از آن جائی که هوش فرهنگی مهم ترین توان مندی است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هریک از آن ها بروز دهیم. مطالعه حاضر سعی دارد هوش فرهنگی دانشجویان را با چکیده کامل
از آن جائی که هوش فرهنگی مهم ترین توان مندی است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هریک از آن ها بروز دهیم. مطالعه حاضر سعی دارد هوش فرهنگی دانشجویان را با عوامل مرتبط با آن که عبارتند از: استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی بررسی کند. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. از نظر شیوه گردآوری اطلاعات و داده ها، از گونه پژوهش های پیمایشی است. با توجه به سنجش رابطه بین متغیر های پیش بین و ملاک از نوع همبستگی می باشد. با در اختیار داشتن تعداد کل جامعه آماری، برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان، 375 نفر محاسبه گردیده است. برای جمع آوری داده های لازم جهت آزمون فرضیه های تحقیق، ازپرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و پرسشنامه های محقق ساخته در مورد میزان استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی می باشد استفاده گردیده است و هوش فرهنگی متغیر ملاک که دارای ابعادی چون فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری می باشد و متغیرهای پیش بین تحقیق شامل میزان استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی وسرمایه اجتماعی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف اسمیرنوف و رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار آماریSPSS استفاده شده است. در این پژوهش پایایی به وسیله روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. یافته های تحقیق نشان داد که میزان استفاده از رسانه ها با تمامی ابعاد هوش فرهنگی به جز بعد شناختی رابطه مثبت و معنی داری دارد. هویت مذهبی با چهار بعد هوش فرهنگی رابطه مثبت و مستقیمی دارد. سرمایه اجتماعی با بعد فراشناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه منفی و معکوسی دارد ولی با بعد شناختی هوش فرهنگی رابطه ای مثبت و مستقیمی دارد.
پرونده مقاله
دراین مقاله به تعیین میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن درشهر نقده پرداخته شده است. نوع و روش تحقیق ترکیبی (پیمایشی واسنادی و ...) بوده و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از میان 381 سرپرست خانوار نم چکیده کامل
دراین مقاله به تعیین میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن درشهر نقده پرداخته شده است. نوع و روش تحقیق ترکیبی (پیمایشی واسنادی و ...) بوده و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از میان 381 سرپرست خانوار نمونه که به روش نمونهگیری خوشهای توام با متناسب با حجم انتخاب شده بود، استفاده گردیده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در سطح متوسط به پایین قرار دارد. عواملی هم چون رضایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، میزان انتظارات برمیزان رضایتمندی شهروندان تأثیرگذار بودهاند. تجزیه وتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. در بخش توصیفی جداول فراوانی و نمودارهای مربوط به گویهها و متغیرها اندازهگیری شده و در بخش آماراستنباطی بااستفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون، آزمون تیتست وهم چنین تحلیل واریانس روابط موجود دربررسی شدند. دراین میان متغیرهای اعتماد اجتماعی و رضایت اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در تبیین متغیر وابسته ایفا می نمایند.
پرونده مقاله
با توجه به گسترش روز افزون شبکههای اجتماعی مجازی نظرها و دیدگاههای موافق و مخالف زیادی در خصوص چیستی این شبکهها، کاربرد آنها و چرایی گرایش کاربران ایرانی به عضویت در این شبکهها طرح میشود و هر یک نقشها و قابلیتهایی را برای این فضا و کاربران آن متصور میشوند. بر چکیده کامل
با توجه به گسترش روز افزون شبکههای اجتماعی مجازی نظرها و دیدگاههای موافق و مخالف زیادی در خصوص چیستی این شبکهها، کاربرد آنها و چرایی گرایش کاربران ایرانی به عضویت در این شبکهها طرح میشود و هر یک نقشها و قابلیتهایی را برای این فضا و کاربران آن متصور میشوند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، مطالعه مهمترین نیازهای رسانهای کاربران جوان ایرانی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با بهرهگیری از نظریه استفاده و خشنودی است. بدین منظور 460 نفر از کاربران تبریزی که عضو شبکههای اجتماعی بودند به روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند.
