طلاق و عدم توجه به حقوق زن از آسیبهای مهم اجتماعی میباشد که به دنبال آن بسا خانواده فرو میپاشد این پدیده هم مانند هر پدیده اجتماعی علل و عواملی دارد، که باید شناسایی و بررسی گردد، تحقیق حاضر در تحلیل این مسئله تلاش کرده است با استفاده از منابع کتاب خانهای و بر مبنا چکیده کامل
طلاق و عدم توجه به حقوق زن از آسیبهای مهم اجتماعی میباشد که به دنبال آن بسا خانواده فرو میپاشد این پدیده هم مانند هر پدیده اجتماعی علل و عواملی دارد، که باید شناسایی و بررسی گردد، تحقیق حاضر در تحلیل این مسئله تلاش کرده است با استفاده از منابع کتاب خانهای و بر مبنای آموزههای قرآن کریم در سوره طلاق، بقره و نساء با روش توصیفی - تحلیلی و تبیین آیات طلاق و حقوق زنان در زمان عده طلاق را بررسی کرده و ظرائف بلاغی اسالیب شرط در آیات طلاق را که چرا با ادات و اسلوب شرط بیان شده است تبیین کند، نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیان آیات طلاق و بیان حقوق زنان به لحاظ زبان شناختی با اسلوب شرط از ظرائف خاصی بر خوردار است جایی که اگر مضمون جمله شک یا نادر الوقوع باشد ((اِن)) و در صورت قطعی ((اذا)) و در صورت فراگیر و عمومیت داشتن با ((مَن)) قید خورده است. در قرآن رعایت تقوا طلاق باعث توسعه زندگی میگردد. همچنین عدّه، سبب حفظ حریم زوجیّت در اسلام و عدم اختلاف نفقه و نسبت فرزند به پدر را نشان میدهد، ازطرفی هم مهلتی برای بازگشت به زندگی میباشد.
پرونده مقاله
بسیاری از اعضای خانواده خصوصاً مادران از اثرات منفی داشتن یک کودک با نیازهای ویژه خصوصاً کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری رنج میبرند. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی حس انسجام زنان دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس حمایت اجتماعی و خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی از چکیده کامل
بسیاری از اعضای خانواده خصوصاً مادران از اثرات منفی داشتن یک کودک با نیازهای ویژه خصوصاً کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری رنج میبرند. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی حس انسجام زنان دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس حمایت اجتماعی و خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تبریز در سال 1400 بود که از بین آنها با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های حس انسجام، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی را تکمیل نمودند. اطلاعات به دست آمده با روش آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار 17-SPSS تجزیه تحلیل گردید. یافته ها نشان داد خودکارآمدی (001/0p= ، 177/0 β=) و حمایت اجتماعی (001/0p= ، 289/0 β=) به طور همزمان 15 درصد از تغییرات حس انسجام مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری را تبیین می کنند. با استفاده از نتایج می توان پیشنهاد نمود با برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی در تشریح نقش حمایت اجتماعی و تقویت خودکارآمدی در جهت تقویت حس انسجام مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری اقدام نمود.
