• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی مؤفقیت در مطالعات آینده نگاری با بکارگیری نقشه شناختی فازی
        سید عباس ابراهیمی مظفر ناصری طاهری حسین دامغانیان عظیم زارعی
        زمینه: آینده نگاری عملاً به اتکای تعامل بین شبکه وسیعی از ذینفعان و خبرگان، بدنبال تحقق تصاویر مطلوب آینده می‌باشد. این سئوال اساسی مطرح می شود که: شاخص‌ترین عوامل در اجرای مؤفقیت آمیز پروژه های آینده نگاری کدامند؟. هدف:شناسایی:(1)عوامل کلیدی در انجام مؤفقیت آمیز یک مطا چکیده کامل
        زمینه: آینده نگاری عملاً به اتکای تعامل بین شبکه وسیعی از ذینفعان و خبرگان، بدنبال تحقق تصاویر مطلوب آینده می‌باشد. این سئوال اساسی مطرح می شود که: شاخص‌ترین عوامل در اجرای مؤفقیت آمیز پروژه های آینده نگاری کدامند؟. هدف:شناسایی:(1)عوامل کلیدی در انجام مؤفقیت آمیز یک مطالعه آینده نگاری و(2) عمده دام ها و چالش ها در فرایندآینده نگاری. روش:نخست:با بررسی منابع کتابخانه ای(80)عامل به عنوان عوامل مؤثر در فرایند آینده نگاری شناسایی شد.گام دوم:این عوامل جهت بررسی روایی صوری و محتوایی در اختیار(10)نفر از خبرگان حوزه آینده نگاری قرار گرفت. گام سوم: پرسشنامه‌ای با رویکردنقشه شناختی فازی حاوی(30)عامل تأثیرگذار اساسی طراحی ومجدداًدراختیار(8)نفر از خبرگان قرار گرفت.نهایتاًبا بکارگیری نرم افزار,FCMAPPER Excellنسبت به تجزیه و تحلیل داده‌ها اقدام شد. یافته ها:از نظرشاخص ورودی(تأثیرپذیری از سایر عوامل)سه مفهوم؛"بکارگیری روش شناسی و روش مناسب آینده-نگاری"،"اتخاذ تصمیمات واقع بینانه" و" اجرای سیاستها و اقدامات"به ترتیب بیشترین تأثیرپذیری را داشتند.از نظر شاخص خروجی(تأثیرگذاری بر سایر عوامل)،سه مفهوم "بکارگیری روش شناسی و روش مناسب آینده نگاری"،"روشن بودن اصول عقلایی و دلایل منطقی انجام آینده نگاری برای افراد درگیر در آینده نگاری"و"مشارکت افراد سرشناس و شاخص آینده نگاری در پروژه آینده نگاری"،به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را داشتند. نتیجه‌گیری:اساسی ترین عامل در اتخاذ تصمیمات هرچه واقع بینانه تر و سیاستها و اقدامات پیشنهادی حاصل از انجام مطالعات آینده نگاری؛در گرو تعمیق وروزآمدسازی دانش فعالان عرصه آینده نگاری کشور در زمینه آشنایی با آخرین روش شناسی و شیوه های نوین آینده نگاری میباشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی قابلیت‌های کلیدی آینده‌نگاری سازمانی در بانک‌ها و موسسات مالی ایران
        مهدی قلیزاده زاوشتی صفر فضلی عین الله کشاورز ترک اصغر ابن الرسول
        آینده‌پژوهی در سازمان که با عنوان آینده‌نگاری سازمانی شناخته می‌شود، یکی از حوزه‌های موردبحث در آینده‌پژوهی و مدیریت استراتژیک است. آینده‌نگاری، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تغییرات بنیان برافکن آینده را شناسایی کنند و بتوانند پاسخ‌های مناسب و نوآورانه به‌منظور حفاظت از خو چکیده کامل
        آینده‌پژوهی در سازمان که با عنوان آینده‌نگاری سازمانی شناخته می‌شود، یکی از حوزه‌های موردبحث در آینده‌پژوهی و مدیریت استراتژیک است. آینده‌نگاری، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تغییرات بنیان برافکن آینده را شناسایی کنند و بتوانند پاسخ‌های مناسب و نوآورانه به‌منظور حفاظت از خود در برابر این تغییرات و بقا در بلندمدت طراحی کنند. فرآیند آینده‌نگاری در صنعت بانکداری را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از خصوصیات کلیدی دانست که بر ماهیت خاص آن تمرکز داشته و آن را از دیگر ابتکارات در بانک‌ها متمایز می‌سازند. هدف مقاله حاضر درک تفاوت‌های قابلیت‌های آینده‌نگاری بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران در اجرای بالقوه پروژه‌های آینده‌نگاری