از آنجا که سبز سازی صنایع و کارمندان آنها نیازمند مدیریت و تعریف استراتژیهای مناسب درزمینۀ منابع انسانی است لزوم شناخت و توجه به استراتژیهای منابع انسانی و عوامل مؤثر بر آنها ضروری میباشد. هدف این پژوهش بررسی استراتژیهای مدیریت منابع انسانی سبز و عوامل مؤثر بر آن چکیده کامل
از آنجا که سبز سازی صنایع و کارمندان آنها نیازمند مدیریت و تعریف استراتژیهای مناسب درزمینۀ منابع انسانی است لزوم شناخت و توجه به استراتژیهای منابع انسانی و عوامل مؤثر بر آنها ضروری میباشد. هدف این پژوهش بررسی استراتژیهای مدیریت منابع انسانی سبز و عوامل مؤثر بر آن در صنعت تولید محصولات لبنی بود. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری، شامل مدیران ارشد 59 شرکت تولیدکننده محصولات لبنی عضو انجمن صنایع لبنی ایران (413 نفر) در سال 1399 بود. برای برآورد حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب و از فرمول کوکران حجم نمونه 212 نفر محاسبه شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه ساختاریافته مدیریت منابع انسانی سبز بر اساس پرسشنامه جابور (2010) بود. همچنین شیوه جمع آوری دادهها مصاحبه حضوری و تلفنی بود. دادهها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 23 در دو سطح توصیفی و استنباط تحلیل شد. در سطح استنباطی از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافتهها نشان داد که عوامل سازمانی (82/7 درصد) بیش از سایر عوامل بر مدیریت منابع انسانی سبز در صنایع لبنی مؤثرند. همچنین عوامل محیطی (8/79 درصد)، عوامل بازار (77/6درصد) عوامل فنی (70/2درصد) و عوامل فرهنگی (66/6 درصد) در ردیفهای بعدی قرار دارند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی متغیرهای مستقل پنجگانه محیطی، بازار، فرهنگی، فنی و سازمانی میتوانند 53درصد از تغییرات متغیر مدیریت منابع انسانی سبز در صنایع لبنی را تبیین کند. نتایج این تحقیق میتواند راهنمای عملی در تحقق استراتژیهای مدیریت منابع انسانی سبز در صنعت تولید محصولات لبنی برای مدیران ارشد این صنایع باشد.
پرونده مقاله
در این پژوهش تأثیر دوجانبه گرایی فردی بر عملکرد سطح بالای کارکنان کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. منظور از عملکرد سطح بالای کارکنان شامل سه بعد اصلی عملکرد تیمی، کارایی و اثربخشی دپارتمان است. ابعاد پنهان دوجانبه گرایی شامل اکتشاف و انتفاع است. مطالع چکیده کامل
در این پژوهش تأثیر دوجانبه گرایی فردی بر عملکرد سطح بالای کارکنان کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. منظور از عملکرد سطح بالای کارکنان شامل سه بعد اصلی عملکرد تیمی، کارایی و اثربخشی دپارتمان است. ابعاد پنهان دوجانبه گرایی شامل اکتشاف و انتفاع است. مطالعات گذشته در حوزه دوجانبه گرایی بیشتر در سطوح سازمانی انجام شده است، اما در پژوهش حاضر سعی بر مطالعه تأثیر دوجانبه گرایی در سطح افراد دارد. در این پژوهش ما بهطورکلی به بررسی ارتباط بین دوجانبه گرایی فردی و عملکرد کارکنان پرداختیم. و درصدد پاسخ به این سؤال برآمدیم که آیا دوجانبه گرایی فردی روی عملکرد، کارایی و اثربخشی واحدهای سازمانی تأثیر میگذارد. برای پاسخ به سؤالات تحقیق با ارسال و جمعآوری 260 پرسشنامه الکترونیکی بین کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی و با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری بر مبنای روش حداقل مربعات جزئی فرضیات پژوهش مورد آزمایش و تجزیهوتحلیل قرار گرفت و درنهایت مشخص شد دوجانبه گرایی فردی تأثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان دارد و همچنین رابطه معنیداری بین دوجانبه گرایی فردی و کارایی و اثربخشی دپارتمان وجود دارد.
