مطالعه و بررسی تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر سنندج 92-1391)
محورهای موضوعی : جامعه شناسیشهین الهمرادی 1 , سیفاله سیفاللهی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران.
کلید واژه: انگیزه, آموزش به زبان مادری, تسهیل در یادگیری و اعتماد به نفس,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان میباشد که با استفاده از روش های اسنادی و مطالعه میدانی انجام گرفته است. در این پژوهش با 80 نفر مصاحبه عمیق انجام گرفت که شامل سه گروه دانشآموزان، معلمان و صاحبنظران درحوزههای مربوط به جامعه شناسی آموزش و پرورش، زبانشناسی و ادبیات را شامل میشود. از تحلیل محتوای داده ها و مطالعات میدانی این نتاج به دست آمد: هر چهار فرضیه مورد نظر در زمینه تاثیر آموزش به زبان مادری و نقش آن در ایجاد انگیزه، دادن اعتماد به نفس، تسهیل در امر یادگیری و از بین بردن از خودبیگانگی افراد، تایید شد. در پایان با توجه به نتایج حاصله راهکارهای کاربردی و راهبردی جهت راهیابی آموزش به زبان مادری در مدارس ارائه شده است.
The purpose of this study is to investigate the effects of teaching in native language on improving students’ educational motivation. The research was conducted by implementing documentary procedures as well as field studies. Eighty persons (divided into four groups، namely، students and their parents، as well as teachers and scholars in three fields: educational sociology، linguistics، and literature) were interviewed. The gathered data was obtained through analysis of documentary procedures and field studies. The results indicate that all four hypotheses، the effect of teaching in mother tongue on creating motivation، self confidence، facilitating the process of learning، and eliminating self-alienation in children was confirmed. The article concludes by offering strategic and practical approaches towards teaching children in their own native language at schools.
اُگریدی، و؛ و همکاران. (1390). درآمدی بر زبانشناسی معاصر. ترجمه: ع، درزی. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
پارسا، م. (1389). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
زارع، ح. (1390). روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سیف، ع، ا. (1390). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات نشر دوران.
شارعپور، م. (1389). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). مرکز پژوهش و توسعه علوم انسانی.
صفارینیا، م. (1389). روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
طالبزاده، ع، ر. (1390). تحلیلی بر دو زبانگی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه جامعهشناسی زبان. انتشارات سمت.
علوی، ک. (1389). تفکر و زبان. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
قوامی، ل؛ و دیگری. (1387). بررسی نظریهها و عوامل موثر بر دو زبانگی. انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی.
کولایینژاد، ج. (1389). روانشناسی آموزش خواندن. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
هایدگر، م. (1389). شعر و زبان و اندیشه رهایی. ترجمه: ع، منوچهری. تهران: انتشارات مولی.
بیتس، د. (1389). انسانشناسی فرهنگی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ هشتم.
خدیوی و همکاران. (1390). دو زبانگی و آموزش، چالشها، چشماندازها و راهکارها. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
Cornelia, H. (2006). Language Acquisition. The Growth of Grammar. MIT Press.
Snow, Kathie. (2010). people first language. www.disabilityisntrual.com.