راهبردی بر اساس مدل قابلیت پالیوکایت و همکاران (2014) است. این پژوهش از پیمایش رایانامه‌ای استفاده کرده که در آن رایانامه‌ها برای مدیران و کارشناسان ارشد طرح و برنامه بانک‌ها ارسال شدند. داده‌های دریافتی به لحاظ آماری با استفاده از روش تحلیل خوشه‌ای و آزمون یومان ـ ویتنی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج معنادار آماری به‌دست‌آمده در این پژوهش، تعیین و درک تفاوت‌ها در میزان قابلیت بانک‌ها برای اجرای برنامه‌های آینده‌نگاری راهبردی را میسر می‌سازد. یافته‌های پژوهش جاری به میزان قابل‌توجهی درک ما از آمادگی و قابلیت اجرای پروژه‌های آینده‌نگاری سازمانی در صنعت بانکداری را افزایش می‌دهد، به‌طوری‌که قابلیت‌های آینده‌نگاری بانک‌های دسته اول نسبت به سایر بانک‌ها در دو بعد قابلیت‌های انتخاب استراتژی و قابلیت‌های یکپارچه‌سازی بیشتر است ولی در بعد قابلیت‌های پویش محیطی نسبت به سایر بانک‌ها کمتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پژوهش در حکمرانی الکترونیک
        فاطمه عباسی جعفر محمودی مجتبی آقاجان تبار
        در پژوهش پیش رو ما با هدف بررسی روند پژوهش در حکمرانی الکترونیک و با استفاده از روش فراترکیب به انتخاب و بررسی مقالات معتبر موجود در پایگاه‌های مقالات علمی، در حوزه‌ حکمرانی الکترونیک پرداخته‌ایم و با استفاده از روش تحلیل شبکه نقشه دانشی مقالات یافت‌شده در این حوزه را ب چکیده کامل
        در پژوهش پیش رو ما با هدف بررسی روند پژوهش در حکمرانی الکترونیک و با استفاده از روش فراترکیب به انتخاب و بررسی مقالات معتبر موجود در پایگاه‌های مقالات علمی، در حوزه‌ حکمرانی الکترونیک پرداخته‌ایم و با استفاده از روش تحلیل شبکه نقشه دانشی مقالات یافت‌شده در این حوزه را بررسی کردیم. پس از بررسی مقالات به ارائه یافته‌ها در قالب بیش‌ترین گرایشات، روش‌های تحقیقی انجام‌شده، آثار اصلی و اثرگذار، نویسندگان، مجلات و کشورهای اصلی و پیشرو در این حوزه پرداختیم. همچنین فرآیندها، روال ها، تکنیک‌ها و ابزارهای اصلی، ساختار مفاهیم، مدل‌های مفهومی اصلی، نظریه‌های اصلی و چارچوب‌های نظری، پارادایم‌های فکری و فلسفی، نقشه‌ی علم و جمع‌بندی نتایج تحقیقات از دیگر یافته های این پژوهش می باشد. حکمرانی الکترونیک تاکید بر تعاملات دولت، بخش خصوصی و شهروندان با استفاده از پیشران فاوا دارد و از این جهت در بررسی نهایی مقالاتی مورد ارزیابی قرار گرفته اند که از میان سه مفهوم دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و دموکراسی الکترونیک حداقل به دو مفهوم پرداخته باشند. در انتها نیز با توجه به یافته‌های موجود، خلاء های تحقیقاتی این حوزه شناسایی و پیشنهاداتی ارائه می‌گردد. بررسی مقالات غالب بودن پارادایم تفسیرگرایی را نشان می دهد. همچنین عمده تحقیقات این حوزه از نوع کیفی هستند و از منظر ماهیت مسأله و هدف غالبا توصیفی و ارزیابی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی مدل هوشمندی بازاریابی با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری (مطالعه موردی صنعت خودرو داخلی)
        بابک یاوری فر محمد محمودی میمند اوژن کربمی سیدموسی خادمی
        سازمان برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری است که بتواند با کمک آن بر چالش های محیطی فضای رقابت فائق آید. چنین ابزاری هوشمندی بازاریابی است. از این رو با هدف تدوین مدل هوشمندی بازاریابی تحقیق حاضر صورت گرفت. در این راستا با مطالعه گسترده ادبیات موضوع علی ال چکیده کامل