پرونده مقاله
تعدد زوجات مسئله مهمى درباره برابری حقوق زنان و مردان است. در این راستا مفسران و قرآنپژوهان زیادی اظهارنظر نمودند که سوالات و تناقضاتی نیز در پى داشته است. در این پژوهش آرای مفسران و قرآنپژوهان در تفسیر آیات ۳و۱۲۹ سوره نساء براساس منابع کتابخانهای، با روش تحلیلی- تف چکیده کامل
تعدد زوجات مسئله مهمى درباره برابری حقوق زنان و مردان است. در این راستا مفسران و قرآنپژوهان زیادی اظهارنظر نمودند که سوالات و تناقضاتی نیز در پى داشته است. در این پژوهش آرای مفسران و قرآنپژوهان در تفسیر آیات ۳و۱۲۹ سوره نساء براساس منابع کتابخانهای، با روش تحلیلی- تفسیری تحلیل و مقایسه شده تا رویکرد معرفتی مناسبی در این زمینه بدست آید. هدف از این مقاله بررسی حقوق زنان در دنیای مدرن و نفی تبعیض علیه آنان در مسئله تعدد زوجات است. مفسران و قرآنپژوهان در این حوزه به مخالفان و موافقان تقسیم میشوند که مخالفان خود به دو گروه مشروط و مطلق و موافقان هم تنها مشروط هستند. نتایج نشانگر آن است که؛ مخالفان مشروط، مخالفت خود را ضمن شروطی مطرح می نمایند. مخالفان مطلق نیز تعدد زوجات را ظلم در حق زنان می دانند. موافقان تعدد زوجات نیز همگى مشروط هستند. نتایج حاصل از این مقاله نشان داده که تفاسیر مناسب، در بستر تاریخی و فرهنگی زمان حاضر و با توجه به نیازهای دنیای مدرن هستند که کرامت و آزادی زنان را مدنظر دارند. گویی تفاسیر مخالفان مشروط تطابق بیشتری با نیازهای جامعه امروزی دارد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این تحقیق ارائه مدلی برای ارتقای صلاحیتهای شغلی معاونین پرورشی زن بر مبنای محورهای دهگانه EFQM بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 34 معاون پرورشی و روش نمونهگیری از نوع سرشماری بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق سا چکیده کامل
هدف از انجام این تحقیق ارائه مدلی برای ارتقای صلاحیتهای شغلی معاونین پرورشی زن بر مبنای محورهای دهگانه EFQM بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 34 معاون پرورشی و روش نمونهگیری از نوع سرشماری بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهبود که بر اساس محورهای دهگانه EFQMطراحی شد. روایی پرسشنامهها مورد تائید اساتید حوزه مدیریت آموزشی قرار گرفت و برای محاسبه پایائی از ضریب آلفا کرونباخ استفادهشد. پایائی پرسشنامهها در حیطه دانش 92/0 در حیطه مهارت 98/0 و در حیطه نگرش 98/0 بدست آمد. و از آزمون بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری در تحلیل عاملی استفاده شد. در هرسه حیطه ضریب کفایت حجم نمونه بالای 6/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از آزمون بارتلت و از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل مسیر و ماتریس همبستگی استفادهشد. یافتههای تحقیق نشان داد که به ترتیب نگرش، سپس مهارت و در نهایت دانش در بین معاونین پرورشی نسبت به محورهای تعالی مدیریت مدرسه نقش تعیینکننده دارد و متغیرهای اثرگذار و دارای بار عاملی بالا عبارتنداز: فعالیتهای مکمل و فوق برنامه پرورشی، استقرار نظام یاددهی- یادگیری، تدوین برنامه عمل، خلاقیت، و سلامت و تربیت بدنی. اقزایش کیفیت برنامههای پرورشی در مدارس مستلزم ارتقای صلاحیتهای های شغلی معاونین پرورشی مدارس می باشد. بر اساس یافتههای تحقیق حاضر شایسته است دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت در جهت توانمندسازی معاونین پرورشی مدارس به دیدگاه آنان در خصوص ارتقای شایستگیهای شغلی توجه ویژه نمایند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته ارزشهای زندگی زناشویی و اثربخشی آموزش آن بر اختلافات زوجین و بهزیستی روانی زنان دارای نارضایتی زناشویی بود. پژوهش به روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام گرفت. پس از بررسی منابع علمی نوشتاری، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از متخصصان روانشناسی، چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته ارزشهای زندگی زناشویی و اثربخشی آموزش آن بر اختلافات زوجین و بهزیستی روانی زنان دارای نارضایتی زناشویی بود. پژوهش به روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام گرفت. پس از بررسی منابع علمی نوشتاری، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از متخصصان روانشناسی، تدوین بسته آموزشی صورت گرفت. روایی محتوایی بسته تدوین شده بر اساس شاخص لاواشه 94/0 میباشد. در بخش کمی از بین زنان دارای نارضایتی زناشویی شهر مشهد، 30 نفر با استفاده از روش هدفمند انتخاب و در دو گروه به طور تصادفی (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلافات زناشویی ثنایی (1379) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. بر اساس مؤلفههای استخراج شده از متون علمی و مصاحبه با متخصصان روانشناسی، بسته تدوین شده شامل آموزش ارزشهای زوجین و فردی، اولویتبندی ارزشهای زندگی، بیان تعارض ارزشها و زندگی در راستای ارزشها در طی 8 جلسه یک ساعته آموزش داده شد. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار spss به روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ارزشهای زندگی باعث کاهش اختلافات زوجین و همه ابعاد آن به جز جدا کردن امور مالی از یکدیگر و افزایش بهزیستی روانی و همه ابعاد آن در زنان دارای نارضایتی زناشویی شده است (05/0=p). در نتیجه روانشناسان و مشاوران میتوانند از این بسته آموزشی برای غنیسازی زندگی زنان متأهل استفاده کنند.
