از آن جا که از مهم ترین عوامل بقاء سازمان، پاسخگویی مناسب به توقعات ذی نفعان سازمانی می - باشد، امروزه ذی نفعان سازمانی با حق انتخاب، کالا یا خدمات با کیفیت پایین را نمیپذیرند و سازمانها که با آحاد ذی نفعان سازمانی در ارتباط هستند، باید بتوانند به توقعات عقلایی جوابگ چکیده کامل
از آن جا که از مهم ترین عوامل بقاء سازمان، پاسخگویی مناسب به توقعات ذی نفعان سازمانی می - باشد، امروزه ذی نفعان سازمانی با حق انتخاب، کالا یا خدمات با کیفیت پایین را نمیپذیرند و سازمانها که با آحاد ذی نفعان سازمانی در ارتباط هستند، باید بتوانند به توقعات عقلایی جوابگو باشند. چون بحثی که اینک در محافل مدیریت جامعهشناسی مطرح است، بقاء و پایداری سازمان در جامعه است. در این راستا، هدف این بررسی یافتن راهکارهایی مناسب و کاربردی جهت افزایش رضایت ذی نفعان سازمانی از سازمانها است تا این راهکارها بتواند مدیران را در جهت تصمیم گیری مناسب یاری رساند. لذا با این فرضیه که مهندسی سازمانی موجب جلب رضایت ذی نفعان سازمانی میگردد و با این سئوال که آیا مطلوبیت مهندسی سازمانی بر رضایت ذی نفعان سازمانی تاثیر دارد با آزمایش نظام یافته فرضیه، جهت بررسی راهکارهای مربوطه با روش توصیفی میدانی و ارایه پرسشنامه هایی به جامعه آماری این تحقیق شامل دو گروه ذی نفعان سازمانی و کارکنان 10 سازمان مختلف، اطلاعات لازم کسب و نتایج حاصله تأیید فرضیه را نشان داد. در واقع فرض H1 با اطمینان 95% تأیید و نتیجه گرفته شدکه کلیه این عوامل موجب جلب رضایت ذی نفعان سازمانی میگردند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، آسیبشناسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی موبایل محور با تربیت دینی دانشآموزان است. پرسش اصلی این است که استفاده از شبکههای اجتماعی موبایل محور چه تاثیری بر تربیت دینی دانشآموزان کاربر آن دارد؟ پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنام چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، آسیبشناسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی موبایل محور با تربیت دینی دانشآموزان است. پرسش اصلی این است که استفاده از شبکههای اجتماعی موبایل محور چه تاثیری بر تربیت دینی دانشآموزان کاربر آن دارد؟ پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، با تکیه بر نظریههای کاشت، استفاده و رضایتمندی و نظریه ساختیابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی مقطع متوسطه شهر تبریز تشکیل میدهند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده (استفاده هدفمند)، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب شبکههای اجتماعی مجازی با تربیت دینی همبستگی معکوسی وجود دارد؛ یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعال بودن دانشآموزان در استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی افزایش پیدا میکند و آن ها محتوای این شبکهها را بیشتر واقعی تلقی میکنند و نوع استفادهشان هدفمندتر میشود از میزان تربیت دینیشان کاسته میشود.
