نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین)
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
کلید واژه: اثربخشی, شایستگی مدیران, بعد فردی, بعد اجتماعی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر شایستگی های مدیران در اثربخشی مدیریت در شرکت مخابرات استان قزوین بر اساس مدل بویاتزیس و شرودر و لوتانز پرداخته شده است. شایستگی های مدیران در دو بعد فردی شامل دانش و معلومات حرفه ای، مهارت ها، ویژگی های شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی که شامل اعتبار حرفه ای و اعتبار عمومی می باشد، و همچنین اثربخشی طبق الگوی لوتانز با دو معیار رضایت شغلی کارکنان و تعهد کارکنان مورد سنجش قرارگرفته است. هدف از این بررسی تجربی، پاسخ به سؤال ذیل است: آیا شایستگی های مدیران بر اثر بخشی مدیریت تاثیر می گذارد؟ در تحقیق حاضر جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت مخابرات استان قزوین است که تعداد آنها 267 نفر می باشد. روش نمونه-گیری استفاده شده برای کارکنان به صورت نمونه گیری طبقه ای با تعداد نمونه 60 نفر می باشند. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش کاربردی، توصیفی - همبستگی است. نتایج حاصل از اجرای تحقیق نشان می دهد که بین شایستگی فردی و اجتماعی مدیران و اثربخشی مدیریت همبستگی وجود دارد و همچنین بین تمام متغیرهای ابعاد شایستگی های مدیران (بعد فردی و بعد اجتماعی) و اثربخشی آنان همبستگی معناداری وجود دارد، بین مهارت های مدیریتی، ویژگی های شخصیتی و نگرش و بینش مدیران با اثربخشی همبستگی معناداری مشاهده نگردید، اولویت بندی تأثیر هر کدام از زیر شاخصهای متغیرها نیز مشخص شده است.
This research is an attempt to investigate the effect of managers' competencies on the efficiency of management in Communication Company of Qazvin province based on the model combining the models presented by Boyatzis & Shroder (1982) and Luthans (1988). The study aims to identify the possible relationship between managers' competencies and management effectiveness. Managers' competencies have been investigated according to two aspects: personal aspect, referring to their occupational knowledge and skills, personal characteristics, and attitudes, and social aspect referring to their occupational credit and their credit in the eyes of the public. Effectiveness has been assessed using Luthans’ model based on job satisfaction and personnel's commitment. This study sought answer to the question: Is there any effect of managers' competencies on management effectiveness? The population comprised of all personnel of the communication company of Qazvin province including 267 employees. A stratified sampling method was adopted and 60 employees were selected as the sample of this research. The findings revealed a significant correlation between managers' social and personal competencies and management effectiveness. Moreover, we found a significant correlation between the variables of managers' competency in both personal and social aspects and their effectiveness. Personal characteristics and attitudes of managers did not prove to have a significant correlation with effectiveness. The priorities of the effect of each sub variable are illustrated.