• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - فراتحلیل افشای اختیاری و اجباری اطلاعات مالی و غیرمالی بر واکنش بازار
        شیوا زمانی مجید زنجیردار علی لعل بار
        هدف پژوهش حاضر اجرای فراتحلیل اثر افشای اطلاعات بر واکنش بازار است. جهت یکپارچه-سازی نتایج تحقیقات مختلف و شناسایی عوامل تعدیل‌کننده روابط بین متغیرها، در این تحقیق از روش‌شناسی فراتحلیل (متاآنالیز) که در زمره روش‌های کمی آماری محسوب می‌شود بهره بردیم. به ‌منظور اجرای ر چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر اجرای فراتحلیل اثر افشای اطلاعات بر واکنش بازار است. جهت یکپارچه-سازی نتایج تحقیقات مختلف و شناسایی عوامل تعدیل‌کننده روابط بین متغیرها، در این تحقیق از روش‌شناسی فراتحلیل (متاآنالیز) که در زمره روش‌های کمی آماری محسوب می‌شود بهره بردیم. به ‌منظور اجرای روش فراتحلیل، از تارنمای مجله‌های خارجی (مقاله‌های منتشرشده از سال 1990 تا سال 2020) و پایگاه اینترنتی نشریه‌های علمی پژوهشی داخلی (مقاله‌های منتشرشده از سال 1370 تا سال 1399) به مثابة جامعة آماری پژوهش شناسایی و جمع‌آوری شدند و با روش حذف سیستماتیک در نهایت 86 مطالعه مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است؛ نتایج بررسی مطالعات انجام شده در بازه زمانی مذکور و پیرامون این رابطه، با بکارگیری آزمونهایI2 و Q بیانگر آن است که اکثر این مطالعات نامتجانس (ناهمگن) می‌باشند. در راستای شناسایی عامل این عدم تجانس، با تقسیم‌بندی تحقیقات بر مبنای معیارهای متفاوت اندازه گیری افشای اطلاعات و واکنش بازار و محاسبه آماره درون گروهی دریافتیم که این معیارهای متفاوت اندازه گیری بکار رفته در تحقیقات، یکی از عوامل تناقض در نتایج تحقیقات است. در ادامه بررسی مشاهده بین افشای اجباری اطلاعات مالی و غیرمالی و همچنین افشای اختیاری اطلاعات مالی با واکنش بازار رابطه معنا دار و مثبت وجودد دارد؛ درحالیکه افشای اختیاری اطلاعات غیرمالی تاثیری بر بازار سرمایه ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تاثیر شاخص های مدیریت سرمایه در گردش و ارزش شرکت بر نوسانات بازده سهام درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        محمد محمدی
        یکی از مهمترین اهداف شرکت‌ها ایجاد ارزش برای سهامداران و کاهش نوسانات بازده سهام است. مدیریت سرمایه در گردش شامل سیاست‌ها و فرآیندهایی است که اگر به خوبی طراحی و اجرا شود می‌تواند به تاثیرگذاری مثبت بر ارزش شرکت و کاهش نوسانات بازدهی سهام منجر شود. بر این اساس هدف پژوهش چکیده کامل
        یکی از مهمترین اهداف شرکت‌ها ایجاد ارزش برای سهامداران و کاهش نوسانات بازده سهام است. مدیریت سرمایه در گردش شامل سیاست‌ها و فرآیندهایی است که اگر به خوبی طراحی و اجرا شود می‌تواند به تاثیرگذاری مثبت بر ارزش شرکت و کاهش نوسانات بازدهی سهام منجر شود. بر این اساس هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر شاخص‌های مدیریت سرمایه در گردش بر ارزش شرکت و نوسانات بازدهی سهام است. نمونه پژوهش شامل 125 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1395 الی 1399 بوده و آزمون فرضیه‌ها از طریق مدل‌های رگرسیونی چند متغیره به روش داده‌های ترکیبی انجام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان داد خالص سرمایه در گردش و چرخه تبدیل وجه نقد تاثیر منفی و معناداری بر ارزش شرکت دارند. بنابراین با مدیریت سرمایه در گردش بهینه و کاهش چرخه تبدیل وجه نقد، ارزش شرکت می‌تواند افزایش یابد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از این بود که خالص سرمایه در گردش بر نوسانات بازدهی سهام تاثیری ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه ریسک، انعطاف‌پذیری مالی و نقش رقابت بازار محصول در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
        احمد خدامی پور حدیث جوانمرد
