ارائه مدل اثر انواع سبک های تصمیم گیری بر مدیریت سود مبتنی بر سناریو با در نظر گرفتن پنج عامل شخصیتی نئو در مدیران مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
منوچهر آراوند
1
,
زهره حاجیها
2
*
,
حمیدرضا کردلوئی
3
,
محمد حامد خانمحمدی
4
,
طاهره محمودیان
5
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی کیش ،کیش، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شرق تهران ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه حسابداری و مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
4 - گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
5 - گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران
کلید واژه: مدیریت سود مبتنی بر سناریو, سبک های تصمیم گیری, پنج عامل شخصیتی نئو, مدیران مالی,
چکیده مقاله :
در ادبیات حسابداری رویکرد تصمیم گیری به عنوان نظریه ای مسلط در حسابداری به تبیین نظریه شرکت می پردازد. هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر انواع سبک های تصمیم گیری بر مدیریت سود مبتنی بر سناریو با در نظر گرفتن پنج عامل شخصیتی در مدیران مالی بوده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. سبک های تصمیم گیری به عنوان متغیر مستقل و مدیریت سود متغیر وابسته می باشد و پنج عامل شخصیتی نئو به عنوان متغیر تعدیلگر است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مالی شرکت های عضو بورس و اوراق بهادار تهران در سال 1400 می باشد تعداد کل شرکت ها 540 شرکت است که در نهایت 120 شرکت به عنوان نمونه و بعد از غربالگری (حذف سیستماتیک) انتخاب شدند. برای سنجش مدیریت سود بر اساس پژوهش کلیکمن و هنینگ (2000) ابتدا سناریو طراحی شد و سپس نمرات استخراج شده از سناریو به عنوان نمره مدیریت سود در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری اسکات و بروس و پرسشنامه پنج عاملی نئو می باشد. برای تحلیل نتایج از مدل ساختاری با نرم افزار Smartpls استفاده شد. نتایج نشان داد 7/45 درصد از تغییرات مربوط به مدیریت سود سناریو توسط سبکهای تصمیم گیری در تعامل با ویژگی شخصیتی برونگرایی ، 4/51 درصد در تعامل با ویژگی انعطاف پذیری، 2/42 درصد در تعامل با ویژگی سازگاری، 6/46 درصد در تعامل با ویژگی وظیفه شناسی و 8/46 درصد توسط در تعامل با ویژگی شخصیتی روانرنجوری تبیین می شود. و با توجه به اهمیت ویژگی های شخصیتی در شیوه تصمیم گیری مدیران اجرای آزمون های شخصیتی در زمان گزینش مدیران می تواند از ضروری ترین بخش های جذب و گزینش نیروی انسانی باشد.
In the accounting literature, the decision-making approach as a dominant theory in accounting explains the theory of the company. The aim of this study was to provide a model of the effect of decision-making styles on scenario-based profit management by considering five personality factors in financial managers. Descriptive research method is correlation. Decision-making styles are independent variables and profit management is the dependent variable, and the five personality factors of Neo are the moderating variables. The statistical population includes all the financial managers of the member companies of the Tehran Stock Exchange in 1400. The total number of companies is 540 companies, and finally 120 companies were selected as a sample after screening (systematic exclusion). In order to measure the profit management based on the study of Klikman and Henning (2000), a scenario was first designed and then the scores extracted from the scenario were considered as the score of profit management. The tools used include Scott and Bruce's general decision-making styles questionnaire and Neo's five-factor questionnaire. Structural model with Smartpls software was used to analyze the results. The results showed that 45.7% of the changes related to scenario benefit management by decision-making styles interacted with extraversion personality trait, 51.4% interacted with flexibility trait, 42.2% interacted with adaptability trait, 6.6 46% is explained by the interaction with the characteristic of conscientiousness and 46.8% by the interaction with the personality characteristic of neuroticism. And due to the importance of personality traits in the decision-making process of managers, the implementation of personality tests during the selection of managers can be one of the most essential parts of recruitment and selection of human resources.
_||_