یافتههای پژوهش حاکی از آنند که بین نیازهای عاطفی (سرگرمی و تفریح)، شناختی (کسب اخبار و اطلاعات)، اجتماعی و تمایل به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری وجود دارد. هم چنین بین نیازهای رسانهای کاربران تفاوت وجود داشته و ترتیب این نیازها عبارتند از: عاطفی، شناختی، اجتماعی و سیاسی.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان میباشد که با استفاده از روش های اسنادی و مطالعه میدانی انجام گرفته است. در این پژوهش با 80 نفر مصاحبه عمیق انجام گرفت که شامل سه گروه دانشآموزان، معلمان و صاحبنظران درحوزههای مربوط ب چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان میباشد که با استفاده از روش های اسنادی و مطالعه میدانی انجام گرفته است. در این پژوهش با 80 نفر مصاحبه عمیق انجام گرفت که شامل سه گروه دانشآموزان، معلمان و صاحبنظران درحوزههای مربوط به جامعه شناسی آموزش و پرورش، زبانشناسی و ادبیات را شامل میشود. از تحلیل محتوای داده ها و مطالعات میدانی این نتاج به دست آمد: هر چهار فرضیه مورد نظر در زمینه تاثیر آموزش به زبان مادری و نقش آن در ایجاد انگیزه، دادن اعتماد به نفس، تسهیل در امر یادگیری و از بین بردن از خودبیگانگی افراد، تایید شد. در پایان با توجه به نتایج حاصله راهکارهای کاربردی و راهبردی جهت راهیابی آموزش به زبان مادری در مدارس ارائه شده است.
پرونده مقاله
این نوشتار با دو رویکرد توصیفی و تحلیلی- هرمنوتیکال، قصه صالح را در سپهرمعرفتی معاصر بازخوانی نموده و در قرائتی زیست محیطی- جامعه شناختی، طبیعت (محیط غیر انسان ساخت)، به مثابه ناقه الله دیروزین و امروزینی تلقی شده است. نتیجه آن که محیط غیر انسان ساخت (ناقه الله) سهمی از چکیده کامل
این نوشتار با دو رویکرد توصیفی و تحلیلی- هرمنوتیکال، قصه صالح را در سپهرمعرفتی معاصر بازخوانی نموده و در قرائتی زیست محیطی- جامعه شناختی، طبیعت (محیط غیر انسان ساخت)، به مثابه ناقه الله دیروزین و امروزینی تلقی شده است. نتیجه آن که محیط غیر انسان ساخت (ناقه الله) سهمی از منابع حیات (آب و ...) داشته و به ویژه امروزه در برابر جنون تولید ومصرف مدرنیسم- اومانیسم؛ نیازمند توجه، مراقبت و پرستاری ویژه ائی است که نگارنده آن را مدیریت و پرستاری توحیدی نامیده است. این مدیریت و پرستار ی از طبیعت (ناقه الله)، فرهنگ تولید و مصرف توحیدی (با ویژگی بازیافت منابع و ...) از جمله آموزه ها وپیام های استنباطی پژوهشگراز قصه است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 اجرا شده است. فرضیههای تحقیق شامل رابطه سلامت اجتماعی که مولفههای آن عبارتند از: شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، همبستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی ب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 اجرا شده است. فرضیههای تحقیق شامل رابطه سلامت اجتماعی که مولفههای آن عبارتند از: شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، همبستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی با رفتارشهروندی سازمانی که مولفههای آن عبارتند از: وظیفهشناسی، نوعدوستی، فضیلت مدنی، جوانمردی و احترام و تکریم میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضرکارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. به منظور تحلیل دادههای جمع آوری شده به وسیله اجرای پرسشنامه، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است، در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق، از تحلیل همبستگی برای بررسی رابطه بین متغیرهای اساسی تحقیق و از رگرسیون برای پیش بینی متغیر وابسته تحقیق و نیز از تحلیل واریانس یک سویه (ANOVA) برای بررسی تفاوت کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 از نظر دو متغیر اساسی تحقیق استفاده شده است، بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، بین سلامت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن در بین کارکنان منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی رابطه معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
