تحلیل ردپای بوم شناختی کربن حاصل از مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل شهرستان بندرعباس
محورهای موضوعی : ارزیابی پی آمدهای محیط زیستی
معصومه شاهنوری
1
(مدیریت محیط زیست، دانشکده علوم و فنون دریایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
رخشاد حجازی
2
(استادیار گروه مدیریت محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. (مسوول مکاتبات))
سید علی جوزی
3
(استاد گروه محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.)
سید محمد شبیری
4
(استاد گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایران.)
یوسفعلی زیاری
5
(دانشیار رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.)
کلید واژه: ردپای بوم شناختی, دی اکسید کربن, بنزین, گازوئیل, بندرعباس,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: در میزان استفاده از منابع سوختی تجدیدناپذیر مانند سوختهای فسیلی افزایش بی رویه ای وجود دارد. در چنین شرایطی مقدار زیادی از این سوختها به طور نامطلوب مصرف می شود و هدر می رود. این پژوهش با هدف تعیین ردپای بوم شناختی کربن حاصل از مصرف بنزین و گازوئیل طی سال 1395 در بخش حمل و نقل شهرستان بندرعباس صورت پذیرفت. روش بررسی: ابتدا سرانه مصرف سوخت بنزین و گازوئیل بخش حمل و نقل شهرستان بندرعباس جهت یک سال برآورد گردید. میزان مصرف سوخت فوق در کلیه وسائط نقلیه از طریق ترازنامه انرژی سال 95 به دست آمد. میزان مصرف بنزین و گازوییل در بخش حمل و نقل به هکتار زمین مورد نیاز برای جبران آلودگی های ناشی از آن سنجیده شد. پس از بدست آوردن ردپای بوم شناختی، مقدار زمین جنگل مورد نیاز در ضریب تعادل (26/1) ضرب شد. یافته ها: مصرف یکساله بنزین شهرستان بندرعباس به میزان 36/448 میلیون لیتر و مصرف گازوئیل به میزان 8/351 میلیون لیتر است. کربن آزاد شده از مصرف بنزین 286،496 تن و کربن آزاد شده از مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل برابر با 257،193 تن می باشد. برای جذب هر 8/1 تن کربن آزاد شده، یک هکتار زمین جنگل مورد نیاز است. ردپای بوم شناختی حاصل از مصرف بنزین 200،547 هکتار جهانی و ردپای هر نفر 295/0 هکتار جهانی است. ردپای بوم شناختی حاصل از مصرف گازوئیل جمعیت شهرستان بندرعباس 180،035 و هر نفر 265/0 هکتار جهانی است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به جمعیت شهرستان و وسعت آن، به هر یک از ساکنان شهر 488/1 هکتار زمین اختصاص می یابد. مصرف زمین ساکنان شهرستان بندرعباس 2/0 برابر بیش از مساحت شهر است.
Background and Objective: There is a disproportionate increase in the use of non-renewable fuel sources such as fossil fuels. Under such circumstances, a large amount of these fuels are consumed undesirable and wasted. The aim of this study is to determine the carbon footprint of gasoline and diesel consumption during 2016 in transportation sector in Bandar Abbas. Material and Methodology: Initially, the per capita fuel consumption of gasoline and diesel in the transportation sector in Bandar Abbas was estimated for one year. Fuel consumption in all vehicles was obtained through the energy balance sheet for 2016. Gasoline and diesel consumption in the transportation sector was measured in hectares of land needed to compensate for the pollution caused by it. After obtaining the ecological footprint, the required amount of forest land was multiplied by the equilibrium coefficient (1.26). Findings: One-year consumption of gasoline was 448.36 million liters and diesel consumption was 351.8 million liters. Carbon released from gasoline consumption is 286,496 and Carbon released from diesel consumption is equal to 257,193 tons. One hectare of forest land is needed to absorb every 1.8 tons of carbon Ecological footprint of gasoline consumption is 200,549 and per capita is 0.295 global hectares and ecological footprint of diesel consumption of Bandar Abbas population at the rate of 180,035 and per capita 0.265 global hectares. Discussion and Conclusion: According to the population of the city and its size, 1.488 hectares of land is allocated to each resident of the city. Land consumption of Bandar Abbas residents is 0.2 times more than the area of the city.
_||_