شناسایی سطح هوش سازمانی با رویکرد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریتمهناز کریمی 1 , ابوالحسن فقیهی 2 , اکبر عالم تبریز 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران
کلید واژه: بانک, هوش سازمانی, معادلات ساختاری, رویکرد رفتاری, رویکرد عاطفی/ اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی مولفه های هوش سازمانی در دو بعد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و سپس شناسایی سطح هوش سازمانی در یک بانک تجاری می باشد. بدین منظور با بررسی ا دبیات موضوع، شناسایی و تقسیمبندی مولفه ها از دیدگاه معرفتشناختی، در سه گروهشناختی، رفتاری و عاطفی/ اجتماعی، با هدف ارائه مدل مفهومی صورت گرفت. سپس با بکارگیری معادلات ساختاری و نرمافزارهای 23 SPSS و Smart PLS آزمونها لازم جهت بررسی و تایید مدل انجام شد و پس از آن به منظور شناسایی سطح هوش سازمانی با تکمیل پرسشنامه طراحی شده در جامعه آماری (بانک صادرات ایران) با تکمیل 128پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی صورت گرفت. نتایج نشان میدهد: سطح کل هوش سازمانی در بانک صادرات ایران با میانگین چهارده مولفه احصا شده (شامل 8 مولفه در بعد عاطفی/ اجتماعی و 6 مولفه در بعد رفتاری) نزدیک به عدد سه از پنج (82/2) بوده و در کل بیشترین مقادیر در مولفههای رفتاری (ذینفعان، ارتباطات) و پایینترین مقادیر در مولفههای عاطفی/ اجتماعی (تشویق و رهبری) مشاهده شد. با توجه به این که نوع تحقیق در مرحله شناسایی مولفهها، اکتشافی، روش جمعآوری اطلاعات، میدانی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است بنابراین تحقیق پیمایشی می باشد. همچنین روایی و پایایی ابزار سنجش از طریق آزمون های مربوطه تایید شد.
The purpose of this research is to determine the components of organizational intelligence in two behavioral and emotional/social dimensions, and then Identify them in a commercial bank. In order to achieve this, after reviewing the literature, identification and division of the components from epistemological view, was done in three groups: cognitive, behavioral and emotional/social, in order to present a conceptual model. Also in order to studying and verifying the model, necessary tests using structural equations, SPSS 23 software and Smart PLS software were done. Then the level of organizational intelligence was calculated by filling 128 questionnaires using random sampling method in the statistical population of Saderat Bank in Iran. The results has shown: the total level of organizational intelligence in Saderat Bank of Iran with the average of 14 components (8 components in emotional/social dimension and 6 components in behavioral dimension) was close to three out of five (2.28), and in total, the maximum values were seen in behavioral (stakeholders and communication) components, and minimum values were seen in emotional/social (encouragement, leadership) components. Since in component determining step, the study is exploratory, the information gathering was done using field research method, and the data gathering was done using questionnaires, then the study is a survey. Also the reliability and the validity of the testing methods were confirmed using related exams.
_||_