پرونده مقاله
تحلیل و درک نیازهای بانوان در شبکههای اجتماعی و عوامل موثر بر شکل گیری رفتار خرید در آنها باعث میشود تا کسب و کارها بتوانند هرچه کارآمدتر به مشتریان خدمات و محصولات خود را ارئه داده و ارتباطات پایدارتری با آنها برقرار کنند. پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل تجارت اجتماعی با چکیده کامل
تحلیل و درک نیازهای بانوان در شبکههای اجتماعی و عوامل موثر بر شکل گیری رفتار خرید در آنها باعث میشود تا کسب و کارها بتوانند هرچه کارآمدتر به مشتریان خدمات و محصولات خود را ارئه داده و ارتباطات پایدارتری با آنها برقرار کنند. پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل تجارت اجتماعی بانوان با رویکرد آمیخته انجام شده و از لحاظ هدف، کاربردی میباشد. در ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﺣﺎﺿـﺮ اﺑﺘـﺪا روش ﮐﯿﻔـﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ روش داده بنیاد استراس و کوربین (2015) از طریق بررسی مقالات اجرا شد. ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﮔﺮدآوری دادهها از رویکرد فراترکیب با استفاده از الگوی هفت مرحلهای ساندوسکی و باروسو (2007) بهره برده شده است. از کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل پژوهش استخراج گردیده است. ﺑﺮ اﺳﺎس نتایج حاصله مدل نهایی برازش یافته شامل 5 ﻣﻘﻮﻟﻪ اﺻﻠﯽ در ﺣﻮزه ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻠﯽ، 3 ﻣﻘﻮﻟـﻪ اﺻـﻠﯽ در ﺣـﻮزه ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﮔﺮ،3 ﻣﻘﻮﻟﻪ اﺻﻠﯽ در ﺣﻮزه ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﯿﻨﻪای و در ﻧﻬﺎﯾﺖ 2 مقوله اﺻﻠﯽ در ﺣﻮزه ﭘیﺎﻣﺪﻫﺎ میباشد. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به مالکین کسب و کارهای تجارت الکترونیک و سنتی در جهت ارتقا ارتباط با مصرفکنندگان و همچنین افزایش سودآوری کسب کارها موثر باشد.
پرونده مقاله
کیفیت زندگی شهری یک حوزه ی اصلی در مطالعات شهری در کشورهای مختلف تلقی می شود و توجه به ابعاد چندگانه ی اجتماعی، محیطی و اقتصادی آن به دلیل نقشی که به عنوان یک مولفه کلیدی در مدیریت و برنامه ریزی شهری و بطور کلی تعیین میزان قابل زیست بودن شهرها ایفا می کند فزونی یافته اس چکیده کامل
کیفیت زندگی شهری یک حوزه ی اصلی در مطالعات شهری در کشورهای مختلف تلقی می شود و توجه به ابعاد چندگانه ی اجتماعی، محیطی و اقتصادی آن به دلیل نقشی که به عنوان یک مولفه کلیدی در مدیریت و برنامه ریزی شهری و بطور کلی تعیین میزان قابل زیست بودن شهرها ایفا می کند فزونی یافته است. کیفیت زندگی شهری خدمات شهری مناسب و در دسترس برای همگان در چارچوب توسعه پایدار است.سکونتگاه های غیر رسمی حاشیه شهرها مناطقی هستند که آهنگ تحولات کالبدی و رونق اقتصادی و اجتماعی آنها با سایر نقاط شهری مطابقت ندارد و سطح کیفی زندگی در آنها به علل گوناگون در سطح نازلی قرار دارد. این سکونتگاه ها عموما فاقد زیرساخت های اولیه مناسب برای زندگی شهری اند و ساکنان این مناطق در مقایسه با بخش رسمی شهرکیفیت زندگی مطلوب و رضایت بخشی ندارند. هدف تحقیق بررسی مقایسه ای کیفیّت زندگی ادراک شده در خانواده های ساکن در سکونتگاه های غیررسمی با ساکنان محدوده های رسمی شهرمشهد است که با اتکا به نظریه لی در چهار بعد اقتصادی، اجتماعی،زیست محیطی و کالبدی به عنوان پایه های توسعة پایدار شهری مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق در سطح توصیف و به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن بدست آمده بود، انجام شد. داده ها از نمونه ای به حجم630 نفر از سرپرستان خانواده درمناطق دوازده گانه شهرمشهدکه به شیوه خوشه ای انتخاب شده بودند،به صورت حضوری جمع آوری شد.یافته ها نشان می دهد میانگین کل شاخصکیفیّت زندگی برابر با 2.90 در بازه یک تا چهار است اما تفاوت هایی بین دو گروه مورد بررسی وجود دارد.با توجه به میزان میانگین به دست آمده، ساکنان سکونتگاه های رسمی(میانگین 3)، در مقایسه با ساکنان سکونتگاه های غیررسمی(میانگین 2.74) از وضعیت عمومی زندگی خود رضایت بیشتری داشته و در نتیجه ارزیابی مثبت تری از کیفیّت زندگی شان در ابعاد سه گانه مورد مطالعه(اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی) دارند. مقایسه شاخص کلی بعد اجتماعی(وضعیت همبستگی اجتماعی،احساس تعلق مکانی،مشارکت غیررسمی در محله،احساس بهزیستی خانوادگی،احساس امنیت در محله)حاکی از یکسان بودن ارزیابی هر دو گروه پاسخگویان است و تنها در مولفه مشارکت غیررسمی، ساکنانِ محدوده های غیررسمی ارزیابی مثبت تری از کیفیّت زندگی خود داشتند. نتایج حاکی ازوجود رابطه میان درجه توسعه یافتگی مناطق شهری با رضایت افراد از کیفیّت زندگی شان دارد.