        سازمان برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری است که بتواند با کمک آن بر چالش های محیطی فضای رقابت فائق آید. چنین ابزاری هوشمندی بازاریابی است. از این رو با هدف تدوین مدل هوشمندی بازاریابی تحقیق حاضر صورت گرفت. در این راستا با مطالعه گسترده ادبیات موضوع علی الخصوص به منظور کسب دستیابی به نگاه اسلامی ایرانی، مراجعه به اسناد بالادستی، 47 فاکتور اصلی هوشمندی بازاریابی شناسایی شد و پس از ساختاردهی با ابزار تحلیلی سه شاخگی، در قالب پرسشنامه ای در اختیار خبرگان صنعت خودرو ایران قرار گرفت. با تحلیل آماری داده های بدست آمده از پرسشنامه جمع آوری شده، 10 متغیر تاثیرگذار بر هوشمندی بازاریابی شناسایی شده، تایید شدند. سپس متغیرهای شناسایی شده، در پرسشنامه دوم که با ساختار تکنیک ISM تنظیم گردید وارد شدند و این پرسشنامه در اختیار خبرگان صنعت خودرو ایران قرار گرفت و پرسشنامه ها جمع آوری شد. بر مبنای نتایج پرسشنامه دوم و با استفاده از تکنیک ISM ، مدل "هوشمندی بازاریابی" طراحی شد. بینشی که این مدل به مدیران ارائه می کند می تواند آنها را در تحقق هوشمندی بازاریابی در سازمان یاری نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تجارب داخلی و بین المللی در زمینه سامانه های آینده پژوهی ـ پویش محیطی وب محور
        مرتضی تیزچنگ هرزندی مینا ابراهیمی
        پویش محیطی، در سال‌های اخیر به‌صورت چشم‌گیری مورد استفاده در سراسر جهان قرار گرفته است. اگرچه تعریف دقیق و شفافی برای این مفهوم وجود ندارد، ولی در کل می‌توان این‌گونه بیان کرد که این فرآیند، استفاده سیستماتیک از بهترین اطلاعات موجود برای انتخاب بهترین تصمیم ممکن را فراه چکیده کامل
        پویش محیطی، در سال‌های اخیر به‌صورت چشم‌گیری مورد استفاده در سراسر جهان قرار گرفته است. اگرچه تعریف دقیق و شفافی برای این مفهوم وجود ندارد، ولی در کل می‌توان این‌گونه بیان کرد که این فرآیند، استفاده سیستماتیک از بهترین اطلاعات موجود برای انتخاب بهترین تصمیم ممکن را فراهم می کند. جستجویی سیستماتیک برای گرایش‌های نوین، فرصت‌ها و محدودیت‌هایی که در مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده مدیریتی اثرگذار هستند. اهداف صریح پویش محیطی برای مسائل نوین و تکوینی، دانش و داده‌های ذخیره شده درباره آن‌ها و در نهایت آگاهی از تصمیمات حیاتی است. در این راستا می توان به راهکارهای کلیدی فنی به‌کار گرفته شده در فرآیندهای پویش محیطی نظیر وبگردی، شاخص گذاری، نگاشت دانش، هم استنادی، هم واژگانی، هم رخدادی، الگوریتم رتبه صفحه، الگوریتم اچ.آی.تی.اس، داده کاوی، دسته بندی و خوشه بندی اشاره کرد. در مدت زمان نگارش این پژوهش تلاش شده است تا موسسات و کمپانی های در حال بهره بردن و یا خدمت رساندن در زمینه پویش محیطی وب محور شناسایی و اهداف و راهکارهای آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین تکنیک ها و ابزارهایی که استفاده می کنند شناسایی و مطالعه شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل مرتبط با ارزش خرید و انگیزه خرید و پیامد های آن با رویکرد آینده پژوهی درخرده فروشی های همواره تخفیف در شهر تهران
        محمد جانی کریم حمدی حسین وظیفه دوست وحیدرضا میرابی
        هدف از این پژوهش، بررسی مدل مرتبط با ارزش خرید و انگیزه خرید و پیامد های آن با رویکرد آینده پژوهی درخرده فروشی های همواره تخفیف در شهر تهران می باشد. پژوهش های قبلی عمدتا محدود به خرده فروشی های عادی و نهایتا لوکس می باشد که نقش فروشنده بسیار مهم در نظر گرفته شده است ام چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، بررسی مدل مرتبط با ارزش خرید و انگیزه خرید و پیامد های آن با رویکرد آینده پژوهی درخرده فروشی های همواره تخفیف در شهر تهران می باشد. پژوهش های قبلی عمدتا محدود به خرده فروشی های عادی و نهایتا لوکس می باشد که نقش فروشنده بسیار مهم در نظر گرفته شده است اما در این پژوهش میخواهیم با مطالعه و بکارگیری متغیر های تاثیر گذار که اساس آینده پژوهی در صنعت خرده فروشی و ارتباط آنها با یکدیگر را شامل میشوند به نتایج بهتر در آینده صنعت خرده فروشی که در سیر حرکت به سمت خرده فروشی های همواره تخفیف میباشند، دست پیدا نماییم. در مجموع در این پژوهش از روش توصیفی، پیمایشی و همبستگی که 400 پرسشنامه در بین مشتریان خرده فروشی تخفیف دار هایپر استار در تهران توزیع و گردآوری شد. