• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی مدل توسعه کارآفرینی در سازما های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای
        سید مهدی الوانی فروغ رودگرنژاد
        هدف از اجرای تحقیق حاضر، طراحی مدل توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای با استفاده از یک مدل سه بعدی (پرورش ویژگی ها، تحریک انگیزه ها و دانش و مهارت های کارآفرینی) می باشد. نمونه آماری 260 نفر از شرکت های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای استا چکیده کامل
        هدف از اجرای تحقیق حاضر، طراحی مدل توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای با استفاده از یک مدل سه بعدی (پرورش ویژگی ها، تحریک انگیزه ها و دانش و مهارت های کارآفرینی) می باشد. نمونه آماری 260 نفر از شرکت های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای استان مازندران بوده و داده‏های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه‌ای با اجزاء استاندارد و ضریب پایایی 91% جمع آوری و سپس به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافته ها براساس آزمون ویلکاکسون و با استفاده از نرم افزار spss نشان داد که دوره های آموزشی فنی و حرفه ای بر توسعه کارآفرینی سازمان های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای موثر بوده است. آزمون تحلیل عاملی نیز متغیرهای تحقیق را در قالب هفت عامل ارائه نموده و در نهایت الگوی معادلات ساختاری، مدل را به صورت اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم مورد بررسی قرار داد و کلیت مدل مورد تأئید واقع گردید. در پایان مقاله، ضمن ارائه تفصیلی نتایج و یافته‌ها، موارد مذکور جمع‌بندی شده، بحث و مقایسه، پیشنهادات کاربردی و پیشنهادات مرتبط با ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی ارتباط و اثرگذاری اجرای مدل EFQM1 بر هزینه های کیفیت COQ
        علیرضا علی نژاد مهرداد شیخ حسنی نیما اسفندیاری
        هزینه یابی کیفیت، روش هزینه ‌یابی مبتنی بر فرایند است که به لحاظ مفهومی به دنبال سنجش و ایجاد تعادل بین هزینه ‌های پیشگیرانه و هزینه ‌های تضمین کیفیت در برابر هزینه ‌های بدی کیفیت و ضایعات و نارضایتی مشتری است. مدل EFQM به عنوان یکی از مدل های تعالی سازمانی با استناد به چکیده کامل
        هزینه یابی کیفیت، روش هزینه ‌یابی مبتنی بر فرایند است که به لحاظ مفهومی به دنبال سنجش و ایجاد تعادل بین هزینه ‌های پیشگیرانه و هزینه ‌های تضمین کیفیت در برابر هزینه ‌های بدی کیفیت و ضایعات و نارضایتی مشتری است. مدل EFQM به عنوان یکی از مدل های تعالی سازمانی با استناد به معیارهای 9 گانه خود ابزاری مناسب برای آسیب ‌شناسی و طراحی برنامه‌های توسعه سازمانی به شمار می‌رود. این مقاله سعی بر آن دارد که از طریق بررسی معیارهای مدل EFQM و COQ و همچنین پرسشنامه طراحی شده که در میان حدود 1290 ارزیاب بین المللی توزیع و جمع-بندی شده است به بررسی به کارگیری مدل EFQM بر بهبود هزینه ‌های کیفیت بپردازد. نتایج حاصل از تحقیق، نشان دهنده تاثیرگذاری هر یک از معیارهای 9 گانه مدل EFQM بر طبقات هزینه های کیفیت و در نهایت بر مجموع هزینه های کیفیت دارد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش رهبری خدمت گزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنانسازمان امور مالیاتی استان گیلان
        سعید باقرسلیمی حمیدرضا رضایی کلیدبری اکبر حسن پور
        در بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدم چکیده کامل
        در بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدمت گزار و اولویت بندی ابعاد آن از لحاظ میزان اثرگذاری بر اعتماد، همچنین سنجش میزان اعتماد کارکنان ادارات امور مالیاتی استان گیلان. برای دستیابی به این اهداف، این پرسش مطرح شده که آیا میان سبک رهبری خدمت گزار و ایجاد جو اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ جهت پاسخگویی به این پرسش محققان مدلی طراحی کردند و با استفاده از روش توصیفی همبستگی فرضیه های حاصله را مورد آزمون قرار دادند. هر یک از مفاهیم تحقیق، عملیاتی شده و به کمک پرسشنامه، داده ها جمع آوری گردیدند. نتایج تحلیل ها بیانگر تایید فرضیه ها است و نشان می دهد که بین ابعاد رهبری خدمت گزار و ایجاد اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین ابعاد و مولفه های تحقیق از لحاظ میزان مطلوبیت رتبه بندی و بر اساس آن پیشنهاداتی ارایه گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - به کارگیری مدل DEAدر QFD به منظور طراحی محصول در صنایع تولید تلویزیون ( مطالعه موردی شرکت پارس الکتریک)
