فطری، عمری به قدمت وجود انسان دارد. حیا و عفت، خصلتی انسانی است و انسان به حکم نهاد و آفرینش خویش بدان رغبت دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان با حجاب و بدحجاب، زنان خانه دار و شاغل، زنان شاغل در سازمانهای دولتی و سازمانهای غیردولتی، زنان متأهل و مجرد انجام گرفت. روش تحقیق از نوع پس-رویدادی است. حجم نمونه دراین پژوهش با استفاده از جدول کوکران و مورگان تعداد 169 نفر از زنان باحجاب و 157 نفر از زنان بدحجاب (جمعاً 326 نفر)، که دارای سنین مختلف (بیش از 18 سال)، شاغل و خانه دار ونیز دارای سطح تحصیلات متفاوت بودند، به صورت تصادفی تعیین گردید. ابزار سنجش این پژوهش، پرسش نامه پژوهشگر ساخته و پرسش نامه سلامت عمومی GHQ28 (28 سؤال) بود. روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید نمودند. میزان پایایی با استفاده از روش اجرای مجدد 79/0r = به دست آمد. از آزمون های t و همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته هانشان داد زنان باحجاب از مصونیت اجتماعی و سلامت روانی بیشتری نسبت به زنان بدحجاب برخوردارند. مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان خانه دار بیشتر از مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان شاغل است. مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان شاغل در سازمانهای دولتی بیشتر از مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان شاغل در سازمانهای غیردولتی است. مصونیت اجتماعی زنان متأهل بیشتر از مصونیت اجتماعی زنان مجرد است. پژوهشگران نتیجه گرفتند حجاب با مصونیت اجتماعی و سلامت روانی، وضعیت اشتغال و محل اشتغال ارتباط دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسه سیستم‌های فعال سازی/بازداری رفتاری‎ ‎دختران فراری با دختران غیرفراری
        پدیده فرار دختران از منزل که در طی سال های اخیر در جامعه رو به فزونی نهاده از مقوله های آسیب اجتماعی است که مهار آن به مدیریت قوی اجتماعی نیازمند است. ولی در کنار این عامل ویژگی های شخصیتی و انگیزه فردی نیز در ایجاد این معضل نقش بسیار مهمی دارد. این مطالعه از نوع پس روی چکیده کامل
        پدیده فرار دختران از منزل که در طی سال های اخیر در جامعه رو به فزونی نهاده از مقوله های آسیب اجتماعی است که مهار آن به مدیریت قوی اجتماعی نیازمند است. ولی در کنار این عامل ویژگی های شخصیتی و انگیزه فردی نیز در ایجاد این معضل نقش بسیار مهمی دارد. این مطالعه از نوع پس رویدادی می باشد. بدین منظور 120 آزمودنی (60 نفر دختر فراری و 60 نفر دختر غیرفراری) انتخاب شدند. این دختران فراری 30-11 سال داشتند که در دوره زمانی 1391-1390 توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مرکز اورژانس اجتماعی شهر تبریز تحویل داده شده بودند. دختران غیرفراری بر اساس سن، میزان تحصیلات، طبقه اقتصادی با دختران فراری همتا شدند. در این مطالعه از مقیاس سیستم‌های بازداری/فعال سازی رفتاری کارور و وایت استفاده شد. نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که تفاوت دو گروه دختران فراری و دختران غیرفراری در سیستم فعال سازی و سیستم بازداری رفتاری با یکدیگر متفاوت بوده و هر دو سیستم در دختران فراری فعال‌تر است. تفاوت بین سیستم‌های فعال سازی/بازداری رفتاری دختران فراری و دختران غیرفراری معنادار می باشد. چالش های نظری و پژوهشی در پی بردن به عوامل شخصیتی دختران فراری دریچه ای نوین به سوی پرسش هایی است که دهه ها ذهن پژوهشگران را به خود معطوف داشته است تا به بررسی عوامل شخصیتی دخیل در فرار دختران از منزل بپردازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه تمایز یافتگی خود،‎ ‎اضطراب و رضایت زناشویی ‏ در زنان متاهل شهر تبریز‏ ‏ ‏
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تمایز یافتگی خود و اضطراب با رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تبریز می باشد. طرح تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی می باشد. نمونه این مطالعه 180 نفر از زنان متاهل شهر تبریز بودند که به صورت خوشه ای چند مرحله ای ابتدا از بین مناطق شهرداری و چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تمایز یافتگی خود و اضطراب با رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تبریز می باشد. طرح تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی می باشد. نمونه این مطالعه 180 نفر از زنان متاهل شهر تبریز بودند که به صورت