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی و در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاراس پی اس اس و لیزرل و در روش تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق با مقدار ضریب مسیر کمتر از 1و آماره تی بزرگتر از 96/1 که حاکی از تاثیر رابطه معنی دار بین ارزش خرید فایده باور و لذت جویانه بر رضایت آینده نگر و وفاداری مبتنی بر آینده و همچنین آینده نگری سهم از سبد خرید می باشد. همچنین با آماره تی کمتر از 96/1 تاثیر رابطه معنی دار بین رضایت آینده نگر و تبلیغات دهان به دهان و آینده نگری سهم از سبد خرید نمی باشد. یافته های ناشی از تحقیق بیانگر این است که ارزش خرید فایده باور و لذت جویانه باعث ایجاد رضایت آینده نگر و رضایت باعث ایجاد وفاداری مبتنی بر آینده و افزایش سهم خرید مشتریان میشود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر هوشمندی تکنولوژی در صنعت نیروگاهی (مطالعه موردی: شرکت احداث و توسعه نیروگاهی مپنا-توسعه 1)
        عباس خمسه نازنین پیله‌وری سلماسی زهره نی‌ریزی
        الگوی هوشمندی تاکید می کند که فرایند طراحی و مدل سازی هوشمندی تکنولوژی فعالیتی پیچیده است که نیازمند قابلیت به دست آوردن، انتقال و تفسیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات و داده های مالی، فنی، اطلاعات و روندهای بازار و دیگر اطلاعات و داده های موجود داخلی و خارجی است که مجموعه چکیده کامل
        الگوی هوشمندی تاکید می کند که فرایند طراحی و مدل سازی هوشمندی تکنولوژی فعالیتی پیچیده است که نیازمند قابلیت به دست آوردن، انتقال و تفسیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات و داده های مالی، فنی، اطلاعات و روندهای بازار و دیگر اطلاعات و داده های موجود داخلی و خارجی است که مجموعه این اطلاعات برای توسعه ایده ها، نظریات و ارزیابی امکان سنجی اقتصادی، قابلیت تولید و... به کار گرفته می شود. هدف این پژوهش ارزیابی عوامل موثر بر هوشمندی تکنولوژی در شرکت احداث و توسعه نیروگاهی مپنا-توسعه1 می باشد.. لذا این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی پیمایشی می باشد، در این پژوهش از مدلی با 5 عامل، 26بعد و 120 شاخص که برازش آن با Smart Pls مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. برای اولویت بندی عوامل از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP[1]) و نرم افزار Super Desitionsبهره برده‌ایم. نتایج ANP نشان دهنده آن است که در هوشمندی تکنولوژی عامل مدیریت استراتژیک در الویت اول و عوامل مدیریت نوآوری، مدیریت دانش، مدیریت تکنولوژی و مدیریت فناوری اطلاعات، به ترتیب در الویت های بعدی از نظر خبرگان شرکت قرار دارند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تحلیل خوشه‌ای جایگاه ایران در جهان و روندهای آتی مبتنی بر مولفه‌های حکمرانی خوب
        منا آهنی مرتضی موسی خانی رضا نجف بیگی محمدعلی افشارکاظمی
        مطالعه و بررسی حکمرانی خوب و کیفیت نهادهای حکومتی بحثی است که در دهه ی 90 میلادی آغاز شد. حکمرانی خوب که شامل شش مولفه: کنترل فساد، اثربخشی دولت، ثبات سیاسی و فقدان خشونت، کیفیت قوانین و مقررات، حاکمیت قانون، حق اظهار نظر و پاسخگویی است، الگویی برای توسعه محسوب می گردد. چکیده کامل
