بررسی نقش تبلیغات بر روی افزایش فروش شرکت ها و ارائه مدلی ریاضی جهت سنجش تاثیر آن بر روی سو دآوری
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی اکبر فرهنگی 1 , امیر اخلاصی 2 , پدرام طلوعی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
کلید واژه: تبلیغات, ارزش ویژه نام تجاری, سودآوری, پیشبرد فروش,
چکیده مقاله :
تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن،مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند. با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایشفروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد. یکی از مشکلاتی که بر سر راه مسئولین تبلیغاتقرار دارد، چگونگی ارائه رابط های مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود فروش می باشد.در این تحقیق سعی شده است با در نظر گرفتن ارتباط بین تبلیغات و ارزش ویژه نام تجاری، رابطه بیناثر بخش بودن تبلیغات و بالا رفتن سود فروش مشخص گردد. در این تحقیق، سعی شده است با در نظرگرفتن ابزارهای ارتباطی با مشتریان مانند تبلیغات و پیشبرد فروش، میزان دقیق این رابطه از طریقفرمولی ریاضی مشخص شود. همچنین با توجه به تغییرات فروش شرکت به ازای سرمای هگذاری بر رویتبلیغات، مدل های مختلف تاثیر تبلیغات بر روی سودآوری شرکت ارائه شده است. در آخر نیز با ارائه اطلاعات یک شرکت ، سعی بر آن بوده است که با مشخص نمودن اعداد مربوط به هر کدام از المان های ذکر شده، عددی برای نسبت تاثیر تبلیغات بر روی افزایش درآمد شرکت و سود آن شرکت ارائه شود.
Advertising has a significant impact on raising customer awareness. It is a tool by which customers become acquainted with companies` new and innovative products and services. Despite the importance of this tool in increasing sales, it is not easy to evaluate its effect on sales. One problem confronted by marketing managers is determination of a clear relationship between the effectiveness of advertising and profitability. In this article, considering the relationship between these tools and brand equity, we have attempted to determine the effectiveness of these two factors on profitability. Also, different models for representing the effects of marketing communication tools on company profitability are offered. Finally, using data from a corporation and the numeric values related to each of the elements in the model, we attempt to determine a number representing the magnitude of the effect of advertising and sales promotion on the corporation's revenue.