ارزیابی عملکرد دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM
محورهای موضوعی : مدیریتعلی اکبر قهرمانی 1 , لیلا تقوایی 2
1 - استادیار، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ،گروه مدیریت، قزوین، ایران.
2 - مربی، دانشگاه علمی کاربردی گیلان،گروه مدیریت،گیلان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: الگوی تعالی سازمانی, دانشگاه علمی و کاربردی استان گیلان, بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت(EFQM),
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM صورت گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی است. و از حیث روش جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدرسان دانشگاه جامع علمی وکاربردی استان گیلان سال میباشد. تعداد کل جامعه آماری 157نفر بوده است. حجم نمونه آماری برحسب جدول مورگان 108 نفر می باشد.روش نمونه گیری ابتداتصادفی طبقه ای وسپس تصادفی ساده بوده است وعامل طبقه بندی شعبه دانشگاه هرشهر می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق،پرسشنامه است.، این پرسشنامه توسط بنیاداروپایی مدیریت کیفیت طراحی گردیده است تا سازمان ها بدین وسیله خود را با یک سازمان متعالی مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهند. این پرسشنامه 50سوال دارد و هر یک از 50 سوال مطرح شده در پرسشنامه، از سهمی برابر در امتیازدهی نهایی برخوردارند. برای تحلیل داده ها ابتدا با آزمون کولموگروف- اسمیرنوف وضعیت نرمال بودن داده های مورد آزمون قرار گرفت وسپس برای تعیین اینکه وضعیت موجودمولفه های تعالی سازمانی دردانشگاه علمی وکاربردی مطلوب است یا خیر،از آزمون Tتک نمونه ای استفاده شده است. نتایج بدست آمده در سطح توصیفی اولویت شاخص ها را بدین صورت نشان می دهد که شاخص های رهبری، استراتژی، نتایج منابع انسانی و نتایج جامعه، منابع انسانی، شراکت، فرآیندها، نتایج حاصله از دانشجویان و نتایج کلیدی عملکرد به ترتیب در نمونه آماری دارای اولویت می باشند. نتایج تحلیل استنباطی در همه مولفه ها نشان داد که وضعیت همه مولفه ها با آزمون t بالاتر از حد متوسط برآورد شده است که می تواند مطلوب باشد ولی تا نقطه مطلوبی که مدل تعالی درنظر دارد فاصله وجود دارد.
The main purpose is the identifying productivity barriers of governmental organizations in Iran. In this regard, after studying the literature and theoretical foundations of research, a number of important barriers to productivity governmental organizations selected for review and the impact on the productivity of governmental organizations examined to productivity barriers ranking Iranian governmental organizations, a questionnaire of 19 questions, was designed. In order to ensure the validity of the questionnaire to compose the questionnaire of a number of the university and organization’s experts were consulted. Cronbach's alpha was used to measure the reliability of a value that 0/93 is obtained. The questionnaire was distributed to a sample of 50 people. Obtained data (FVIKOR) and were analyzed using EXCEL software and the effects of barriers to efficiency the Iranian government, were identified. The results showed that "governing priorities for the status quo," first rank "incomplete research and development," the last place has an important loss in productivity organizations.
_||_