خوشه ای چند مرحله ای ابتدا از بین مناطق شهرداری و سپس از بین مراکز مشاوره انتخاب شدند. پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ، تمایز یافتگی خودو مقیاس خود سنجی اضطراب زانگ توسط آنان تکمیل گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین خود متمایزسازی و رضایت زناشویی رابطه مثبت معنادار، بین اضطراب و خود متمایزسازی، اضطراب و رضایت زناشویی رابطه منفی معنادار وجود دارد (P<0/01). همچنین حدود 72 درصد از واریانس رضایت زناشویی توسط خود متمایزسازی و مولفه های آن و اضطراب تبیین می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر تعهد و پذیرش درمانی (‏ACT‏) بر ارزشمندی زندگی و پردازش ‏شناختی بیماران قلبی- عروقی زن ‏
        بیماری قلبی- عروقی از زمره بیماری هایی است که تحت تأثیر عوامل روان شناختی نیز قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تعهد و پذیرش درمانی (ACT) بر ارزشمندی زندگی و سرکوب و تحمیل فکر در بیماران قلبی- عروقی زن اجرا شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی (تجربی) و جامعه آماری پژوهش چکیده کامل
        بیماری قلبی- عروقی از زمره بیماری هایی است که تحت تأثیر عوامل روان شناختی نیز قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تعهد و پذیرش درمانی (ACT) بر ارزشمندی زندگی و سرکوب و تحمیل فکر در بیماران قلبی- عروقی زن اجرا شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی (تجربی) و جامعه آماری پژوهش بیماران قلبی - عروقی زن مراجعه کننده به مطب یک پزشک متخصص قلب - عروق در اصفهان در بهار 1392 بودند که از بین آن ها به صورت داوطلبانه بیست نفر انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود. گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش تعهد و پذیرش درمانی (ACT) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسش نامه ارزشمندی زندگی (ویلسون و همکاران، 2010) و پرسش نامه سرکوب فکر با دو خرده مقیای سرکوب و تحمیل (اشمیت و همکاران، 2009) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل شد. نتایج نشان داد که در پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل در ارزشمندی زندگی و تحمیل فکر تفاوت معناداری وجود دارد ، اما در سرکوب فکر بین دو گروه تفاوت معنادار نبود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه بین جرأت ورزی و مسؤولیت پذیری با‎ ‎ تمایز یافتگی دانشجویان دختر
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جرأت ورزی و مسئولیت پذیری با تمایز یافتگی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش همبستگی و نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه ها چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جرأت ورزی و مسئولیت پذیری با تمایز یافتگی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش همبستگی و نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه های خود متمایز سازی (SDS)، مسؤولیت پذیری (RS)، و جرأت ورزی (AS) را تکمیل کردند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین جرأت ورزی و تمایز یافتگی رابطه مثبت و معنی دار (01/0P<) وجود داشت. همچنین رابطه مسؤولیت پذیری وتمایز یافتگی و رابطه مسؤولیت پذیری و جرأت ورزی نیز معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام در پیش بینی تمایز یافتگی حاکی از آن است 18% واریانس متغیر تمایز یافتگی توسط جرأت ورزی و مسئولیت پذیری تبیین می شود. بر اساس نتایج این پژوهش می توان تمایز یافتگی را تابعی از مسوولیت پذیری و جرات ورزی دانست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثر بخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود سبک فرزند پروری واکنش ‏بیش از حد مادران کودکان ‏ADHD