        مطالعه و بررسی حکمرانی خوب و کیفیت نهادهای حکومتی بحثی است که در دهه ی 90 میلادی آغاز شد. حکمرانی خوب که شامل شش مولفه: کنترل فساد، اثربخشی دولت، ثبات سیاسی و فقدان خشونت، کیفیت قوانین و مقررات، حاکمیت قانون، حق اظهار نظر و پاسخگویی است، الگویی برای توسعه محسوب می گردد. در این مطالعه، از ارزیابی و آمارهای بانک جهانی بر روی شاخص های شش گانه حکمرانی خوب که هر سال یکبار منتشر می گردد، برای تحلیل 186 کشور جهان، استفاده گردید. هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت کشورها بر مبنای حکمرانی خوب و تعیین جایگاه ایران در بین دیگر کشورها، با استفاده از تکنیک خوشه بندی؛ و تحلیل روند جایگاه ایران در افق زمانی 2021 با استفاده از تحلیل سری زمانی است. با بکارگیری روش خوشه بندی کشورهای جهان بر مبنای حکمرانی خوب و دفعات هم خوشه شدن ایران با دیگر کشورها تفکیک شدند و سپس از بین روش های سری زمانی با استفاده از روش هموارسازی نمایی به شیوه ARIMA برای پیش بینی شاخص های شش گانه حکمرانی خوب و چگونگی وضعیت کشور در پنج سال آینده مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد در افق زمانی 2021 شاخص پاسخگویی در کشور مسئله مند خواهد بود و شاخص حاکمیت قانون و کنترل فساد تقریباً بدون تغییر باقی می ماند و از طرفی، روند بقیه شاخص ها بهبود مختصری را نشان می دهند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رابطه استراتژی تجاری‌ آینده‌نگر و خطر سقوط قیمت سهام با نقش تعدیل‌گر بیش‌ارزیابی سهام
        محمدحسین رنجبر حسین رجب دری
        هدف این پژوهش، بررسی رابطه استراتژی تجاری آینده نگر و خطر سقوط قیمت سهام با نقش تعدیل گر بیش ارزیابی سهام در شرکت های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی بوده و دوره زمانی آن شامل سال های 1391 تا 1395 و نمونه برگزیده متشکل از 380 سا چکیده کامل
        هدف این پژوهش، بررسی رابطه استراتژی تجاری آینده نگر و خطر سقوط قیمت سهام با نقش تعدیل گر بیش ارزیابی سهام در شرکت های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی بوده و دوره زمانی آن شامل سال های 1391 تا 1395 و نمونه برگزیده متشکل از 380 سال- شرکت است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش نیز از روش رگرسیون حداقل مربع‌های معمولی در نرم افزارEviews استفاده شد. یافته های حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که پس از کنترل متغیرهای اهرم مالی، اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، بین استراتژی تجاری آینده نگر و خطر سقوط قیمت سهام در دو حالت چولگی منفی بازده سهام و نوسان پایین به بالا، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، پس از کنترل متغیرهای کنترلی ذکرشده، بیش ارزیابی سهام، رابطه بین استراتژی تجاری آینده نگر و خطر سقوط قیمت سهام در دو حالت چولگی منفی بازده سهام و نوسان پایین به بالا را به گونه مثبت و معناداری تعدیل می کند. درنتیجه، لازم است که مدیران و سرمایه گذاران به استراتژی های تجاری توجه بیشتری نمایند و با اطلاع از آن، سرمایه گذاری و مدیریت مطمئن‌تری داشته باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - شناسایی عوامل موثر تبدیل دانش به ثروت از دید خبرگان دانشگاه‌های استان گلستان
        اعظم بطیاری کیومرث نیاز اذری نگین جباری
        رشد اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که رشته ها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه های جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت چکیده کامل
