سطح بندی ویژگی¬های منتور در آموزش معلمان جدیدالاستخدام با تمرکز بر آموزههای اسلامی
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیجابر دادفر 1 , مرتضی حضرتی 2 , مراد رضایی دیزگاه 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: الگوی منتورینگ, منتی, منتور, معلمان جدیدالاستخدام,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت توسعه حرفهای معلمان در موفقت نظام آموزش و پرورش، پژوهش حاضر بدنبال سطحبندی ویژگیهای منتور در آموزش معلمان جدیدالاستخدام با تمرکز بر آموزههای اسلامی است. روش پژوهش به كار رفته از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ خبرگان دانشگاهی و مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان است. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری هدفمند است که در آن 4 نفر از اساتید متخصص و 6 نفر از خبرگان موضوعی شامل؛ 4 معاون اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و روئسای آموزش و پرورش ناحیه 1 و 2 رشت به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عوامل در هفت سطح اولویت بندی شدهاند که 4 عامل؛ ایجاد انگیزه، ایجاد حس اعتماد، اختصاص زمان کافی برای تعامل و مواجهه با منتی با چهره باز در سطح اول، 2 عامل؛ نقش ارتباطی میان منتی با سازمان و توجه به آراستگی ظاهری در سطح دوم، 2 عامل؛ الگو بودن در حیطه های رفتاری و پر انرژی بودن در برخورد با منتی در سطح سوم، 2 عامل؛ رازداری و ادراک صحیح مشکلات منتی در سطح چهارم،2 عامل؛ شنونده فعال مشکلات منتی بودن و دید موشکافانه در بررسی مسائل در سطح پنجم، 3 عامل؛ تمرکز بر روابط غیر رسمی و دوستانه، برخورداری از سعه صدر و شناخته شدن بهعنوان فردی اخلاق مدار در سطح ششم و نهایتاً، عامل اهمیت دادن به امور معنوی سطح هفتم قرار گرفتهاند.
Considering the importance of teachers' professional development in the success of the education system, the current research seeks to level the characteristics of mentors in the training of newly hired teachers with a focus on Islamic teachings. The research method used is descriptive and practical in terms of purpose. The statistical population includes; Academic experts and Top managers of Education office of Gilan province. The sampling method is purposeful sampling in which 4 expert professors and 6 subject experts include; 4 Deputy of Education office and heads of education of Rasht District 1 and 2 have answered the questions of the questionnaire. Data analysis using interpretative structural modeling method showed that the factors are prioritized in seven levels, 4 factors; Creating motivation, creating a sense of trust, allocating enough time to interact and face the mentee with an open face at the first level, 2 factors; The role of interpersonal communication with the organization and attention to appearance in the second level, 2 factors; Being a role model in behavioral areas and being full of energy in dealing with a mentee at the third level, 2 factors; Secrecy and correct understanding of mentee problems at the fourth level, 2 factors; Being an active listener of mentee problems and a critical vision in examining issues at the fifth level, 3 factors; Focusing on informal and friendly relationships, enjoying leadership and being recognized as an ethical person in the sixth level, and finally, giving importance to spiritual matters in the seventh level.
استاد رحیمی، مریم (1398). بررسی رابطه ی بین کیفیت منتورینگ و خودکارآمدی معلمان تازه کارابتدایی در جنوب شهر تهران. پایان نامه جهت دریافت مدرک پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی.
تقوی، حسین؛ شعبانی، علی و آزادی، لیلی (1398). بررسی نقش منتورینگ (ارشادگری) اسلامی در توسعه شایستگی های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی. نشریه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 25، (4)، 643 – 621.
حسینپور، فاطمه؛ فضل الهی قمشی، سیفالله (1397). قدرت تبیین کنندگی هوش فرهنگی و یادگیری سازمانی برای پیش بینی مهارتهای حرفه ای معلمان. فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، 3(2)، 19-34.
حسینی، زینب؛ قورچیان، نادر قلی؛ جعفری، پریوش؛ زمانی مقدم (1401). شناسایی پیشرانها و پیامدهای نظام منتورینگ کارکنان (موردمطالعه: ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری). فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 186-200.