پرونده مقاله
امروزه رقابت موجود در کسبوکار، توجه به بهره وری، رضایتمندی مشتری و برند را بیش از پیش با اهمیت ساخته است. دستیابی به عملکرد بالاتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. قابلیت های بازاریابی منعکسکننده فعالیت های بازاریابی مثل ارتباط با چکیده کامل
امروزه رقابت موجود در کسبوکار، توجه به بهره وری، رضایتمندی مشتری و برند را بیش از پیش با اهمیت ساخته است. دستیابی به عملکرد بالاتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. قابلیت های بازاریابی منعکسکننده فعالیت های بازاریابی مثل ارتباط با مشتری، اثربخشی فعالیت های پیشبرد و تمایز محصول هستند. هدف از این پژوهش بررسی اثر قابلیتهای بازاریابی بر بهره وری سازمانی با نقش میانجی ارزش ویژه برند بود. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار توصیفی - همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکت نساجی و به تعداد 320 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 175 بود که به روش نمونه گیری طبقه بندی شده و از بین سهطبقه مدیران، کارشناسان و کارمندان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامة قابلیت های بازاریابی داخلی، بهره وری سازمانی و ارزش ویژه برند استفاده شد. روایی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به وسیلة آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS وPLS تجزیهوتحلیل شد. بر اساس یافته های پژوهش، قابلیت های بازاریابی بر بهره وری سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد و در بین ابعاد قابلیت بازاریابی بعد تحقیقات بازاریابی بیشترین تأثیر را بر قابلیت های بازاریابی دارد. قابلیت بازاریابی داخلی بر ارزش ویژه برند و همچنین ارزش ویژه برند بر بهره وری سازمانی تأثیر مثبت دارد.یافتـه هـای پـژوهش مـی توانـد در حرکت شرکت های نساجی به سمت توجه بیشتر به قابلیت های بازاریابی و ارزش ویژه برند برای ارتقاء و بهبود بهره وری مؤثر واقع شود.
پرونده مقاله
امروزه صنعت ساختمان سهم قابلتوجهی در اقتصاد دارد و بهعنوان صنعت پیشران و اشتغالزا محسوب میشود. با توجه به فعالیتهای متنوع و گاهی خطرآفرین در طول انجام عملیات ساختمانی، احتمال وقوع خطرات و آسیبهایی جانی و مالی وجود دارد که کنترل و کاهش این خطرات میتواند در موفقیت چکیده کامل
امروزه صنعت ساختمان سهم قابلتوجهی در اقتصاد دارد و بهعنوان صنعت پیشران و اشتغالزا محسوب میشود. با توجه به فعالیتهای متنوع و گاهی خطرآفرین در طول انجام عملیات ساختمانی، احتمال وقوع خطرات و آسیبهایی جانی و مالی وجود دارد که کنترل و کاهش این خطرات میتواند در موفقیت پروژه بسیار تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، مدلی جهت ارزیابی ریسکهای ایمنی پروژههای ساختمانی ارائه گردیده و از ابزارهای نو و قدرتمندی همچون سیستم خبره فازی بهبود یافته با الگوریتم ژنتیک بهره گرفته شده است. ازاینرو در ابتدا عوامل اصلی تأثیرگذار در ایمنی پروژههای ساختمانی با مطالعه پیشینة موضوع و مشاوره با افراد خبره به دست آمد. سپس پرسشنامهای جهت کسب نظرات خبرگان و جهت ارزیابی میزان شدت اثر ریسک و احتمال وقوع هر یک از ریسکها در اختیار خبرگان قرار گرفت. بر اساس نظرات خبرگان، سیستم خبرهای جهت ارزیابی ریسکها به دست آمد که بهجای استفاده از منطق صفر و یکی حاکم بر سیستمهای خبره، از منطق فازی استفاده گردیده است. در مدل پیشنهادی جهت بهبود عملکرد سیستم خبره فازی، از الگوریتم ژنتیک بهعنوان یک بهینهساز استفادهشده است. نتایج تحقیق حاکی از کارایی مطلوب مدل پیشنهادی در ارزیابی ریسکهای ایمنی پروژههای ساختمانی بوده، بهنحویکه میزان خطای مدل قابل قبول است. همچنین مدل میتواند ابزاری کارآمد برای مدیران پروژه در ارزیابی و پالایش وضعیت ایمنی در کارگاه ساختمانی را ارائه نماید. با افزایش ایمنی و سازماندهی آن، ریسک تعطیلی کارگاهها به علت فقدان ایمنی کم شده و مدیریت بهرهوری در کارگاههای ساختمانی افزایش مییابد.