پرونده مقاله
چکیده
خانواده یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی است که اساس و پایه حیات اجتماعی محسوب می شود و در تعادل عاطفی، روانی و اجتماعی افراد موثر است. به دنبال تحولات و تغییرات رو به رشدی که در ساختار جوامع بشری به وجود آمده است، نهاد خانواده نیز از این تحولات بی نصیب نمانده و ب چکیده کامل
چکیده
خانواده یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی است که اساس و پایه حیات اجتماعی محسوب می شود و در تعادل عاطفی، روانی و اجتماعی افراد موثر است. به دنبال تحولات و تغییرات رو به رشدی که در ساختار جوامع بشری به وجود آمده است، نهاد خانواده نیز از این تحولات بی نصیب نمانده و بعضاًدر بسیاری موارد، تغییرات شگرفی را در ساختار خود پذیرفته است، لذا ناسازگاری زناشویی در زمان حاضر تبدیل به یک مسئله اجتماعی شده است که به نهاد خانواده آسیب می رساند و به صورت اندک اندک جامعه را به وضعیت بحرانی و تامرز متلاشی شدن ارزش ها می کشاند. به همین دلیل برنامه ریزان اجتماعی لازم است این مشکل را به طور عملی مورد بررسی قرار دهند و علل و عوامل آن را شناسایی و برای رفع آن اقدام نمایند. با روش تحقیق پیمایش، اطلاعات مورد نیاز از 1400 نفر جامعه آماری 200 زن ناسازگار 50-15 ساله شهر تبریز به عنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است و از نمونه گیری مبتنی بر زمان استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد که داده های آن را بااستفاده از برآوردهای نرم افزار spss نسخه20 و بر اساس روش های آماری مطابق با فرضیات تحقیق ، شامل همبستگی پیرسون، آزمون T و آزمون F و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. با توجه به یافته های حاصل از رگرسیون چند متغیره، ناکامی جنسی با (32/0) بیشترین سهم را در میزان ناسازگاری زناشویی دارد و در مجموع (41/0) میزان ناسازگاری زناشویی توسط متغیرهای ناکامی جنسی، پایبندی های مذهبی و پایگاه اجتماعی (پایین) تبیین می شود. براساس ضریب بتاهای به دست آمده رابطه ناکامی جنسی و پایگاه (پایین) با میزان ناسازگاری زناشویی مستقیم و ازطرف دیگر پای بندی های مذهبی رابطه معکوس با میزان ناسازگاری دارد.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق حاضر تعیین عوامل اجتماعی، اقتصادی مرتبط با رضایت شغلی دبیران متوسطه شهر اهر بود که به روش پیمایش مقطعی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه دبیران دوره متوسطه شهر اهر به تعداد 327 بر اساس جدول مورگان 180 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین شدند. روش نمونه چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر تعیین عوامل اجتماعی، اقتصادی مرتبط با رضایت شغلی دبیران متوسطه شهر اهر بود که به روش پیمایش مقطعی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه دبیران دوره متوسطه شهر اهر به تعداد 327 بر اساس جدول مورگان 180 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین شدند. روش نمونه گیری ، تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه بود. ابزار مورد استفاده در این مطالعه از پرسشنامه (JDI) استاندارد استفاده شده و در سنجش متغیرهای رضایت شغلی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادیودین داری، جهت آزمون فرضیه ها به تناسب سطح سنجش متغیرها از آزمون های t، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که، رضایت شغلی دبیران در حد متوسط به بالا می باشد. هم چنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها رابطه معنادار بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و دین داری با متغیر رضایت شغلی مشاهده شده است.
پرونده مقاله
هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که با استفاده از روش پیمایش انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان به تعداد 31447 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر به عنوان حجم نمونه ان چکیده کامل
هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که با استفاده از روش پیمایش انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان به تعداد 31447 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق برای کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی، پرسشنامه های استاندارد و برای متغیر احساس امنیت اجتماعی پرسشنامه محقق ساخته بوده اند که اعتبار و پایایی آن ها مورد آزمون و تایید قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده در تحقیق بین متغیرهای احساس امنیت اجتماعی (سطح معناداری= 003/0 )، مشارکت اجتماعی (معناداری=000/0) و کیفیت زندگی رابطه معناداری به دست آمد. هم چنین بین کیفیت زندگی با جنس (سطح معناداری = 033/0) و دانشکده ( سطح معناداری = 003/0) تفاوت معناداری به دست آمد. اما بین کیفیت زندگی و مقطع تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین و مطالعه رابطه مهارت های ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه صنعتی سهندکه شامل 235 نفرکارمند می باشد تشکیل می دهد . از این میان تعداد 1 چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور تعیین و مطالعه رابطه مهارت های ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه صنعتی سهندکه شامل 235 نفرکارمند می باشد تشکیل می دهد . از این میان تعداد 147 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند . روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع ، توصیفی و همبستگی بوده و برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن ، پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون جی. ای و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت ، کندال و هیولین استفاده گردید . جهت برآورد میزان ضریب پایایی پرسشنامه ها از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار به دست آمده برابر 965/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده است . یافته ها نشان داد که بین مهارت های ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی بارضایت شغلی رابطه ای معنا دار وجود دارد، هرچهار مولفه مهارت - های ارتباطی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارد. از این مولفه ها مهارت شنیداری کمترین همبستگی را با رضایت شغلی دارد . هم چنین هر چهار مولفه عدالت سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارد و از این مولفه ها عدالت توزیعی کمترین همبستگی را با رضایت شغلی دارد .