        رشد اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که رشته ها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه های جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت و رفاه عموم جامعه می باشد، و بایستی تلاش های زیادی جهت انتقال و بکارگیری دانش در بخش های اقتصادی، اجتماعی و صنعت انجام دهند. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاه ها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونه‌گیری به دو صورت هدفمند و گلوله‌ی برفی می‌باشد و درنهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی شاخص های تبدیل دانش به ثروت در دانشگاههای استان گلستان پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای تبدیل دانش به ثروت بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته ها بیانگر 9 کد اصلی استخراج و کدها در 3 محور گروه بندی شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به فراهم آوردن محیط رقابتی، مکانیزم مالی، شاخص های آموزش و پژوهش بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - برنامه ریزی آینده ایران با برندسازی ملی
        امین اردلان حسین وظیفه دوست هاشم نیکومرام
        به منظور برنامه ریزی آینده، آگاهی از نگرش ها، برداشتها و شناسایی عوامل و ابعاد مختلفی که بر برند ملی یک کشور تاثیر دارند از سوی هر متخصص و سازمانی که خواهان ایجاد، بهره برداری، حفظ و توسعه یک برندملی است ضروری می باشد. از این رو مطالعه حاضر به دنبال یافتن عوامل اثرگذار چکیده کامل
        به منظور برنامه ریزی آینده، آگاهی از نگرش ها، برداشتها و شناسایی عوامل و ابعاد مختلفی که بر برند ملی یک کشور تاثیر دارند از سوی هر متخصص و سازمانی که خواهان ایجاد، بهره برداری، حفظ و توسعه یک برندملی است ضروری می باشد. از این رو مطالعه حاضر به دنبال یافتن عوامل اثرگذار در برندسازی ملی به نحوی است که متغیرهای مختص کشور ایران را شناسایی کرده و به منظور برنامه ریزی آینده برند ملی بتواند نقشه راه مناسب و جامعی را ارایه نماید. جامعه آماری تحقیق گردشگرانی که از ایران بازدید کرده اند که اطلاعات از 987 نفر نمونه به کمک پرسشنامه جمع آوری گردید. با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی و مدل سازی معادلات ساختاری فرضیه های هشت گانه تحلیل شده و از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی به حساب می آید. نتایج نشان می دهد که عوامل دولت، فرهنگ، گردشگری، جامعه، جغرافیا و طبیعت، بر برندملی تاثیرگذار هستند. همچنین برندهای صادراتی، علم و فناوری و اقتصاد از عوامل موثر بر برند ملی می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تبیین استراتژی‌های کسب‌وکار و جهت‌گیری استراتژیک به‌منظور ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: بانک توسعه صادرات ایران)
        محمدرضا ریحانی تورج مجیبی حسنعلی آقاجانی مجتبی طبری علی مهدیزاده اشرفی
        یکی از چالش‌های اصلی سازمان‌ها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آینده‌نگرانه است. تبیین استراتژی‌های کسب‌وکار با بهره‌گیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهت‌گیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) به‌عنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام چکیده کامل
        یکی از چالش‌های اصلی سازمان‌ها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آینده‌نگرانه است. تبیین استراتژی‌های کسب‌وکار با بهره‌گیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهت‌گیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) به‌عنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری 381 نفر از خبرگان بانک در سطح کشور بوده که 181 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی تحقیق، طی چند مرحله ازنظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 به ‌دست‌آمده و داده‌ها با استفاده از آزمون فرضیه فازی مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته‌ها استراتژی بانک از هر دو بعد تمایز و رهبری هزینه در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت. از بعد جهت‌گیری استراتژیک بازار کار، حفظ و نگهداری کارکنان فعلی با امکان متوسط تائید شد، لیکن جذب استعدادها از بازار کار خارجی ‌تأیید نگردید. در پایان نتیجه‌گیری شده است که سیاست‌گذاران بانک با نگاه آینده‌نگرانه و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین الکترونیکی، نسبت به بهبود خدمات منحصربه‌فرد به مشتریان اقدام و تمهیدات لازم به‌منظور کاهش هزینه ارائه خدمات اندیشیده شود و به‌جای قراردادهای برون‌سپاری، به منابع داخلی توجه نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - آینده‌پژوهی تاخیرات پروژه‌های شهری با رویکرد تحلیل لایه‌ای علت‌ها، سناریو‌نویسی، تاپسیس فازی و سوات
        مهدی کلهر حسین ذبیحی
        زمینه: امروزه توجه هر چه بیشتر به مدیریت شهری اجتناب ناپدیر است. پروژه‌های شهری جزئی جداناپذیری از فرآیند مدیریت شهری را تشکیل می‌دهد. موضوع مدیریت پروژه‌ها همواره با موضوع مدیریت تاخیر همراه می‌باشد. هر گونه تاخیر در اجرای پروژه‌های شهری مصداق اتلاف منابع و تحمیل هزینه چکیده کامل
        زمینه: امروزه توجه هر چه بیشتر به مدیریت شهری اجتناب ناپدیر است. پروژه‌های شهری جزئی جداناپذیری از فرآیند مدیریت شهری را تشکیل می‌دهد. موضوع مدیریت پروژه‌ها همواره با موضوع مدیریت تاخیر همراه می‌باشد. هر گونه تاخیر در اجرای پروژه‌های شهری مصداق اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های سنگین به هر پروژه است. گاها این موضوع تا جایی تاثیرگذار است که توجیه‌پذیری آنها را تحت تاثیر قرار‌‌ می‌دهد. هدف: هدف این تحقیق بررسی دلایل انواع تاخیرها در پروژه‌های شهری، واکاوی سناریوهای پیش‌رو تاخیرات و ارائه راهبردهای سوق بسمت بهترین سناریو می باشد. روش: در این راستا به واکاوی عمیق دلایل تاخیر‌ها در پروژه‌های شهری با استفاده از تحلیل لایه‌ای علت‌ها1 پرداخته و سپس با استفاده از سناریوپردازی با روش شبکه جهانی کسب و کار2 به واکاوی عدم قطعیت‌های محتمل پیش‌روی موثر بر تاخیر پروژ‌ه‌ها پرداخته است. در این راستا دو سلسله مصاحبه، یکی به صورت ساختار یافته و یکی به صورت ساختار نیافته انجام گردیده است. این عدم قطعیت‌ها با استفاده از روش تاپسیس فازی3 اولویت‌بندی شده و مبنی بر نتایج‌ چهار سناریو موثر بر تاخیر پروژه‌ها تدوین گردیده است. سپس تاثیر هر سناریو بر شرایط تاخیر در پروژه‌ها بررسی شده و با استفاده از تحلیل سوات راهبردهایی به منظور سوق به سمت بهترین سناریو مطرح شده است. یافته: مبنی بر نتایج سعی در چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت، ایجاد زیرساخت‌های گوناگون برای رقابتی سازی فضای پروژه‌های شهری کلید کاهش تاخیر‌ها در پروژه‌های آتی کشور می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - آینده پژوهی گردشگری پایدار، رهیافتی نو در اقتصاد مقاومتی (مورد مطالعه: کارشناسان صنعت گردشگری و هتلداری)
        محبوبه نعیمی مجد آرزو نعیمی مجد
        زمینه: در عرصه گردشگری به ویژه برنامه ریزی جهت توسعه گردشگری پایدار؛ پرداختن به آینده و برنامه ریزی آن، جزء لاینفک فرایند برنامه ریزی و توسعه محسوب می شود. هم چنین، در تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی باید گردشگری و به ویژه گردشگری پایدار را به عنوان جزئی از اقتصاد و در عی چکیده کامل