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود سبک فرزند پروری واکنش بیش از حد مادران ADHD انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان 13-7 ساله دارای نقص توجه / بیش فعالی شهر تبریز چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود سبک فرزند پروری واکنش بیش از حد مادران ADHD انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان 13-7 ساله دارای نقص توجه / بیش فعالی شهر تبریز و مادران آنان بود. ابتدا از بین نواحی آموزش وپرورش شهر تبریز، به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای آموزش وپرورش یک ناحیه انتخاب شد. سپس از بین مدارس ابتدایی این ناحیه سه مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از آزمون CSI-4 غربالگری کودکان ADHD صورت گرفت تعداد 30 کودک مبتلا به ADHD انتخاب و مادران این کودکان به روش تصادفی در گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. پرسش نامه فرزند پروری آرنولد بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8جلسه دو ساعته تحت آموزش مدیریت والدین قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی را در یافت نکردند. پس از پایان جلسات آموزشی برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مدیریت والدین (PMT) بر بهبود سبک فرزند پروری واکنش بیش از حد مادران مؤثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه بین باور‌داشتن به اتمام کار‎ ‎و عزت‌نفس با سلامت‌روان در دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر مشگین شهر
        این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین باور‌داشتن به اتمام کار و عزت‌نفس با سلامت‌روان در دانش‌آموزان دختر متوسطه مشکین‌شهر انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات میدانی بوده و کاربردی، توصیفی و روش آن همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش بالغ بر4253 نفر از دانش‌آموزان دختر متو چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین باور‌داشتن به اتمام کار و عزت‌نفس با سلامت‌روان در دانش‌آموزان دختر متوسطه مشکین‌شهر انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات میدانی بوده و کاربردی، توصیفی و روش آن همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش بالغ بر4253 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه در رشته ها و پایه های مختلف مشگین شهر می‌باشد از این تعداد 353 نفر نمونه آماری را در برمی گیرد،که به صورت نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شده اند. در این پژوهش از پرسش نامه‌ های استاندارد عزت‌نفس کوپر اسمیت و بهداشت‌روانی دروگاتیس و محقق ساخته باور‌داشتن به اتمام کار بسته پاسخ، استفاده شده است. برای کشف رابطه بین داده ها و میزان رابطه آن ها، از آزمون رگرسیون چند متغیره همزمان و ضریب همبستگی پیرسون به کار رفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، که بین باور‌داشتن به اتمام کاربا سلامت‌روان و همچنین عزت نفس با سلامت‌روان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره همزمان نشان داد که هر دو متغیر باور‌داشتن به اتمام کار و عزت‌نفس قادر به پیش بینی سلامت‌روان هستند ( p=0/000، (38/267) F). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی خودکارآمدی و خوش‌بینی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی و ارتباط ‏آن با سبک فرزند پروری مادران
        هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان خود کارآمدی و خوش‌بینی در دانش آموزان دختر دبیرستانی و ارتباط آن با سبک فرزند پروری مادران آن‌ها بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری موردمطالعه شامل کلیه دانش چکیده کامل
        هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان خود کارآمدی و خوش‌بینی در دانش آموزان دختر دبیرستانی و ارتباط آن با سبک فرزند پروری مادران آن‌ها بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری موردمطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی (15-16 ساله) شهر تهران و مادران آن‌ها بود و نمونۀ موردنظر شامل 107 مادر و 107 فرزند بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت‌اند از: پرسش نامۀ سبک های فرزند پروری بامریند، پرسش نامۀ جهت گیری زندگی (LOT-R) و پرسش نامۀ خود کارآمدی شرر و همکاران (1982). داده های این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS، روش همبستگی و رگرسیون چند متغیری تحلیل شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که رابطه بین سبک فرزندپروری مقتدرانه مادران با خود کارآمدی فرزندان معنادار است. همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه و خوش‌بینی فرزندان به‌طور معناداری رابطه منفی وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد خود کارآمدی و خوش بینی فرزندان از طریق سبک های فرزندپروری فابل پیش بینی است. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه به والدین می تواند موجب ایجاد خود کارآمدی در فرزندان شود. پرونده مقاله