پرونده مقاله
مقاله حاضر به مطالعه نقش فرایند دولت ملت سازی بر شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی در خاورمیانه، به صورت مطالعه موردی عراق و سوریه پرداخته است. تبیین نقش فرایند دولت ملت سازی بر شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی در خاورمیانه به خصوص جوامع عراق و سوریه، تبیین مولفه های مرب چکیده کامل
مقاله حاضر به مطالعه نقش فرایند دولت ملت سازی بر شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی در خاورمیانه، به صورت مطالعه موردی عراق و سوریه پرداخته است. تبیین نقش فرایند دولت ملت سازی بر شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی در خاورمیانه به خصوص جوامع عراق و سوریه، تبیین مولفه های مربوط به فرایند دولت ملت سازی در جوامع خاورمیانه، تبیین صورت بندی و ساختار اجتماعی جوامع عراق و سوریه، تبیین خاستگاه اجتماعی پیدایش داعش، ازاهداف این تحقیق می باشد. دولت- ملت سازی ناقص درخاورمیانه (عراق و سوریه) باعث شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی شده است؛ ساختارمتنوع و متکثر قومی، مذهبی و موزائیکی بودن جوامع عراق و سوریه و انجام دولت- ملت سازی ناقص و مصنوعی بر مبنای قرارداد سایکس- پیکو در کشورهای خاورمیانه و از طرفی فرایند دولت ملت سازی باعث انباشت مطالبات و عدم تحقق آن در جوامع عراق و سوریه، به عنوان فرضیه های تحقیق درنظر گرفته شده است. مطالعه موردی دراین تحقیق در ارتباط با بنیادگرایی دینی درعراق و سوریه صورت گرفته است. بازه زمانی تحقیق مربوط به پس از اشغال عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین در سال 2003 تا به حال و تحولات سیاسی و اجتماعی سوریه، پس ازمرگ حافظ اسد در سال 2000 و روی کارآمدن بشار اسد در نظر گرفته شده است.
پرونده مقاله
در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانه ها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی مدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که از میان 298 نفر از جامعه ی آماری 177 نفر به روش نمونه گیری تصادف چکیده کامل
در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانه ها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی مدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که از میان 298 نفر از جامعه ی آماری 177 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی سرمایه ی اجتماعی دلاویز بود که هنجاریابی عوامل آن در ایران نیز صورت گرفته و پایایی و اعتبار آن نیز به تایید رسانده است. منظور ازمصرف رسانه ای، تلویزیون و اینترنت و تلفن همراه بود. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مصرف رسانه ای همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه اصلی پژوهش حاضر وجود همبستگی مثبت و معنادار بین میزان استفاده از رسانه ها با سرمایه اجتماعی بود. یعنی با بالا رفتن میزان استفاده از رسانه ها، سرمایه اجتماعی نیز افزایش می یابد. این امر ما را به نقش مهم رسانه ها بر نگرش افراد آشنا می کند و لزوم پرداختن به این مسئله را دو چندان می کند.
پرونده مقاله