• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران آموزشی
        این پژوهش با هدف بررسی و تعیین دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس کشور در ابعاد فنی ، انسانی و ادراکی با روش پیمایشی در سطح ملی اجرا گردیده است . جامعه آماری کلیه مدیران مدارس سراسر کشوردرسال تحصیلی84-83 به تعداد 981180 نفر و نمونه آماری با کمک جدول تعیین حجم نمونه چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی و تعیین دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس کشور در ابعاد فنی ، انسانی و ادراکی با روش پیمایشی در سطح ملی اجرا گردیده است . جامعه آماری کلیه مدیران مدارس سراسر کشوردرسال تحصیلی84-83 به تعداد 981180 نفر و نمونه آماری با کمک جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای به تعداد 2030 نفر انتخاب شده اند . نتایج بدست آمده نشان می دهد که دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس در بعد فنی شامل :ارزشیابی‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌،کاربرد کامپیوتر در آموزشگاه‌،سمینار بررسی‌ روشهای‌ مقابله‌ با افت‌ تحصیلی،برنامه‌ریزی‌ درسی‌ و آموزشی‌،تکنولوژی‌ آموزشی،آیین‌ نامه‌ها و دستورالعملهای‌ مدارس‌،ارزشیابی‌ از عملکرد کارکنان‌،مدیریت‌ جلسات‌ و شوراهای‌ مدرسه‌، روشها و فنون‌ تدریس‌، حسابداری‌ و بودجه‌ نویسی‌ در آموزشگاه‌، مدیریت‌ آموزشی‌، ایمنی‌ و بهداشت‌ در مدارس‌، فعالیتهای‌ فوق‌ برنامه‌ در مدارس‌، هدایت‌ تحصیلی‌ و شغلی‌، آیین‌ نگارش‌ و مکاتبات‌ اداری‌، آموزش‌ و پرورش‌ ابتدایی‌ ، راهنمایی‌ و متوسطه، نظارت‌ و راهنمایی‌ تعلیماتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات .دربعد انسانی شامل:روشهای‌ تربیت‌ دینی‌ دانش‌ آموزان‌،روابط‌ انسانی‌ در آموزشگاه‌، کاربرد روان‌ شناسی‌ در مدیریت‌،مسائل‌ و مشکلات‌ جوانان‌ و نوجوانان‌،بهداشت‌ روانی‌،روان‌ شناسی‌ تربیتی‌،مدیریت‌ مشارکتی،اخلاق‌ و تربیت‌ اسلامی، روان‌ شناسی‌ اجتماعی‌ در تعلیم‌ و تربیت‌، روان‌ شناسی‌ شخصیت‌، اصول‌ و فنون‌ راهنمایی‌ و مشاوره.ودربعد ادراکی شامل:تصمیم‌ گیری‌ در مدیریت‌،خلاقیت‌ و نوآوری‌ در سازمانهای‌ آموزشی‌،مدرسه‌ محوری،بهره‌وری‌ در مدرسه‌،مدیریت‌ زمان،مسائل‌ آموزش‌ و پرورش،اصول‌ و مبانی‌ مدیریت‌ آموزشی‌،آموزش‌ و پرورش‌ در قرن‌ 21،مدیریت‌ کیفیت‌ جامع‌ در آموزش‌ و پرورش، سمینار بررسی‌ مسائل‌ مدیریت‌ در آموزش‌ و پرورش‌، مدیریت‌ و آسیب‌ شناسی‌ اجتماعی، توسعه‌ و بهسازی‌ سازمان‌، جامعه‌ شناسی‌ آموزش‌ و پرورش‌، برنامه‌ریزی‌ استراتژیک‌ در آموزش‌ و پرورش‌، فلسفه‌ فعالیتهای‌ تربیتی‌، ، فلسفه‌ آموزش‌ و پرورش و کاربرد نظریه سیستمی در مدیریت آموزشی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر برنامه های آموزش خانواده بر تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران
        مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف از انجام آن تعیین تأثیر برنامه های آموزش خانواده بر تفکر انتقادی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود که با استفاده از فرمول برآورد نمونه بر مبنای جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان از بین جا چکیده کامل
        مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف از انجام آن تعیین تأثیر برنامه های آموزش خانواده بر تفکر انتقادی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود که با استفاده از فرمول برآورد نمونه بر مبنای جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان از بین جامعه آماری 388261نفر357 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی و خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شد ، ابزاراندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بود که در2بخش تنظیم شد.بخش اول مربوط به آموزش خانواده که شامل 5 سوال و بخش دوم مربوط به تفکر انتقادی که شامل 32سوال بود برای تدوین آن مبانی نظری و تحقیقاتی به دقت مطالعه و تعداد 40زیر مؤلفه استخراج و پس از مشاوره با افراد صاحب نظر (10نفر), 4مؤلفه اصلی با عنوان پرسشگری(جستجوگری)،‌ ارزشیابی(استدلال گری)، خود تنظیمی(خود کنترلی) و شک گرایی(خود جهت دهی) در32زیر مؤلفه تدوین شد و از نظر استاد مشاور و راهنما روایی آن نیز تأییدشدو پایایی آن با ضریب 873/0 برای بخش آموزش خانواده و با ضریب 812/0 برای بخش تفکر انتقادی از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. و پس از استخراج اطلاعات داده ها جمع آوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.به نظر والدین نتایج نشان داد... برنامه های آموزش خانواده بر بهبود تفکر انتقادی و پرسش گری (جستجو گری) و استدلال گرایی (ارزشیابی) وخود تنظیمی (خود کنترلی) دانش آموزان تأثیر دارد و بر خود جهت دهی (شک گرایی) دانش آموزان تأثیر ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه ذهنیت فلسفی مدیران مدارس و عملکرد معلمان
        هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد معلمان است. نمونه پژوهش 395 نفر معلم و 140 نفر مدیر به روش تصادفی طبقه‌ای از بین 4508 نفر معلم و مدیر آموزش و پرورش شرق استان تهران تأمین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های محقق ساخته بود که پایایی آنها از طریق اج چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد معلمان است. نمونه پژوهش 395 نفر معلم و 140 نفر مدیر به روش تصادفی طبقه‌ای از بین 4508 نفر معلم و مدیر آموزش و پرورش شرق استان تهران تأمین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های محقق ساخته بود که پایایی آنها از طریق اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برای پرسشنامه ذهنیت فلسفی برابر با 911/0 و پرسشنامه عملکرد برابر 891/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که نتایج حاصل از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون نشان داد که: ارتباط معناداری بین (ذهنیت فلسفی مدیران) و (عملکرد معلمان) وجود دارد. به عبارتی توان پیش‌بینی (عملکرد معلمان) از طریق (ذهنیت فلسفی مدیران) وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی ابعاد و مولفه های سرمایه های فکری در بین اعضای پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12
        این پژوهش با هدف بررسی ابعاد و مولفه های سرمایه فکری اعضای باشگاه پژوهشگران جوان منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی در سه بعد ساختاری،رابطه ای،انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 1122 نفر بوده که با روش تصادفی ساده و جدول مورگان 284 نفر انتخاب شده، ابزار ا چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی ابعاد و مولفه های سرمایه فکری اعضای باشگاه پژوهشگران جوان منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی در سه بعد ساختاری،رابطه ای،انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 1122 نفر بوده که با روش تصادفی ساده و جدول مورگان 284 نفر انتخاب شده، ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد بنتیس با 51 سئوال بوده که در جامعه مورد هدف به اجرا در آمد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون ویلکاکسون انجام شد و مولفه سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای در حد مطلوبی قرار نگرفت، سپس برای تقدم و تاخر مولفه ها از آزمون فریدمن استفاده شد و سرمایه ساختاری در رتبه اول سرمایه رابطه ای در رتبه دوم و سرمایه انسانی در رتبه آخر به نتیجه رسید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - وضعیت شاخص های کارآفرینی در بین دانش آموزان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای، وکاردانش
        پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه شاخص های کارآفرینی دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش و نظری شهر تهران در سال تحصیلی 87-1386 انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه را، کلیه دانش آموزان سال دوم و سوم دبیرستان ها، هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش شهر تهران تشکیل چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه شاخص های کارآفرینی دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش و نظری شهر تهران در سال تحصیلی 87-1386 انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه را، کلیه دانش آموزان سال دوم و سوم دبیرستان ها، هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش شهر تهران تشکیل می دهند ، نمونه آماری از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد و حجم نمونه آماری با توجه به جدول مورگان برای شاخه های نظری379 نفر، فنی و حرفه ای و کاردانش هر کدام354 نفر به دست آمد. به منظور جمع آوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه ای شامل54 سوال با درجه بندی لیکرت استفاده شد، این ابزار بر اساس نظریه مک کللند (1963)، جاکوبووتیز و وایلدر(1982)، نوهریا و گولاتی(1996)، لایز و برونکهاوس(1980) و اتکینسون و روتر(1964) می باشد و توسط صمدآقایی(1385) تهیه شده است. این پرسشنامه از شاخص های انگیزه پیشرفت، استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری و کنترل درونی تشکیل شده است .ابزار پژوهش توسط دانش آموزان سال دوم و سوم هنرستان ها و دبیرستان ها تکمیل گردید. برای تعیین ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه ها، روایی محتوایی آن با نظر خواهی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت. علاوه بر آن به منظور برآورد همسانی درونی بین سوال ها و مولفه ها از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج ضریب آلفای مولفه انگیزه پیشرفت(0.85)، تمایل به ریسک و مخاطره(0.89)، گرایش به خلاقیت(0.87)، کنترل درونی(0.86)، نیاز به استقلال(0.90)، شاخص کلی(0.85) بدست آمد. نتایج استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA نشان داد که بین شاخص های کارآفرینی دانش آموزان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش در سطح معناداری(01/0) تفاوت وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی نگرش مدیران و دبیران دبیرستان های شهر ساری نسبت به سازگاری اجتماعی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار
        هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان سازگاری و مقایسه دانش آموزان سازگار و ناسازگار از نظر ورزشکار بودن و غیر ورزشکار بودن و همچنین تعیین این امر که تا چه حد ورزشکار بودن و غیر ورزشکار بودن در میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر است. بدین منظور تعداد 200 نفر از دانش آمو چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان سازگاری و مقایسه دانش آموزان سازگار و ناسازگار از نظر ورزشکار بودن و غیر ورزشکار بودن و همچنین تعیین این امر که تا چه حد ورزشکار بودن و غیر ورزشکار بودن در میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر است. بدین منظور تعداد 200 نفر از دانش آموزان مشتمل بر 100 نفر دختر( 50 نفر ورزشکار و 50 نفر غیر ورزشکار) و 100 نفر پسر( 50 نفر ورزشکار و 50 نفر غیر ورزشکار) به روش نمونه گیری مختلط ( خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده) انتخاب شدند و با استفاده از آزمون t تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفت. ابزار اندازه گیری در این پژوهش استفاده از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بوده که با توجّه به اهداف و سؤالات پژوهش نتایج بدست آمده به قرار زیر می باشد. 1- میزان سازگاری دانش آموزان ورزشکار بیشتر از دانش آموزان غیر ورزشکار می باشد. 2- بین میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان ورزشکار دختر و پسر تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی رابطه و قدرت تبیینی متغیرهای فردی و آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی و ارائه الگویی جهت پیش بینی موفقیت تحصیلی
        هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه و قدرت تبیینی متغیرهای فردی و آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی و ارائه الگویی جهت پیش بینی موفقیت تحصیلی آنان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس می باشد برای انتخاب گروه چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه و قدرت تبیینی متغیرهای فردی و آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی و ارائه الگویی جهت پیش بینی موفقیت تحصیلی آنان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس می باشد برای انتخاب گروه نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد که در مجموع تعداد 360 نفر از دانشجویان که در سال تحصیلی 89-88 در این مرکز مشغول به تحصیل بودند ، انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی است که هوش هیجانی و یادگیری خود تنظیمی به عنوان عوامل فردی و ساختار هدف کلاس به عنوان عوامل آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شدند. بر همین اساس برای اندازه گیری مقیاس یادگیری خود تنظیمی از پرسشنامه راهبردهای خود نظم یافته پینتریج ودی گروت (MSLQ )، برای اندازه گیری هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ ، برای اندازه گیری ساختار هدف کلاس از مجموعه مقیاس های الگوهای یادگیری سازگار ( PALS ) ساخته میگدلی و همکاران ، ( 2000) استفاده شد و معدل دانشجویان (متغیر ملاک)، از پرونده تحصیلی آنها استخراج گردید و سپس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری رگرسیون چند گانه وتحلیل مسیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. دربررسی تفکیکی متغیرها یادگیری خود تنظیمی به جهت ماهیت شناختی مشترک با تحصیل بیشترین نقش را در پیشرفت دارا بود ولی با در نظر گرفتن اثرات مستقیم وغیر مستقیم متغیرها و عوامل در مدل مسیر ساختار هدف تبحری به جهت گستره تاثیر گذاری آن در ابعاد رفتاری هیجانی و آموزشی نشان داد می تواند بهترین مسیر انتخابی برای رسیدن به موفقیت تحصیلی باشد. همچنین این نتیجه بدست آمد کلیه متغیرهایی که مستقیم و غیر مستقیم باپیشرفت تحصیلی ارتباط داشتند از هوش هیجانی تاثیر می پذیرند با استناد به این نتیجه می توان ضرورت توجه به این بعد از شخصیت دانشجویان را نیز در موفقیت تحصیلی مدعی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نقش هماهنگی شناختی در پیوند بین رهبری اخلاقی و رضایت شغلی معلمان
        این پژوهش با هدف بررسی نقش هماهنگی شناختی در پیوند میان اخلاق گرایی مدیران و رضایت شغلی معلمان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را معلمان زن و مرد برخی نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل داده‌اند. تعداد 532 نفر معلم، به شیوه‌ی سهل‌الوصول برای شرکت در این پژوهش ا چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی نقش هماهنگی شناختی در پیوند میان اخلاق گرایی مدیران و رضایت شغلی معلمان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را معلمان زن و مرد برخی نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل داده‌اند. تعداد 532 نفر معلم، به شیوه‌ی سهل‌الوصول برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل، شاخص رضایت شغلی (با چهار خرده مقیاس موسوم به رضایت از کار، رضایت از حقوق و دستمزد، رضایت از همکاران و رضایت از سرپرست)، پرسشنامه رهبری اخلاقی و مقیاس هماهنگی شناختی بود. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده نشان داد که هماهنگی شناختی، پیوند بین رهبری اخلاقی را با رضایت از کار،‌ رضایت از حقوق و دستمزد و رضایت از همکاران تعدیل می‌نماید. تحلیلهای پسین نشان داد که در هماهنگی شناختی پائین، رابطه رهبری اخلاقی با رضایت از کار، رضایت از حقوق و دستمزد و رضایت از همکاران، نیرومندتر از این رابطه در هماهنگی شناختی پائین بود. پرونده مقاله