        محمد مهدی مظفری مجید کاوسی
        توسعه عملکرد کیفیت (QFD) روش توسعه، گسترش ویژگی‌ها و کارکردهایی است که به کالا یا خدمت، با توجه به نیازهای مشتریان،کیفیت می‌بخشند. اما سازمان ها و موسسات بدون در نظر گرفتن محدودیت های موجود در پیش رو، هرگز قادر به توسعه محصولات یا خدمات نمی باشند. تاکنون مطالعات زیادی چکیده کامل
        توسعه عملکرد کیفیت (QFD) روش توسعه، گسترش ویژگی‌ها و کارکردهایی است که به کالا یا خدمت، با توجه به نیازهای مشتریان،کیفیت می‌بخشند. اما سازمان ها و موسسات بدون در نظر گرفتن محدودیت های موجود در پیش رو، هرگز قادر به توسعه محصولات یا خدمات نمی باشند. تاکنون مطالعات زیادی بر لزوم درنظر گرفتن عواملی همچون هزینه و سهولت پیاده سازی، برای محاسبه اهمیت نسبی مشخصه های فنی در QFD تاکید کرده اند. با این حال مطالعات کمی در این زمینه صورت گرفته است و یا اگر هم مطالعه ای وجود دارد، تنها یکی از این عوامل (هزینه، سهولت پیاده سازی، محدودیت های تولید و...) را در محاسبات خود در نظر گرفته است. در این مقاله به منظور دستیابی به هدف مذکور، یعنی انتخاب مشخصه های فنی مناسب، با در نظر گرفتن چند عامل اضافی در طراحی محصول، از روش DEA در QFD در قالب یک مطالعه موردی در صنعت تلویزیون (مطالعه موردی: شرکت پارس الکتریک) استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیرعوامل استرس زای سازمانی بر عملکرد کارکنان
        سیاوش خلیلی شورینی محمد عطایی الناز سجادی
        یکی از مسائل اساسی که مدیران با آن روبرو هستند بهبود عملکرد کارکنان می باشد. در این پژوهش از بین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کارکنان، به عوامل استرس زای سازمانی پرداخته شده است و در این راستا با استفاده از ادبیات موضوعی عوامل سازمانی استرس زا شناسائی شد و از طریق پرسشنامه چکیده کامل
        یکی از مسائل اساسی که مدیران با آن روبرو هستند بهبود عملکرد کارکنان می باشد. در این پژوهش از بین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کارکنان، به عوامل استرس زای سازمانی پرداخته شده است و در این راستا با استفاده از ادبیات موضوعی عوامل سازمانی استرس زا شناسائی شد و از طریق پرسشنامه به روش میدانی اطلاعات مورد نظر در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان خوی جمع آوری و نوع ارتباط آن با عملکرد از طریق آزمون رگرسیون خطی ساده و رگرسیون معادله درجه 2 مورد سنجش قرار گرفت. همچنین حد بهینه برای هریک از عوامل استرس زا برای عملکرد کارکنان این سازمان تعیین شد. عوامل استرس زای سازمانی مورد بررسی عبارتند از: عوامل فیزیکی، عوامل کاری، عوامل گروهی کار و عوامل کارراهه. براساس یافته های این پژوهش بین عوامل فیزیکی، عوامل کاری، عوامل گروهی کار و عملکرد کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهرستان خوی رابطه غیرخطی وجود دارد. لیکن میان کارراهه و عملکرد هیچ نوع رابطه ای وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تاثیر استقرار اتوماسیون اداری در کاهش هزینه‌ها با روش تحلیل نقطه سر به سر (مطالعه موردی: صنایع چوب و کاغذ مازندران)
        امیرعباس یزدانی یاسر فلاح ماکرانی ابراهیم حلاجیان
        سیستم اطلاعات مدیریت، سیستمی رسمی در سازمان است که گزارشات لازم برای تصمیم‌گیری مدیران سطوح مختلف را فراهم می‌آورد. امروزه، توفیق سازمان‌ها در گرو ساماندهی و به کارگیری هر چه مطلوب‌تر اطلاعات و مدیریت سرمایه‌های اطلاعاتی سازمان است. در مسیر بهره‌گیری مطلوب از این سرمایه چکیده کامل