پرونده مقاله
رهبری تحول گرا، معنویت در محیط کار و خلاقیت کارکنان از موضوعات مهم در مسائل مدیریت سازمانی محسوب میگردد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر رهبری تحولگرا بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی معنویت در محیط کار است. پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی است که به روش توصیفی- چکیده کامل
رهبری تحول گرا، معنویت در محیط کار و خلاقیت کارکنان از موضوعات مهم در مسائل مدیریت سازمانی محسوب میگردد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر رهبری تحولگرا بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی معنویت در محیط کار است. پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی است که به روش توصیفی- تحلیلی در یک نمونه 135 نفری از مدیران پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان قم انجام پذیرفت. برای نمونهگیری، از روش طبقهای و تصادفی ساده استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد بأس و همکاران (2003)، تورنس (1963) و میلیمان و همکاران (۲۰۰۳) و برای تحلیل دادههای گردآوریشده، از آزمونهای ضریب همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری، استفاده شد. پایایی ابزارها بهوسیله آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی کل مؤلفههای پرسشنامه ابتدا از روش صوری و سپس از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که شاخصهای برازش، نشانگر روایی پرسشنامهها است. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا، 0/61بر معنویت در محیط کار و 0/73 بر خلاقیت کارکنان در سطح معنیداری 0/001 تأثیر مثبت و مستقیمی دارد. همچنین رهبری تحولگرا از طریق معنویت در محیط کار 0/49 در سطح معناداری 0/001 تأثیر غیرمستقیم و معنیداری بر خلاقیت کارکنان دارد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که رهبری تحولگرا از طریق معنویت در محیط کار 0/31 از تغییرات خلاقیت کارکنان را درسطح معناداری 0/05 تبیین میکند و بنابراین بهکارگیری سبک رهبری تحولگرا برای مدیران پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان قم برای تعالی معنویت در محیط کار و ارتقای خلاقیت کارکنان پیشنهاد میشود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی در مجموعه شعب بانک تجارت استان اصفهان و شناسایی شاخصهای بااهمیت است. روش این تحقیق آمیخته متوالی اکتشافی از نوع موردی و پیمایش است. جهت تأیید مدل دوسوتوانی سازمانی شناسایی شده و آزمون فرضیهها از رویکرد گراندد تئوری و نرمافزار چکیده کامل
هدف این پژوهش طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی در مجموعه شعب بانک تجارت استان اصفهان و شناسایی شاخصهای بااهمیت است. روش این تحقیق آمیخته متوالی اکتشافی از نوع موردی و پیمایش است. جهت تأیید مدل دوسوتوانی سازمانی شناسایی شده و آزمون فرضیهها از رویکرد گراندد تئوری و نرمافزار Lisrel استفاده شد. بر اساس یافتههای اولیهء تکنیک گراندد تئوری، تعداد 74 شاخص پس از غربال اولیه و حذف کدهای تکراری و زائد باقی ماند. این شاخصها بهعنوان دادههای ورودی تکنیک دلفی فازی معرفی شدند و نهایتاً 18 شاخص جهت ادامه فرایند و ارائه تمهای فرعی و اصلی در نظر گرفته شدند. مدل دوسوتوانی سازمانی و اهمیت آن شناسایی شده جهت تعمیم به کل مجتمع بهوسیله رویکرد معادلات ساختاری (تحلیل عاملی از نوع اکتشاف) تأیید شد. شاخصهای منابع انسانی مدل دوسوتوان سازمانی که عمدتاً به فرهنگسازمانی و فردی اشاره دارد، نشاندهندهء نقش تأثیرگذار درونیات افراد و سازمان در اجرای یک مفهوم جدید است. در شاخصهای راهبردی هم بر وجود ساختاری منعطف جهت اجرای دوسوتوانی تأکید شده است. در بعد سرمایه اجتماعی نکتهء قابل توجه اولویت بالای شاخص بازنگری فرآیندها و مؤلفههای اجتماعی درمجموع شاخصهای سازمان دوسوتوان است. این بدان معناست که در مراحل آغازین پیادهسازی دوسوتوانی بازنگری فرآیندها و تجهیزات جهت کشف فرصتهای بهرهبرداری و اکتشاف، برنامهریزی برای پیگیری همزمان این فرصتها و تدوین الگوی دوسوتوانی در بخشهای مختلف بانک امری ضروری است.