جهت گیری جامعه شناسی معاصر به سمت پذیرش اهمیت رو به افزایش حوزه مصرف و فعالیت های سبک زندگی در شکل دادن به هویت شخصی و جمعی است. در این پژوهش با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال پاسخ به این سوال اصلی هستیم که چه رابطه ای بین میزان دین چکیده کامل
جهت گیری جامعه شناسی معاصر به سمت پذیرش اهمیت رو به افزایش حوزه مصرف و فعالیت های سبک زندگی در شکل دادن به هویت شخصی و جمعی است. در این پژوهش با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال پاسخ به این سوال اصلی هستیم که چه رابطه ای بین میزان دین داری و ابعاد مختلف سبک زندگی از دیدگاه جوانان شهر اصفهان وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر شهر اصفهان می باشدکه تعداد 372 نفر از جوانان 18 تا 29 سال این شهر به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. درجهت پاسخگویی به سوال اصلی این پژوهش، به بررسی و تحلیل متغیرهای دین داری در سه بعد مناسکی، پیامدی و اعتقادی، سن، وضعیت تأهل و تحصیلات به عنوان متغیرهای مستقل و سبک زندگی به عنوان متغیر وابسته پرداخته شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین میزان دین داری و سبک زندگی (بعد هنجارهای مصرف) رابطه وجود دارد؛ بین میزان دین داری و سبک زندگی (بعد روابط بین شخصی) رابطه وجود دارد؛ بین دین داری و میزان کل سبک زندگی رابطه وجود دارد؛ سبک زندگی پاسخگویان برحسب تحصیلات آنان متفاوت است؛ سبک زندگی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل آنان متفاوت است. اما بین متغیرهای دین داری و بعد مدیریت بدن سبک زندگی و هم چنین سن و سبک زندگی ارتباط معناداری مشاهده نشد.
پرونده مقاله
بهبود ابعاد توسعه ازمهم ترین اهداف دولت ها می باشندکه دراین بین، نقش توسعه انسانی حائز اهمیت فراوانی می باشد. مهم ترین عامل توسعه انسانی هر جامعه، افراد آن جامعه می باشند. چرا که، انسان ها هم هدف و هم ابزار توسعه هستند. این اهمیت وافر موجب شده تا کشورهای جهان و سازمان ه چکیده کامل
بهبود ابعاد توسعه ازمهم ترین اهداف دولت ها می باشندکه دراین بین، نقش توسعه انسانی حائز اهمیت فراوانی می باشد. مهم ترین عامل توسعه انسانی هر جامعه، افراد آن جامعه می باشند. چرا که، انسان ها هم هدف و هم ابزار توسعه هستند. این اهمیت وافر موجب شده تا کشورهای جهان و سازمان های بین المللی توجه خاصی به امر توسعه انسانی داشته باشند و عوامل تأثیرگذار بر آن را شناسایی کنند. این مقاله در جستجوی شناخت تأثیر فقر به عنوان یکی از معضلات جوامع بشری بر شاخص های توسعه انسانی می باشد. چرا که، دراقتصاد مدرن امروز، سیاست های کاهش فقر می تواند تاثیر بسزایی درمولفه های آموزشی، بهداشتی و ... داشته باشد. در این مقاله، علاوه بر شاخص فقر، تاثیر شاخص های سرمایه فکری، درآمد سرانه، هزینه های آموزشی دولت و هزینه های بهداشتی دولت نیز بر روی شاخص توسعه انسانی مورد بررسی قرار گرفته و 9 کشور منتخب در حال توسعه از جمله ایران طی دوره زمانی 2010-2001 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و برای برآورد اثرات متغیرها نیز ازتکنیک هم انباشتگی پانلی به شیوه حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) استفاده شده است. نتایج برآوردها حاکی از آن است که، شاخص فقرتاثیر منفی برشاخص توسعه انسانی دارد، ولی شاخص سرمایه فکری، درآمدسرانه، هزینه های آموزشی دولت و هزینه های بهداشتی دولت تاثیر مثبت بر شاخص توسعه انسانی دارند.
پرونده مقاله