دانشمندی، سمیه؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ خراسانی، اباصلت؛ قلیچ لی، بهروز (1397). شناسایی پیامدهای بکارگیری منتورینگ در راستای توانمندسازی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام: با رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا. نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(2)، 127-105.
دانشمندی، سمیه؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ خراسانی، اباصلت؛ قلیچ لی، بهروز (1396). واکاوی اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاهها: رویکردی کیفی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4 (14)، 29-55.
دیبایی صابر، محسن؛ عباسی، عفت؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ صفایی موحد، سعید (1395). تبیین مولفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران. دو فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(2)، 123 – 109.
محمدی الیاسی، قنبر؛ نصیری، نیلوفر (1395). دستاوردهای برنامه مرشدی رسمی برای سازمان ها، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 1-26.
محمدی، زهرا (1398). نقش منتورینگ معلمان باتجربه بر توسعه حرفهای معلمان کمتجربه در مدارس دوره ابتدایی شهر قائن: مطالعه پدیدارشناختی.پایان نامه جهت دریافت مدرک پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند.
معتمدی محمدآبادی، مرضیه (1397). تاثیر مؤلفههای منتورینگ (مرشدیت) سازمانی بر بهبود عملکرد شغلی منابع انسانی با نقش میانجی هوش عاطفی و فرهنگی مدیران در ادارات بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان اصفهان. پایان نامه جهت دریافت مدرک پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور استان اصفهان.
میرزایی علویجه، مهدی؛ کرمی متین، بهزاد؛ حسینی، نصرالله؛ رحیمی، شعیب؛ جلیلیان، فرزاد (1396). آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه ای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. راهبــردهای آموزش در علوم پزشكی، (6)10، 431-437.
نجفی نژاد، سروش و مقبولی، نسرین (1400). تاثیر خصوصیات رابطه منتور-منتی در رضایت منتی از منتور: بررسی برنامه منتورینگ دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 14(1)، 2-13.
Cook, D. M. (2011). Mentoring new faculty at a Christian university in the Northeast: Developing a framework for programming: Johnson & Wales University.
Denner, J., & Torres, D. (2023). How Natural Mentoring is Used by Latinx Youth at a Community Technology Center. Journal of Latinos and Education, 1-18.
Stapley, E., Town, R., Yoon, Y., Lereya, S. T., Farr, J., Turner, J., Barnes, N., & Deighton, J. (2022). A mixed methods evaluation of a peer mentoring intervention in a UK school setting: Perspectives from mentees and mentors. Children and Youth Services Review, 132, 106327.
Holloway, I. & Wheeler, S. (2002). Qualitative Research for Nurses. 2nd Edit. Oxford, BlackWell Science.
Hu, C., & Wang S. (2021). When does competitive psychological climate hurt mentoring? The moderating roles of mentors' job insecurity and trait competitiveness, Journal of Vocational Behavior,
Jackson, P. (2008). Coaching, mentoring and organizational consultancy: Supervision and development. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 1(1), 102105.
Jyoti, Jeevan., & Rani, Asha. (2019). Role of burnout and mentoring between high performance work system and intention to leave: Moderated mediation model. Journal of Business Research, 98, 166-176.
Kalen, S. (2013). Mentorship for medical students: space for something else.
Kelleher, S. E. (2015). A Case Study of the Perceptions of Faculty in a Formalized Mentoring Program at a Private 4-Year College. Ph.D. Dissertation in Education, Nova Southeastern University.
Kim, S. S., Im, J., & Hwang, J. (2015). The effects of mentoring on role stress, job attitude, and turnover intention in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 48, 68-82.
Vasilevski, V., & Carolan-Olah, M. (2022). Understanding midwifery student needs and expectations of peer-mentoring for clinical placement: A qualitative questionnaire study. Collegian, 29(3), 357-363.
Weinberg, F. J. (2019). How and when is role modeling effective? The influence of mentee professional identity on mentoring dynamics and personal learning outcomes. Group & Organization Management, 44(2), 425-477.