        سیستم اطلاعات مدیریت، سیستمی رسمی در سازمان است که گزارشات لازم برای تصمیم‌گیری مدیران سطوح مختلف را فراهم می‌آورد. امروزه، توفیق سازمان‌ها در گرو ساماندهی و به کارگیری هر چه مطلوب‌تر اطلاعات و مدیریت سرمایه‌های اطلاعاتی سازمان است. در مسیر بهره‌گیری مطلوب از این سرمایه، استفاده از ابزارهایی مانند اتوماسیون اداری، علاوه بر تسهیل در برقراری ارتباطات و انتقال اطلاعات، سرعت و دقت تبادل پیام‌ها را بالا برده و می‌تواند نقش موثری در کاهش هزینه‌های اداری سازمان ایفا نماید. طی پژوهش انجام شده در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، پروژه استقرار اتوماسیون اداری و نتایج حاصل از آن به عنوان راهکاری مناسب که برای افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های تبادل اطلاعات سازمان اتخاذ گردید، تشریح شده است. بکارگیری تصمیم مورد نظر، نتایج جالب توجه و ارزشمندی به همراه داشته که می‌تواند در سایر صنایع تعمیم یافته و به عنوان تجربه‌ای ارزشمند با نتایجی واقعی و قابل استناد استفاده شود. با تحلیل نقطه سر به سر، بازگشت سرمایه و سودآوری این تکنولوژی، جلوه‌ای مطلوب یافته و محاسبات انجام شده و تحلیل این پروژه، بر ارزشمند بودن آن، صحه گذاشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین)
        سیده عاطفه یگانگی
        در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر شایستگی های مدیران در اثربخشی مدیریت در شرکت مخابرات استان قزوین بر اساس مدل بویاتزیس و شرودر و لوتانز پرداخته شده است. شایستگی های مدیران در دو بعد فردی شامل دانش و معلومات حرفه ای، مهارت ها، ویژگی های شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی که چکیده کامل
        در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر شایستگی های مدیران در اثربخشی مدیریت در شرکت مخابرات استان قزوین بر اساس مدل بویاتزیس و شرودر و لوتانز پرداخته شده است. شایستگی های مدیران در دو بعد فردی شامل دانش و معلومات حرفه ای، مهارت ها، ویژگی های شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی که شامل اعتبار حرفه ای و اعتبار عمومی می باشد، و همچنین اثربخشی طبق الگوی لوتانز با دو معیار رضایت شغلی کارکنان و تعهد کارکنان مورد سنجش قرارگرفته است. هدف از این بررسی تجربی، پاسخ به سؤال ذیل است: آیا شایستگی های مدیران بر اثر بخشی مدیریت تاثیر می گذارد؟ در تحقیق حاضر جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت مخابرات استان قزوین است که تعداد آنها 267 نفر می باشد. روش نمونه-گیری استفاده شده برای کارکنان به صورت نمونه گیری طبقه ای با تعداد نمونه 60 نفر می باشند. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش کاربردی، توصیفی - همبستگی است. نتایج حاصل از اجرای تحقیق نشان می دهد که بین شایستگی فردی و اجتماعی مدیران و اثربخشی مدیریت همبستگی وجود دارد و همچنین بین تمام متغیرهای ابعاد شایستگی های مدیران (بعد فردی و بعد اجتماعی) و اثربخشی آنان همبستگی معناداری وجود دارد، بین مهارت های مدیریتی، ویژگی های شخصیتی و نگرش و بینش مدیران با اثربخشی همبستگی معناداری مشاهده نگردید، اولویت بندی تأثیر هر کدام از زیر شاخص‌های متغیرها نیز مشخص شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تأثیر تصویر ذهنی برند بر وفاداری کارکنان
        میرزاحسن حسینی وحیدرضا حلوائیها سعید رمضانی
        یکی از مهمترین اهداف استراتژیک سازمانها حفظ نیروی کار مستعد و کارآزموده است. سازمان ها ابزارهای مختلفی را برای نیل به این مهم در اختیار دارند. در این پژوهش (که از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد) سعی شده است، تا توجه مدیران را به اهمیت مدیریت تصویر برند در ذهن کارکنان سازمان چکیده کامل
        یکی از مهمترین اهداف استراتژیک سازمانها حفظ نیروی کار مستعد و کارآزموده است. سازمان ها ابزارهای مختلفی را برای نیل به این مهم در اختیار دارند. در این پژوهش (که از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد) سعی شده است، تا توجه مدیران را به اهمیت مدیریت تصویر برند در ذهن کارکنان سازمان (حتی مقدم و ارجح بر مشتریان آن)، جهت حفظ کارکنان، جلب نماییم. از این رو در این مقاله به بررسی تاثیر تصویر ذهنی برند بر وفاداری کارکنان پرداخته شده است. پرسشنامه ای شامل 45 سوال، بر گرفته از مقالات لاتین که برای شرایط بومی، نرم گردیده، در سه برند برتر سال 87 کشور در زمینه مواد غذایی، مورد آزمون قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با نظر کارشناسان، از طریق روایی محتوا صورت گرفته است. 160پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع، و داده ها با استفاده از، تحلیل مسیر و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که، تصویر ذهنی برند ،منجر به افزایش رضایت و در نهایت و فاداری کارکنان می گردد. پرونده مقاله