شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه همکاریهای حمل و نقل، گمرک و ترانزیت ایران با سایر کشورها
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
بهزاد جعفری
1
,
فریدون امیدی
2
*
,
قاسم رکابدار
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
3 - استادیار، گروه ریاضی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
کلید واژه: حمل و نقل, داده بنیاد, ترانزیت, گمرک, معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه همکاریهای حمل و نقل، گمرک و ترانزیت ایران با سایر کشورها است. این پژوهش از نظر روش یک پژوهش آمیخته است. بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبه با خبرگان است، بنابراین جامعه آماری مورد نظر را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش تشکیل دادند. در ابتدا نتایج بخش کیفی مصاحبه با روش داده بنیاد، اشتراوس و کوربین کدگذاری گردیده است و سپس شناسایی و رتبهبندی عاملهای مؤثر بر توسعه همکاریهای حمل و نقل، گمرک و ترانزیت ایران با سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفت در بخش کمی نیز از پرسشنامه بسته استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل 127 نفر از کارشناسان و مدیران گمرکی میباشند. برای پایایی پرسشنامه بخش کمی روش آلفای کرونباخ مورد استفاده گردید. در مرحله و گام بعدی تحقیق با استفاده از روش کدگذاری محوری و با تجزیه و تحلیل در نظریه پردازی داده بنیاد رابطه بین طبقههای تولید شده در مرحله کدگذاری باز برقرار شده و ارتباط سایر طبقهها با طبقه محوری در 6 عنوان که عبارتند از : 1. شرایط علی، 2. پدیده محوری، 3. راهبردها و اقدامات، 4. شرایط مداخلهگر، 5. شرایط زمینهای 6. پیامدها بر اساس مدل پارادایمی (استراوس و کوربین، ۱۹۹۸) به دست آمد. قبل از آن و با در نظر گرفتن این 6 طبقه و ارتباط آنها با هم و با نظر اساتید و کارشناسان امر از کلیه شاخصهای به دست آمده مقولههای اصلی و فرعی شناسایی شده و اولویت و رتبهبندی آنها نیز مشخص گردیدند. در بخش کمی رنیز، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات شامل آزمون t و با استفاده از معادلات ساختاری تعیین گردیده است و توسط نرمافزار اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.
The purpose of this research is to identify and prioritize factors affecting the development of Iran's transportation, customs and transit cooperation with other countries. This research is a mixed research method. The qualitative part of the research includes interviews with experts, so the intended statistical population was formed by experts familiar with the subject of the research. At first, the results of the qualitative part of the interview were coded with the data method of Foundation, Strauss and Corbin, and then the factors affecting the development of Iran's transport, customs and transit cooperation with other countries were identified and ranked. A closed questionnaire was used. The statistical population includes 12 experts in the qualitative section and 127 experts and customs managers in the quantitative section. Cronbach's alpha method was used for the reliability of the quantitative part of the questionnaire. In the next stage and step of the research, using the axial coding method and with analysis in the data theory of the foundation, the relationship between the classes produced in the open coding stage and the relationship of other classes with the central class are established in 6 headings, which are: 1. Conditions Ali, 2. central phenomenon, 3. strategies and measures, 4. intervening conditions, 5. contextual conditions, 6. consequences were obtained based on the paradigm model (Strauss and Corbin, 1998). Before that, considering these 6 classes and their relationship with each other, and with the opinion of professors and experts, the main and subcategories were identified from all the obtained indicators, and their priority and ranking were determined. In the quantitative part, the data analysis method including t-test and using structural equations has been determined and analyzed by SPSS and SmartPLS software.