طراحی مدل توسعه کارآفرینی در سازما های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای
محورهای موضوعی : مدیریتسید مهدی الوانی 1 , فروغ رودگرنژاد 2
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2 - دانشکده مدیریت- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: مدل مفهومی, توسعه کارآفرینی, سازمان های کوچک و متوسط(SME),
چکیده مقاله :
هدف از اجرای تحقیق حاضر، طراحی مدل توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای با استفاده از یک مدل سه بعدی (پرورش ویژگی ها، تحریک انگیزه ها و دانش و مهارت های کارآفرینی) می باشد. نمونه آماری 260 نفر از شرکت های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای استان مازندران بوده و دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای با اجزاء استاندارد و ضریب پایایی 91% جمع آوری و سپس به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافته ها براساس آزمون ویلکاکسون و با استفاده از نرم افزار spss نشان داد که دوره های آموزشی فنی و حرفه ای بر توسعه کارآفرینی سازمان های کوچک و متوسط سازمان فنی و حرفه ای موثر بوده است. آزمون تحلیل عاملی نیز متغیرهای تحقیق را در قالب هفت عامل ارائه نموده و در نهایت الگوی معادلات ساختاری، مدل را به صورت اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم مورد بررسی قرار داد و کلیت مدل مورد تأئید واقع گردید. در پایان مقاله، ضمن ارائه تفصیلی نتایج و یافتهها، موارد مذکور جمعبندی شده، بحث و مقایسه، پیشنهادات کاربردی و پیشنهادات مرتبط با ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است.
The purpose of this study is to design an entrepreneurship development model for small and medium organizations in the Technical and Professional Organization using a three dimensional model; Breeding Characteristics, Stimulates Motivation and Entrepreneurship Skills and Knowledge. The sample comprised 260 entrepreneurs at small and medium companies of Technical and Professional Organization of Mazandaran province. Instrumentation included a questionnaire with standard components and the reliability coefficient of 0.91. Data analysis comprised both descriptive and inferential statistics using Wilcoxon test under SPSS software. The results showed that technical and professional training in small and medium organizations influenced entrepreneurship development. Factor analysis was run and the results confirmed the seven factors and supported the whole model of development. Finally, after detailed analysis and interpretation of the results, practical suggestions and recommendations for upcoming research are presented.