نگرش کاربران جوان ایرانی به شبکههای اجتماعی مجازی
محورهای موضوعی : جامعه شناسیصمد رسول زاده 1 , صمد عدلیپور 2 , یوسف زینیوند 3
1 - استادیار دانشگاه شهید مدنی
2 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تبریز.
3 - کارشناسارشد مطالعات زنان، دانشگاه تهران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی مجازی, فضای مجازی, نیاز رسانهای,
چکیده مقاله :
با توجه به گسترش روز افزون شبکههای اجتماعی مجازی نظرها و دیدگاههای موافق و مخالف زیادی در خصوص چیستی این شبکهها، کاربرد آنها و چرایی گرایش کاربران ایرانی به عضویت در این شبکهها طرح میشود و هر یک نقشها و قابلیتهایی را برای این فضا و کاربران آن متصور میشوند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، مطالعه مهمترین نیازهای رسانهای کاربران جوان ایرانی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با بهرهگیری از نظریه استفاده و خشنودی است. بدین منظور 460 نفر از کاربران تبریزی که عضو شبکههای اجتماعی بودند به روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آنند که بین نیازهای عاطفی (سرگرمی و تفریح)، شناختی (کسب اخبار و اطلاعات)، اجتماعی و تمایل به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری وجود دارد. هم چنین بین نیازهای رسانهای کاربران تفاوت وجود داشته و ترتیب این نیازها عبارتند از: عاطفی، شناختی، اجتماعی و سیاسی.
Regarding the increasing proliferation of virtual social networks many supporting and opposing views and ideas are presented regarding the nature of these networks, their applications and functions and the reason why Iranian users become members of these networks. Also, each view imagines functions and capabilities for these environments and their users. Accordingly, the objective of the present study is to study the most important media needs of Iranian young users in using virtual social networks by utilizing Uses and Gratifications Theory (UGT). Therefore, 460 participants were selected among the users that are members of social networks in Tabriz employing availability and voluntary sampling method. The findings of the research indicate that there is a significant correlation between emotional (entertaining and recreation), cognitive (obtaining news and information), and social needs and tendency to use virtual social networks. In addition, there is a difference in users’ media needs which are: emotional, cognitive, social and political needs.
شهابی، م؛ و دیگری. (1391). اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعهای درباره جوانان شهر تهران). مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال سیزدهم، شماره 20: صص 86-61.
عاملی، س. (1389). مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا. تهران: امیرکبیر.
عدلیپور، ص. (1391). تحلیل جامعهشناختی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی جوانان شهر اصفهان. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان: دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
کوثری، م. (1386). جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه دوستیابی اورکات. تهران: پژوهشگاه، فرهنگ هنر و ارتباطات.
مککوایل، د. (1388). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه: پ، اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
مهدیزاده، س. (1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری
ویندال، س؛ و دیگران. (1387). کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: جامعهشناسان.
Boyd, D. & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 133: P.p. 210- 230.
Joinson, A. N. (2008). Looking at’, ‘Looking up’ or ‘Keepingzup with’ people? Motives and uses of facebook, In Proceedings of the 26th annual SIGCHI conference.
Larsen, M. (2009). Girls are more preoccupied with photo comments than boys. Rtrived from http://malenel.wordpress.com/category/youth.
Lenhart, A., & Madden. (2007). Teens, Privacy & Online Social Networks. Pew Internet & American Life Project. Washington, DC. Available: on human factors in computing_systems (P.p. 1027–1036). New York: ACM.
Massari, L., (2010). Analysis of MySpace user profiles. Information Systems Frontiers, 1-7.
Pelling, Emma L., White, Katherine M. (2009). The Theory of Planned Behavior Applied to Young People's Use of Social Networking Web Sites. Cyber Psychology & Behavior. 12 (6): P.p. 755-759.
Rubin, A., (1993). “Audience Activity and Media Use”, Communication Monographs, Vol. 60, Issue 1: P.p. 98- 105.