مطالعه هوش فرهنگی و عوامل مرتبط با آن (استفاده از رسانهها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی) در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
محورهای موضوعی : جامعه شناسیفریبا بریخجسته 1 , محمد عباس زاده 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات.
2 - گروه علوم سیاسی ، دانشکدۀ علوم سیاسی ، دانشگاه تبریز ، تبریز ، ایران
کلید واژه: هویت مذهبی, هوش فرهنگی, سرمایه اجتماعی و میزان استفاده از رسانهها,
چکیده مقاله :
از آن جائی که هوش فرهنگی مهم ترین توان مندی است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هریک از آن ها بروز دهیم. مطالعه حاضر سعی دارد هوش فرهنگی دانشجویان را با عوامل مرتبط با آن که عبارتند از: استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی بررسی کند. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. از نظر شیوه گردآوری اطلاعات و داده ها، از گونه پژوهش های پیمایشی است. با توجه به سنجش رابطه بین متغیر های پیش بین و ملاک از نوع همبستگی می باشد. با در اختیار داشتن تعداد کل جامعه آماری، برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان، 375 نفر محاسبه گردیده است. برای جمع آوری داده های لازم جهت آزمون فرضیه های تحقیق، ازپرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و پرسشنامه های محقق ساخته در مورد میزان استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی می باشد استفاده گردیده است و هوش فرهنگی متغیر ملاک که دارای ابعادی چون فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری می باشد و متغیرهای پیش بین تحقیق شامل میزان استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی وسرمایه اجتماعی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف اسمیرنوف و رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار آماریSPSS استفاده شده است. در این پژوهش پایایی به وسیله روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. یافته های تحقیق نشان داد که میزان استفاده از رسانه ها با تمامی ابعاد هوش فرهنگی به جز بعد شناختی رابطه مثبت و معنی داری دارد. هویت مذهبی با چهار بعد هوش فرهنگی رابطه مثبت و مستقیمی دارد. سرمایه اجتماعی با بعد فراشناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه منفی و معکوسی دارد ولی با بعد شناختی هوش فرهنگی رابطه ای مثبت و مستقیمی دارد.
The purpose of this research is the study of cultural intelligence and factors related to it (using the media, religious identity and social capital) among the students of Islamic Azad University of Tabriz. Azad University of Tabriz is the statistical community of the study and the sample size is 375 using Morgan Table. The methodology of the study is survey. To collect the data cultural intelligence questionnaire and a research-made questionnaire on the use of the media, religious identity and social capital were used. Cultural intelligence as the criterion variable has metacognitive, cognitive, motivational and behavioral dimensions and predictor variable includes the use of media, religious identity and social capital. For analyzing the data Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test and multiple linear regressions were used in SPSS software. Reliability obtained by Cronbach alpha in this study. The results show that there is a positive and meaningful relationship between the use of media and all dimensions of cultural intelligence except the cognitive dimension. There is a positive relationship between religious identity and four dimensions of cultural intelligence. Also, there is a negative and inverse relationship between social capital and metacognitive, motivational, and behavioral dimensions but there is a positive relationship between social capital and cognitive dimension of cultural intelligence.
اخترمحققی، م. (1385). سرمایه اجتماعی. نشر مولف.
امیرکافی، م. (1380). اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن. نمایه پژوهش، شماره18.
اینکسن، د. (2003). هوش فرهنگی. ترجمه: ن، میرسپاسی و دیگران. ناشر: انتشارات میثاق.
بیرو، آ. (1370). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: کیهان.
فوکویاما، ف. (1379). پایاننظم-سرمایهاجتماعىوحفظآن. غ، توسلى. تهران: نشرجامعه ایرانیان.
حسینپور اصل، م. (1388). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان گمرک آذربایجانغربی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
خوشبخت، آ. (1390). تاثیر هوش فرهنگی بر اثر بخشی مدیران. مطالعه موردی شرکت گاز آذربایجانغربی، پایاننامه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد واحد تبریز.
رحیمزاده، (1386). http://imh blogfa.com.
سلیمانپور اصل، م. (1389). مطالعه رابطه بین نظام ارزشها و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور میاندوآب. فصلنامه زن و مطالعات خانواده. سال دوم، شماره 8.
ساروخانی، ب. (1367). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. تهران: انتشارات روزنامه اطلاعات.
ساروخانی، ب. (1378). درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
ساروخانی، ب. (1371). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
صادقزاده، م. (1388). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان رفاه اجتماعی شهروندان شهر میانه. پایاننامه گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد تبریز.
صبوری، م. (1377). بنیاد نظریههای اجتماعی. تهران: نشر نی. چاپ دوم.
عسکریوزیری، ع. (1391). بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفهها و راهبردهای آن در سازمان با رویکرد اسلامی. سال دوم، شماره اول.
فیاضی، م؛ و دیگران. (1385). هوش فرهنگی، نیاز مدیران در قرن تنوع. ماهنامه تدبیر. سال هفدهم، شماره 172.
قادری، م. (1387). www.wikipedia.org.
کاوه، پ. (1388). هوش فرهنگی، رویارویی با تفاوتها. عصر مدیریت. سال چهارم، شماره شانزدهم و هفدهم مهر 89.
کلمن، ج. (1377).بنیادهاىنظریهاجتماعى. ترجمه: م، صبورى. تهران: نشر نى.
مشبکی، ا؛ و دیگران. (1385). هوش فرهنگی اکسیر موفقیت مدیران در کلاس جهانی. چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت. تهران.
مککویل، د. (1382). درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی. ترجمه: پ، اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
هادیزاده مقدم، ا؛ و دیگران. (1386). بررسیرابطهبینهوشفرهنگیواثربخشیگروهی. www.jobportal.ir.
یزدخواستی، گ؛ و دیگران. (1390). رابطه تماسهای بین فرهنگی و هوش فرهنگی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره چهارم، شماره 2.
Ang, S. Dyne; L. V. (2007). Inc Conceptualization of cultural Intelligence, In Soon Ang. New york: M. E. Sharpe.
Chen, Gilad; et al. (2002). Simultaneous Examination of the Antecedents and Consequences of Efficacy Beliefs at Multiple Levels of Analysis. Human performance, 15 (4). P.p: 381-409.
Crown, K. A. (2007). The Relationshipe Among social Intelligence, Emotional Intelligence, Cultural Intelligence and Cultural Exposure. Dissertation For the degree of doctor of philosophy.
Dowler, K. (2003). Media consumption and public attitudes toward crime and justice: the relationship between fear of crime, punitive attitudes, and perceived police effectiveness, Department of Criminal Justice California State University at Bakersfield. Journal of Criminal Justice and Popular Culture. 10 (2). P.p: 109-126.
Early, C., Mosakowski, E. (2004). Cultural intelligence. Harvard Business Review, P.p: 139-146.
Early, P. C., Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions. Stanford, C A.
Escardı´bul, Josep- Oriol & Mora, Toni & Villarroya, Anna. (2012). Peer effects on youth screen media consumption in Catalonia (Spain). J Cult Econ- Fries, Patrick.
Tan, J. S. (2004). Developing cultural intelligence at work. stanford, CA: Stanford University Press.
Van Dyne, Lin- Ang, Soon. (2005). Cultural Intelligence: An Essential Capability for Individuals in Contemporary Organizations. Global Edge. M