رفتار خوردن، یک اصطلاح کلی است که نگرش فرد و ارتباط آن را با خوردن و غذا توصیف می کند و نتیجه عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و روانشناختی می باشد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه پیش بینی رفتار خوردن بر اساس تنظیم هیجان و خودکارآمدی در زنان چاق انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیا چکیده کامل
رفتار خوردن، یک اصطلاح کلی است که نگرش فرد و ارتباط آن را با خوردن و غذا توصیف می کند و نتیجه عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و روانشناختی می باشد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه پیش بینی رفتار خوردن بر اساس تنظیم هیجان و خودکارآمدی در زنان چاق انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی از بود که اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه های رفتار خوردن داچ(1986)، تنظیم هیجان گراس(2003)، خودکارآمدی شرر(1982) و اطلاعات جمعیت شناختی گردآوری شد. از طریق نمونه گیری در دسترس، طبق فرمول گرین (1991)، تعداد 100 نفر از زنان چاق 35 تا 50 سال با شاخص توده بدنی بالای 30 که در بهار و تابستان 98 به مراکز رژیم درمانی و باشگاه های ورزشی شهرستان فردیس مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین تنظیم هیجان با رفتار خوردن رابطه معناداری وجود ندارد. ضمن اینکه بین خودکارآمدی با رفتار خوردن رابطۀ منفی و معناداری با قبول خطای کمتر از 1/0 درصد (001/0>P) وجود دارد. در بین مؤلفههای خودکارآمدی، بیشترین نقش متعلّق به زیر مقیاس "میل به آغازگری رفتار" بود و نقش زیر مقیاس "متفاوت در رویارویی با موانع" و زیرمقیاس "میل به گسترش تلاش" به ترتیب در مرتبۀ دوم و سوم است. در نتیجه می توان گفت، عوامل خودکارآمدی از عوامل موثر بر چاقی هستند و توجه به این متغییرها در برنامه های پیشگیری و درمان چاقی توصیه می شود.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش تاثیر مدیریت استعداد برارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود.روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده که به شکل میدانی اجرا شد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی اس چکیده کامل
هدف از این پژوهش تاثیر مدیریت استعداد برارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود.روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده که به شکل میدانی اجرا شد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی به تعداد (1312نفر) بود.نمونه آماری این پژوهش براساس جدول مورگان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 298 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه های مدیریت استعداد (2012) و عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2005)و کونوی (1999) که پس ازاعتبار یابی بین آزمودنی ها توزیع شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی معلمان و همچنین بین مولفههای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p). 38 درصد از واریانس عملکرد شغلی معلمان توسط متغیرهای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها تبیین میشود.
پرونده مقاله
بیماری کروناویروس باعث تغییراتی در زندگی افراد شده است که ممکن است بر رضایت آنها از زندگی تأثیر بگذارد. همچنین روابط سازنده بین فردی و توانایی ذهنخوانی از جمله عوامل تأثیرگذار بر زندگی زوجین میباشد. با توجه به اینکه روابط این متغیرها با رضایت زناشویی در دوران کروناویر چکیده کامل
بیماری کروناویروس باعث تغییراتی در زندگی افراد شده است که ممکن است بر رضایت آنها از زندگی تأثیر بگذارد. همچنین روابط سازنده بین فردی و توانایی ذهنخوانی از جمله عوامل تأثیرگذار بر زندگی زوجین میباشد. با توجه به اینکه روابط این متغیرها با رضایت زناشویی در دوران کروناویروس مورد بررسی قرار نگرفته است، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت زناشویی زنان متأهل در دوران همهگیری کروناویروس براساس مهارتهای ارتباطی بین فردی و توانایی ذهنخوانی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل همه زنان متأهل 18 تا 60 ساله بود که به صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. نمونه پژوهش شامل 368 نفر بودند که به صورت آنلاین به فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (1993)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده (1391) و آزمون ذهنخوانی بارون – کوهن (2001) پاسخ دادند. از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در SPSS-22 برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین مهارتهای ارتباطی بین فردی و توانایی ذهنخوانی با رضایت زناشویی وجود داشت. نتایج همچنین نشان داد که مهارتهای ارتباطی بین فردی و ذهنخوانی قادر به پیش بینی رضایت زناشویی زنان متأهل بودند. براساس نتایج پژوهش حاضر، مهارتهای ارتباطی بین فردی و توانایی ذهنخوانی از جمله عوامل تأثیرگذار بر رضایت زناشویی زنان متأهل در دوران همهگیری کروناویروس میباشند و باید در مداخلات مربوط به رضایت زناشویی مورد توجه قرار گیرند.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق، ارائه ی مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پست های مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور براساس استراتژی داده بنیاد می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری برطبق ا چکیده کامل
هدف از تحقیق، ارائه ی مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پست های مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور براساس استراتژی داده بنیاد می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری برطبق اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس 21 نفر می باشد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و داده های مصاحبه ها بوسیله نرم افزار(MAXQDA.Pro2018) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای روایی و پایایی روش گردآوری داده ها از معیارهای دقت در نظریه پردازی داده بنیاد (اعتبار و تناسب) و برای محاسبه پایایی ابزار گردآوری داده ها (پرسشنامه داده بنیاد) از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد و پایایی بین کدگذاران معادل 875/0 به دست آمد و قابلیت اعتماد کدگذاری ها مورد تأیید قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش و مدل مستخرج، نشانگر توجه و تمرکز اعضای تیم خبره به مولفه های فرهنگ پذیرش و حمایت از زنان، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حمایت از زنان، شفافیت در قوانین انتخاب و انتصاب مدیران، تقویت تشکلات و آزادی مطالبه گری، جامعه پذیری زنان در چارچوب امنیت و آزادی، حمایت های همه جانبه از زنان، مشارکت و حمایت اعضای خانواده، پرورش خودباوری و استقلال، تقویت ارتباطات سازنده، گسترش دانش فردی و مدیریتی و نهادینه کردن شایسته سالاری و عدالت به عنوان راهبردها، شرایط زمینه ای و مداخله گر می باشد.
پرونده مقاله
سبک زندگی با شیوع سرعت ویروس کرونا منجر به انقباض شدید فعالیت اقتصادی شده است زیرا بسیاری از مردم در دوران پسا کرونا قادر به رفتن به محل کار خود نبودند و در مشاغل دیگر نیز نمی توانستند، فعالیت کنند . هدف از این پژوهش عوامل موثر بر اشتغال و بیکاری در دوران پسا کرونا با ر چکیده کامل
سبک زندگی با شیوع سرعت ویروس کرونا منجر به انقباض شدید فعالیت اقتصادی شده است زیرا بسیاری از مردم در دوران پسا کرونا قادر به رفتن به محل کار خود نبودند و در مشاغل دیگر نیز نمی توانستند، فعالیت کنند . هدف از این پژوهش عوامل موثر بر اشتغال و بیکاری در دوران پسا کرونا با رویکرد سبک زندگی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران می باشد.روش اجرای پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است از لحاظ هدف نیز کاربردی می باشد . جامعه آماری پژوهش حاضر 384 نفر از زنان سرپرست خانوار در شهر تهران می باشند. روش نمونه گیری نیز به شکل سرشماری کامل می باشد و همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در سطح توصیفی از میانگین، فراوانی جداول و نمودار و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل خوشه ای به کمک نرم افزارSPSS انجام شد. نتایج نشان داد که اشتغال و بیکاری بر سبک زندگی دوران پساکرونا تاثیر مثبت و معناداری دارد. اشتغال و بیکاری در دوران پساکرونا بر متغیرهای اقتصاد رفتاری، خانواده،سرمایه فرهنگی و نگرش زنان سرپرست خانوار تاثیر مثبت و معناداری دارند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسئله به روش شناختی اجتماعی بر مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تبریز بود. این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گـروه گواه بود. جامعه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسئله به روش شناختی اجتماعی بر مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تبریز بود. این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گـروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهرستان تبریز در سال تحصیلی97-1396 بود. با توجه به مداخلهای بودن پژوهش و اهمیت رضایت شرکت کنندگان، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. ابتدا از میان نواحی آموزش وپرورش شهر تبریز، بطور تصادفی ناحیه پنج انتخاب شد، سپس از میان مدارس دخترانه متوسطه دوره دوم آن ناحیه، یک مدرسه به طور تصادفی انتخاب و از بین دانش آموزان مدرسه، به طور تصادفی، 60 دانشآموزان از کلاسهای پایه سوم به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمـایش (30نفر) و گواه (30نفر) جایدهی شدند. پرسشنامه های روانشناختی کالیفرنیا، سازگاری اجتماعی سینهاوسینگ و خود توانمندسازی اجتماعی فلنر به عنوان پیشآزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی مدت ده جلسه تحت آموزش مهارت حلمسئله قرار گرفتند. در نهایت همان مقیاسها به عنوان پسآزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد، در حالیکه گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که میزان نمرات مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خود توانمندسازی اجتماعی دانشآموزانی که آموزش مهارت حلمسئله دریافت کرده اند بیشتر از میزان نمرات دانشآموزانی که آموزش مهارت حلمسئله دریافت نکرده اند (05/0P<). آموزش مهارت حلمسئله کارایی بالایی در افزایش مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خود توانمندسازی اجتماعی دانشآموزان دارد.
پرونده مقاله
خشونت علیه زنان ، علاوه بر آسیب های وارده به خود بزه دیده و آثار کوتاه مدت و بلتد مدت آن بر روی زندگی افراد خشونت دیده، با توجه به منزلت و جایگاه حقوقی زنان در هر اجتماعی، دارای عواراض و پیامدهای زیاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... می باشد. بنابراین با توجه به تمامی آثار چکیده کامل
خشونت علیه زنان ، علاوه بر آسیب های وارده به خود بزه دیده و آثار کوتاه مدت و بلتد مدت آن بر روی زندگی افراد خشونت دیده، با توجه به منزلت و جایگاه حقوقی زنان در هر اجتماعی، دارای عواراض و پیامدهای زیاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... می باشد. بنابراین با توجه به تمامی آثار سوء آن در زمینه های گوناگون و به تبع آن به وجود آمدن معضلات و مشکلات حقوقی در رابطه با این پدیده، شناخت قوانین موضوعه در رابطه با کنترل، پیشگیری و مقابله با این معضل دارای اهمیت می باشد. در همین راستا، این پژوهش در ابتدا به بررسی قوانین و مقررات موجود در رابطه با مقابله و کنترل خشونت علیه زنان در قوانین موضوعه ایران پرداخته و با اشاره به وجود تورم قوانین در این حوزه با به چالش کشیدن خلاء ها و کاستی های موجود و عدم هماهنگی های لازم بین ارگان های تقنینی، اجرایی و قضایی در رابطه با موضوع و حتی بیان نقاط قوت قوانین موجود، موضوع را مورد بحث قرار داده و به این نتیجه رسیده است که تصویب و اجرای قوانین بدون کارشناسی همه جانبه و یا تصویب و اجرای قوانین موردی بدون توجه به آثار آن ها نه تنها کمکی به پیشگیری و مقابله با خشونت های علیه زنان نکرده بلکه موجب تضییع حقوق آنان نیز شده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دلبستگی درمانی به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. نمونه پژوهش 40 نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دلبستگی درمانی به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. نمونه پژوهش 40 نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز بود که به طور تصادفی در آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر) گماشته شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخ والدین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. نتایج نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونیسازی شده، مشکلات رفتاری درونیسازی شده و مشکلات کلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونیسازی شده و مشکلات رفتاری درونیسازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). براین اساس میتوان گفت که آموزش دلبستگی درمانی به مادران در کاهش نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال مؤثر بوده و میتوان از این نوع مداخله در مراکز درمانی کودکان با مشکلات رفتاری استفاده نمود.