        زمینه: در عرصه گردشگری به ویژه برنامه ریزی جهت توسعه گردشگری پایدار؛ پرداختن به آینده و برنامه ریزی آن، جزء لاینفک فرایند برنامه ریزی و توسعه محسوب می شود. هم چنین، در تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی باید گردشگری و به ویژه گردشگری پایدار را به عنوان جزئی از اقتصاد و در عین حال به عنوان ابزاری در برابر چالشهای فرهنگی و اقتصادی قلمداد نمود. هدف: ایران به عنوان کشوری غنی در خصوص دارا بودن منابع گردشگری و به سبب فرهنگ، تمدن، ویژگی های آب و هوایی و غیره که با معضلاتی از جمله بیکاری زیاد، و محدودیت توسعه گردشگری پایدار مواجه است، می تواند به کشوری فعال در صنعت گردشگری تبدیل شود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی مفاهیم آینده پژوهی و اقتصاد مقاومتی و نقش آن در گردشگری پایدار، می باشد. روش: پژوهش حاضر، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی به شمار می رود. همچنین از جنبه زمانی، مقطعی و از نگاه نوع داده ها، کمی به شمار می آید. جامعه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه صنعت گردشگری و هتلداری می باشند. جمع آوری اطلاعات به وسیله ابزار پرسشنامه صورت پذیرفته است. یافته ها: تمامی مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی از مقدار 7/0 بزرگتر شده اند و نشان از پایایی بالای پرسشنامه می‌باشد. مقدار شاخص برازش برابر 633/0 شده است و از مقدار 4/0 بزرگ‌تر شده است و نشان از برازش مناسب مدل دارد. داده‌های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سؤالات با سازه‌های نظری است. نتیجه گیری: اقتصاد مقاومتی بر آینده پژوهی گردشگری و گردشگری پایدار، تاثیر مثبت و مستقیم داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ظرفیت جذب در یک سازمان تحقیقاتی
        مجید دایی زاده جلودار برزو پور عبداللهیان آرنوش شاکری
        ظرفیت جذب دانش در بیست سال گذشته به دلیل اهمیت منابع دانشی خارجی به یکی از مهمترین سازه ها تبدیل شده است، ظرفیت جذب برای ایجاد ارزش و حفظ مزیت رقابتی به شرکت ها کمک شایانی می کند. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ظرفیت جذب در یک سازمان تحقیقاتی است. ای چکیده کامل
        ظرفیت جذب دانش در بیست سال گذشته به دلیل اهمیت منابع دانشی خارجی به یکی از مهمترین سازه ها تبدیل شده است، ظرفیت جذب برای ایجاد ارزش و حفظ مزیت رقابتی به شرکت ها کمک شایانی می کند. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ظرفیت جذب در یک سازمان تحقیقاتی است. این تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، تحقیقی توصیفی است. در این تحقیق از روش پیمایشی نیز استفاده گردیده است. با توجه به ماهیت موضوعی مدل تحقیق و نظر اساتید، کارشناسان خبره سازمان تحقیقاتی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند. کارشناسان خبره در این تحقیق که پرسشنامه در بین آنان توزیع شد 47 نفر می باشند که مدیران و کارکنان واحدهای تحقیقاتی است. این تحقیق در دو بخش با رویکرد کیفی و کمی انجام شده و برای شناسایی مؤلفه های تحقیق علاوه بر ادبیات و مبانی نظری اقدام به مصاحبه با خبرگان و کارشناسان سازمان تحقیقاتی نمودیم. بعد از اینکه عامل های مورد نظر از مبانی نظری و مصاحبه گردآوری شد، برای اولویت بندی عوامل اقدام به طراحی پرسشنامه مقایسه زوجی ساعتی شد. سپس در رویکرد کمی در پیش گرفته شده با اعدادی که بدست می آید، در مورد اهمیت هر عامل قضاوت های لازم صورت می گیرد. روش انتخابی ما در این تحلیل بر اساس AHP فازی به روش چانگ خواهد بود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با توجه به معیار ظرفیت جذب، ظرفیت جذب بالفعل در اولویت نخست و ظرفیت جذب بالقوه در اولویت بعدی قرار می گیرد و با توجه به ظرفیت جذب بالفعل، بهره برداری (به کارگیری) در اولویت نخست قرار دارد و تغییر (تبدیل) در اولویت بعدی قرار می گیرد. همچنین با توجه به ظرفیت جذب بالقوه، اکتساب در اولویت نخست قرار دارد و جذب در اولویت بعدی قرار می گیرد. پرونده مقاله