پرونده مقاله
یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر رشد، ارائه برنامه ی آموزشی مناسب رشدی است و شرکت منظم کودکان در فعالیت های بدنی برنامه ریزی شده می تواند برای حفظ سلامت آنها تاثیرگذار باشد. طرح ملی طناورز یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان ابتدایی است و بررسی آن در چکیده کامل
یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر رشد، ارائه برنامه ی آموزشی مناسب رشدی است و شرکت منظم کودکان در فعالیت های بدنی برنامه ریزی شده می تواند برای حفظ سلامت آنها تاثیرگذار باشد. طرح ملی طناورز یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان ابتدایی است و بررسی آن در مقایسه با ورزش های جدید ضروری می باشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثر تمرینات برای تونیک، ایروبیک و طناب زنی بر رشد اجتماعی دختران 10 ساله شهر تبریز بود. به این منظور 80 دانش آموز بعد از تکمیل پرسشنامه ویژگی های فردی به صورت تصادفی خوشه ای از مناطق سه، چهار و پنج آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب و به 4 گروه (طناب زنی، برای تونیک، ایروبیک و گروه کنترل) تقسیم شدند. هر یک از گروه های آزمایشی، در 24 جلسه تمرینات مربوطه شرکت کردند و گروه کنترل فقط فعالیت های عادی روزانه داشتند. ابزار اندازه گیری آزمون رشد اجتماعی واینلند و پرسش نامه انگیزه مشارکت ورزشی ، سنجش ترکیب بدنی و سنجش آنتروپومتری بود. نتایج این پژوهش نشان داد که تمرینات برای تونیک و ایروبیک اثر معنی داری بر رشد اجتماعی کودکان داشت و طناب زنی اثر معنی داری نداشت و اثر برا ی تونیک بر رشد اجتماعی به طور معنی داری بیشتر از ایروبیک بود. هشت هفته تمرین برای تونیک، ایروبیک و طناب زنی ، انگیزش مشارکت ورزشی دختران 10 ساله را به طور معنی داری افزایش داد. اثر تمرینات برای تونیک و طناب زنی به طور معنی داری بیشتر از ایروبیک بود ، ولی بین اثر تمرینات برای تونیک و طناب زنی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
پرونده مقاله
مادران کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی با چالشهای مهمی مواجهاند، هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر تنظیم هیجان، تاب آوری و رابطه مادر-کودک در جامعه اماری مادران کودکان دارای اختلال چکیده کامل
مادران کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی با چالشهای مهمی مواجهاند، هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر تنظیم هیجان، تاب آوری و رابطه مادر-کودک در جامعه اماری مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی 8 تا 12 ساله پسر شهر تهران در سال 1399-1400 با روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. بوسیله نمونهگیری در دسترس، 45 مادر داوطلب وارد مطالعه شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر، مقیاس تاب آوری کانرو دیویدسون و مقیاس رابطه مادر-کودک پیانتا و محتوی دوره آموزشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد کوین و مورل و آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا سلیگمن بودند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی (میانگین وانحراف معیار )و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. نتایج نشان داد، بین گروه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد ، گروه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر روان شناسی مثبت گرا و گروه گواه ، در میانگین نمره ی تنظیم هیجان و رابطه مادر-کودک تفاوت معناداری وجود داشت.اما در میانگین نمره تاب آوری تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین آموزش فرزندپروری مبتنی بر روان شناسی مثبت گرا اثربخشی بیشتری بر تنظیم هیجان و رابطه مادر-کودک در مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توحه/ بیش فعالی داشت بنابراین به مشاوران توصیه میشود از یافتههای مطالعه حاضر در راستای مداخلات بالینی جهت کمک به بهبود تنظیم هیجان و افزایش تاب آوری و ارتقإ کیفیت رابطه مادر-کودک در مادران کودکان دارای نارسایی توجه/ بیشفعالی استفاده نمایند.