پرونده مقاله
درس جامعه شناسی موجباتی را فراهم می آورد تا دانش آموزان به مثابه بخشی از جوانان جامعه ، قادر باشند دانش لازم برای شناخت جامعه را کسب نموده ، مهارت های اجتماعی در خصوص سازگاری با زندگی اجتماعی و مراحل مختلف زندگی را فراگیرند و چگونگی تحلیل بینش جامعه شناختی را فراگیرند . چکیده کامل
درس جامعه شناسی موجباتی را فراهم می آورد تا دانش آموزان به مثابه بخشی از جوانان جامعه ، قادر باشند دانش لازم برای شناخت جامعه را کسب نموده ، مهارت های اجتماعی در خصوص سازگاری با زندگی اجتماعی و مراحل مختلف زندگی را فراگیرند و چگونگی تحلیل بینش جامعه شناختی را فراگیرند . هدف تحقیق ، تدوین و اعتبار یابی الگوی برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس رویکرد سازنده گرایی می باشد . از نظر نوع پژوهش ، پژوهش کاربردی و از نظر روش ، پیمایش می باشد. جهت طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی برویکرد سازنده گرایی ، داده ها به شیوه اسنادی جمع آوری شده است . جامعه و نمونه آماری زنان متخصص برنامه درسی ، دبیران و سرگروه های آموزشی علوم اجتماعی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند . تجزیه و تحلیل داده های مربوط به طراحی واعتبار یابی الگو به دو شیوه کمی (آماری) و کیفی (تفسیری) صورت گرفته است. و در نهایت بر اساس رویکرد سازنده گرایی ، الگوئی طراحی شد و با استفاده ازروش مصاحبه اعتبار یابی شد و 6/82 درصد مصاحبه شوندگان با میانگین نمره 11/4 ، الگوی ارائه شده را متناسب ارزیابی کردند.
پرونده مقاله
یائسگی زودرس، در کنار مشکلات جسمی، با مشکلات روانی همچون اضطراب، افسردگی، کاهش تابآوری و مشکلات سازگاری زناشویی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی، رضایت زناشویی و خود تاب آوری زنان مبتلا به یائسگی زودرس مراجعه کننده به م چکیده کامل
یائسگی زودرس، در کنار مشکلات جسمی، با مشکلات روانی همچون اضطراب، افسردگی، کاهش تابآوری و مشکلات سازگاری زناشویی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی، رضایت زناشویی و خود تاب آوری زنان مبتلا به یائسگی زودرس مراجعه کننده به مرکز بهداشت بود. در این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون، تعداد 32 نفر از زنان مبتلا به یائسگی زودرس مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان ساری به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، فرم کوتاه رضایت زناشویی و پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) استفاده شد. پس از اجرای پیش آزمون، پروتکل 8 جلسه ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای گروه آزمایش اجرا شد درحالیکه گروه کنترل فقط در سنجشهای پیش آزمون و پس آزمون شرکت کردند. پس از تحلیل آماری داده ها با کوواریانس چندگانه در بسته آماری SPSS25، نتایج نشان دادند که مداخله درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد توانسته است کیفیت زندگی، رضایت زناشویی، خود تاب آوری و مولفه های آن ها را در زنان مبتلا به یائسگی زودرس مراجعه کننده به مرکز بهداشت افزایش دهد. در نتیجه میتوان رواندرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد را به عنوان روش درمانی اثربخش در بهبود شاخصهای سلامت روان زنان مبتلا به یائسگی زودرس مورد استفاده قرار داد.کلمات کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی، خود تاب آوری، یائسگی زودرس
پرونده مقاله