دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مهارت, دانش, مدیران آموزشی, مهارت فنی, مهارت انسانی, مهارت ادراکی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی و تعیین دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس کشور در ابعاد فنی ، انسانی و ادراکی با روش پیمایشی در سطح ملی اجرا گردیده است . جامعه آماری کلیه مدیران مدارس سراسر کشوردرسال تحصیلی84-83 به تعداد 981180 نفر و نمونه آماری با کمک جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای به تعداد 2030 نفر انتخاب شده اند . نتایج بدست آمده نشان می دهد که دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس در بعد فنی شامل :ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،کاربرد کامپیوتر در آموزشگاه،سمینار بررسی روشهای مقابله با افت تحصیلی،برنامهریزی درسی و آموزشی،تکنولوژی آموزشی،آیین نامهها و دستورالعملهای مدارس،ارزشیابی از عملکرد کارکنان،مدیریت جلسات و شوراهای مدرسه، روشها و فنون تدریس، حسابداری و بودجه نویسی در آموزشگاه، مدیریت آموزشی، ایمنی و بهداشت در مدارس، فعالیتهای فوق برنامه در مدارس، هدایت تحصیلی و شغلی، آیین نگارش و مکاتبات اداری، آموزش و پرورش ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات .دربعد انسانی شامل:روشهای تربیت دینی دانش آموزان،روابط انسانی در آموزشگاه، کاربرد روان شناسی در مدیریت،مسائل و مشکلات جوانان و نوجوانان،بهداشت روانی،روان شناسی تربیتی،مدیریت مشارکتی،اخلاق و تربیت اسلامی، روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت، روان شناسی شخصیت، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره.ودربعد ادراکی شامل:تصمیم گیری در مدیریت،خلاقیت و نوآوری در سازمانهای آموزشی،مدرسه محوری،بهرهوری در مدرسه،مدیریت زمان،مسائل آموزش و پرورش،اصول و مبانی مدیریت آموزشی،آموزش و پرورش در قرن 21،مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش، سمینار بررسی مسائل مدیریت در آموزش و پرورش، مدیریت و آسیب شناسی اجتماعی، توسعه و بهسازی سازمان، جامعه شناسی آموزش و پرورش، برنامهریزی استراتژیک در آموزش و پرورش، فلسفه فعالیتهای تربیتی، ، فلسفه آموزش و پرورش و کاربرد نظریه سیستمی در مدیریت آموزشی.
This study aims at analyzing and setting knowledge and skills needed for school managers in theoretical, humanistic and conceptual aspects through ongoing fieldwork throughout Iran’s schools. The population is all school managers in Iran in 83-84 educational year which comprises 981180 people. The sample was 2030 managers who were chosen randomly through Morgan table. The results show that managers’ knowledge and skills in theoretical aspect include educational advancement evaluation, computer use in schools, seminars on investigating counterattack procedures for educational fallbacks, educational planning, educational technology, schools’ rules and principles, staff evaluation, managing school sessions, teaching methods, accounting and budgeting in institutes, educational management, safety and hygiene in schools, extracurricular activities in schools, educational and vocational guidance in schools, writing and red taping principles, elementary education, junior high school and high school, educational supervision and guidance, and information technology. From the humanistic perspective it involves religion teaching methods, human relations in institutes, application of psychology in management, teenagers and youths’ issues, psychological hygiene, educational psychology, co operational management, Islamic ethics, Social psychology in education, personality psychology, and guidance and consultancy principles. And in conceptual aspect, it comprises decision making in management, innovation in educational corporations, school centeredness, fruitfulness in schools, time management, educational issues, educational management principles, education in the 21st century, wholistic quality management in education, seminars on management in education, social crisis management, extending and improving corporations, educational sociology, educational activities’ philosophy, education philosophyand application of systematic hypothesis in educational management.