پرونده مقاله
قرآن کریم زنان را همچون مردان در سرنوشت جامعه مؤثر میداند، ازاینرو برخی ویژگیهای آنها را به نیکی یاد کرده و بعضی نکات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آنها را برشمرده است، آسیه (س)، همسر فرعون از جمله این زنان است که قرآن، دو مرحله حساس و تأثیرگذار از زندگی وی را روایت کرد چکیده کامل
قرآن کریم زنان را همچون مردان در سرنوشت جامعه مؤثر میداند، ازاینرو برخی ویژگیهای آنها را به نیکی یاد کرده و بعضی نکات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آنها را برشمرده است، آسیه (س)، همسر فرعون از جمله این زنان است که قرآن، دو مرحله حساس و تأثیرگذار از زندگی وی را روایت کرده است که بیانگر نقش مهم زنان در مسائل اجتماعی - سیاسی است. پژوهش حاضر با تحلیل آیات مربوط به حضرت آسیه (س) و با بهرهگیری از منابع تاریخی، روایی و تفسیری، در پی تبیین نقش ویژگیهای شخصیتی حضرت آسیه (س) در زوال حکومت فرعون و پیروزی حضرت موسی (ع) میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد حضرت آسیه (س)، ابزار تحقق اراده الهی در نجات جان موسی (ع) بوده و حضور فعال و بصیرت بخش در عرصههای سیاسی - اجتماعی داشته است و بهعنوان یکی از نزدیکترین افراد به فرعون، با ایمان به موسی (ع)، ابهت فرعون را شکسته و برای همه مردان و زنان عصر خویش و عصرهای بعد، در آزاداندیشی و استقلال فکری و عدم تأثیرپذیری از فساد محیط، الگو میباشد.
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر ، تعیین رابطه برخی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به دموکراسی بود . نوع پژوهش ، کاربردی ، روش تحقیق ، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته بود . اعتبار ابزار اندازه گیری از طریق اعتبار چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر ، تعیین رابطه برخی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به دموکراسی بود . نوع پژوهش ، کاربردی ، روش تحقیق ، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته بود . اعتبار ابزار اندازه گیری از طریق اعتبار صوری و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شد . جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با 12 دانشکده دارای 9760 دانشجو بود . نمونه آماری ، با استفاده از فرمول کوکران 174 نفر تعیین شد . روش نمونه گیری ، روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه بود . با توجه به اطلاعات به دست آمده ، بین گرایش به استفاده از رسانه های اجتماعی ، سرمایه فرهنگی و گرایش به دمکراسی در بین دانشجویان دختر همبستگی مثبت وجود داشت . میانگین گرایش به دمکراسی بر حسب نوع پایگاه اجتماعی - اقتصادی و مقطع تحصیلی یکسان بدست آمد . نیز گرایش به دموکراسی برای دو گروه مجرد و متاهل متفاوت بود . میزان گرایش به دموکراسی در بین دانشجویان مجرد اندکی بیش از دانشجویان متاهل بود . ضرورت دارد بسترهایی برای ایجاد و گسترش سازمان های مدنی و مردم نهاد به منظور مشارکت دانشجویان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی فراهم گردد .
پرونده مقاله