رابطه بین اثرات اجرای مدیریت کیفیت اروپایی و ارزش افزوده بازار
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتاحمد یعقوب نژاد 1 , صفورا احمدی 2
1 - نویسنده اول و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: ارزشافزوده بازار, مدیریت کیفیت اروپائی, سود باقیمانده, نرخ بازده سرمایهگذاری, نرخ بازدهی فروش,
چکیده مقاله :
چند سالی است که استفاده از مدلهای تعالی سازمان یا سرآمدی کسب و کار به عنوان ابزارهایی قوی برای سنجش میزان موفقیت سازمان ها در ایران رایج شده است. سئوال اصلی که مطرح می شود این است که آیا به کار گیری این مدلها از جمله مدریت کیفیت اروپایی(EFQM) منجر به خلق ارزش در سازمان ها شده است. برای پاسخ به این سئوال، رابطه بین ارزش افزوده بازار (MVA) و امتیازی که سازمان ها پس از اجرای EFQM و از طریق ممیزی های ادواری کسب نموده اند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. بدین منظور صورت های مالی 14 شرکت طی سالهای 78 الی 86 مورد مطالعه قرار گرفته است. پس از جمع آوری اطلاعات، سه متغیر سود باقیمانده، بازده سرمایه گذاری و فروش در کنار متغیر عامل سنجیده شده است. نتایج بدست آمده وجود ارتباط خطی میان MVA با EFQM و RI را نشان می دهد. همچنین مدل بندی رگرسیونی براساس متغیر اصلی مسئله 32% درصد از تغییرات ارزش افزوده بازار را بر حسب امتیاز کسب شده در ارزیابی عملکرد سازمان ملی بهره وری توجیه می کند. ضریب تعیین 32 درصد نشان دهنده این موضوع است که یک سوم تغییرات ارزش افزوده بازار قابل تبیین توسط این متغیر است
Few years the use of excellence models organization or ascendancy business as a steady tools that evaluate success rate of organizations is common in Iran. The main problem is whether the application of these models, including European quality management to create value in organizations is. To answer this question, the relationship between market value added(MVA)and advantage of organizations after the run of EFQM and to periodic auditing, is being studied. For this reason financial lists of 14 companies were being during the year 1999 to 2007. After gathering information, the three variables, return income and return on investment and return on selling were evaluated along with the operating factor. The results shew the existancye of a linear relation between MVA, EFQM and RI. Also Regression Modeling on the basis of the main variable of the problem explain 32% of changes made in the Market Value Added on the basis of the achieved score in evaluating the performance of National Productivity Organisation. The 32% determining coefficient show this fact that one third part of the changes made in Market Value Added can be represent by this variable.