پرونده مقاله
توسعه رفتارهای سبز به معنای درک جایگاه نیروی انسانی در حوزه تحقق سازمانها و برندهای سبز است. در این میان توسعه رفتارهای سبز به بسترهایی نیاز دارد که شناخت آن همواره از دغدغههای مدیران بوده است. هدف اصلی این تحقیق نیز طراحی و تبیین مدل پیشایندها و پیامدهای مدیریت منابع چکیده کامل
توسعه رفتارهای سبز به معنای درک جایگاه نیروی انسانی در حوزه تحقق سازمانها و برندهای سبز است. در این میان توسعه رفتارهای سبز به بسترهایی نیاز دارد که شناخت آن همواره از دغدغههای مدیران بوده است. هدف اصلی این تحقیق نیز طراحی و تبیین مدل پیشایندها و پیامدهای مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد توسعه پایدار بوده است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف توسعهای – کاربردی بوده است و در زمره تحقیقهای کیفی دستهبندی میشود. جامعه آماری این تحقیق خبرههای حوزه منابع انسانی در بخشهای آب، آبفا و برق وزارت نیرو بوده است. با استفاده از رویکرد قضاوتی، گلوله برفی و همچنین کفایت نظری تعداد 20 خبره در این پژوهش مشارکت داشته بودند. برای تجزیهوتحلیل مصاحبهها از رویکرد داده بنیاد نظاممند استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان داد که در مدل طراحیشده شرایط علی مسؤولیت اجتماعی شرکتها و در بحث پدیده اصلی مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی و در زمینه بستر حاکم فرهنگ سبز نیروی انسانی بهعنوان مقوله شناسایی شده بود. همچنین در زمینه عوامل مداخلهگر، ویژگیهای فردی شناخته شدهاند. در بخش راهبردها حمایت سبز و ابتکارات سبز مدنظر بودهاند. همچنین درنهایت در بخش پیامد عملکرد کارا سبز مقوله کلان شناسایی شده بودند.
پرونده مقاله
هدف از این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق است. مطالعه حاضر با استفاده از روش ترکیبی، یک رهیافت کیفی-کمی را برای تدوین و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین از دیدگاه نخبگان صنعت برق ارائه میکند. در راستای تدوین چکیده کامل
هدف از این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق است. مطالعه حاضر با استفاده از روش ترکیبی، یک رهیافت کیفی-کمی را برای تدوین و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین از دیدگاه نخبگان صنعت برق ارائه میکند. در راستای تدوین و شناسایی عوامل بهینگی، از تحلیل مضمون و شبکه مضمونها با استفاده از نرمافزار نویو برای تشکیل شبکه مضامین، الگوی کیفی عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین طراحی شد. برای تدوین الگوی اولیه عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین، تعداد 23 نفر از خبرگان و متخصصان صنعت برق با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی برای تجزیهوتحلیل دادهها و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر بهینگی زنجیره تأمین از روش کیفی، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISMو تحلیل MICMAC استفاده شد. نتایج نشان داد که چارچوب اولیه الگوی کیفی بهینگی زنجیره تأمین در صنعت برق دارای شش بعد است که عبارتند از: عملکرد زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ریسک زنجیره تأمین، مدیریت کیفیت زنجیره تأمین، تولید و عملیات و پایداری زنجیره تأمین. در گراف ISM، متغیرها در چهارده سطح مختلف طبقهبندی شدند که در بالاترین سطح مدل عوامل "سازمان"و "راهبردها" و در پایینترین سطح "رضایتمندی مشتری" قرار گرفت. پس از تحلیل MICMAC متغیرها در سه گروه متغیرهای مستقل با یازده متغیر، متصل با چهار متغیر و وابسته با ده متغیر قرار گرفتند و هیچ متغیری در گروه متغیرهای خودگردان قرار نگرفت.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکتی را مورد بررسی قرار داده است. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی در زمینه مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکتی است که در صنایع غذایی مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای بهبود بهرهوری نیروی کار مبتنی است. پژوهش از نوع کاربردی- اکتشافی و از نوع کیفی چکیده کامل
پژوهش حاضر مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکتی را مورد بررسی قرار داده است. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی در زمینه مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکتی است که در صنایع غذایی مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای بهبود بهرهوری نیروی کار مبتنی است. پژوهش از نوع کاربردی- اکتشافی و از نوع کیفی است. خبرگان صنایع غذایی با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت دادهها درمجموع با 13 خبره مصاحبه شد. روش تجزیهوتحلیل، نظریه داده بنیاد با رهیافت نظاممند استراوس و کوربین بود و دادهها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. نتایج مؤید آن است که بر اساس روش داده بنیاد، 161 کد باز، 46 کد محوری و همچنین 20 کد انتخابی حاصل شده است. بر اساس نتایج پژوهش، حاصل اجرای مدل ارائه شده، دستیابی به بهبود تجربه مشتری، حسن شهرت برند و استقلال اقتصادی است. در شرایط فعلی کشور که در تحریم اقتصادی به سر میبرد، عامل مهمی در کاهش وابستگی کشور ایران به کشورهای دیگر به حساب میآید و همچنین بر اساس نتایج، از طریق آراستگی محیط کار، نظافت و پاکیزگی محیط کار میتوان به بهبود بهرهوری نیروی کار رسید.
پرونده مقاله
تغییرات محیط کسبوکار و افزایش پیچیدگی تصمیمگیریهای سازمانی، موضوعات مهمی هستند که سازمانها میتوانند برای مقابله با آنها از تجارت الکترونیکی بهره ببرند. بهکارگیری و استقرار موفقیتآمیز تجارت الکترونیکی به وجود استراتژیهای مشخص وابسته بوده و بدون وجود این استراتژی چکیده کامل
تغییرات محیط کسبوکار و افزایش پیچیدگی تصمیمگیریهای سازمانی، موضوعات مهمی هستند که سازمانها میتوانند برای مقابله با آنها از تجارت الکترونیکی بهره ببرند. بهکارگیری و استقرار موفقیتآمیز تجارت الکترونیکی به وجود استراتژیهای مشخص وابسته بوده و بدون وجود این استراتژیها، ممکن است کلیه تلاشهای سازمان با شکست مواجه شود. بنابراین موفقیت در استقرار و پیادهسازی تجارت الکترونیکی در بهکارگیری مدیریت استراتژیک مناسب نهفته است. در این راستا هدف پژوهش حاضر الگوی تدوین اثربخش استراتژی کسبوکار الکترونیک یا رویکرد ترکیبی BS و BI بهمنظور بهبود بهرهوری بوده است. روش تحقیق از نوع کاربردی بوده است و از روش سیستمهای خبره استفاده شده است که درنهایت با توجه به دو مؤلفه مدیریت تداوم کسبوکار، هوشمندی کسبوکار استراتژیهایی جهت توجه کسبوکارهای الکترونیک به برنامهریزی استراتژیک ارائه شدهاند.
پرونده مقاله