        این تصور وجود دارد که انعطاف‌پذیری مالی در توسعه تصمیمات مالی شرکت در بازار بسیار مهم است. انعطاف‌پذیری مالی توسط محققین به عنوان یکی از اجزای مهم تصمیمات شرکت لحاظ شده است، همچنین دیدگاه مدیران شرکت به ریسک باید نقش کلیدی در تعیین تصمیمات شرکت داشته باشد. بنابراین این چکیده کامل
        این تصور وجود دارد که انعطاف‌پذیری مالی در توسعه تصمیمات مالی شرکت در بازار بسیار مهم است. انعطاف‌پذیری مالی توسط محققین به عنوان یکی از اجزای مهم تصمیمات شرکت لحاظ شده است، همچنین دیدگاه مدیران شرکت به ریسک باید نقش کلیدی در تعیین تصمیمات شرکت داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی ارتباط بین ریسک، انعطاف‌پذیری مالی و نقش رقابت بازار محصول در شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت. روش پژوهش مطالعه‌ی حاضر بر مبنای هدف اجرا، از نوع پژوهش کاربردی، که به شیوه همبستگی صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون و تحلیل فرضیه‌ها از صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی همراه آن‌ها از 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه‌ی آماری در بازه زمانی سال‌های 1394 تا 1399 گردآوری و تدوین شده است. همچنین به منظور تعیین میزان و حجم نمونه از روش حذف سیستماتیک (غربالگری) استفاده شده است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از داده‌های تابلویی و مدل رگرسیونی خطی استفاده شده است. یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش حاضر نشان داد که ریسک و رقابت بازار محصول با انعطاف‌پذیری مالی ارتباط مثبتی دارند و رقابت بازار محصول بر ارتباط بین ریسک با انعطاف‌پذیری مالی تأثیری ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدل پیش بینی ریسک ورشکستگی مالی شرکت های بورسی و فرابورسی با بهره گیری از الگوریتم های یادگیری ماشین
        محسن عالی سید علیرضا میرعرب بایگی نیما فرجیان
        ورشکستگی یا شکست کسب و کار می تواند تاثیر منفی هم روی خود شرکت و هم اقتصاد جهانی داشته باشد. در این پژوهش ارائه پیش بینی ریسک ورشکستگی مالی شرکت های بورسی و فرابورسی با بهره گیری از الگوریتم های یادگیری ماشین صورت گرفته است، که در آن هدف پیش بینی نهایی ریسک ورشکستگی مال چکیده کامل
        ورشکستگی یا شکست کسب و کار می تواند تاثیر منفی هم روی خود شرکت و هم اقتصاد جهانی داشته باشد. در این پژوهش ارائه پیش بینی ریسک ورشکستگی مالی شرکت های بورسی و فرابورسی با بهره گیری از الگوریتم های یادگیری ماشین صورت گرفته است، که در آن هدف پیش بینی نهایی ریسک ورشکستگی مالی شرکت های بورسی و شرکت های فرابورسی است. یادگیری جمعی، حوزه ای از یادگیری ماشین هست که در آن به جای اینکه از یک مدل برای حل یک مسئله استفاده کنند، از چندین مدل به صورت ترکیبی استفاده می کنند تا توان تخمین خروجی مدل را بالاتر ببرند. هر مدل با بهره گیری از ویژگی های بهینه مورد آموزش مجدد قرار می گیرد. در نتیجه دقت پیش بینی مدل یادگیری ماشین به روش Stacking که یکی از قوی ترین تکنیک های یادگیری جمعی است، برای پیش بینی ریسک ورشکستگی مالی از روش های مشابه بالاتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - واکاوی نظریه نمایندگی در تبیین رابطه ضعف کنترل‌های داخلی و استخدام مدیرعامل
        محمد غلامرضاپور روح اله عرب محمد علی پلنگی مزرعه نرجس حسینی
        طبق نظریه نمایندگی، مدیران عامل می‌توانند به گونه‌ای ناکارا از دارایی‌های شرکت برای ارتقا منافع شخصی خود به هزینه سهامداران استفاده کنند که باعث وقوع هزینه‌های نمایندگی نظیر وجود ضعف در کنترل‌های داخلی می‌شود که استخدام مدیرعامل جدید می‌تواند به عنوان یک استراتژی از طرف چکیده کامل
        طبق نظریه نمایندگی، مدیران عامل می‌توانند به گونه‌ای ناکارا از دارایی‌های شرکت برای ارتقا منافع شخصی خود به هزینه سهامداران استفاده کنند که باعث وقوع هزینه‌های نمایندگی نظیر وجود ضعف در کنترل‌های داخلی می‌شود که استخدام مدیرعامل جدید می‌تواند به عنوان یک استراتژی از طرف هیئت‌مدیره برای بهبود کنترل‌های داخلی و کاهش مشکلات نمایندگی شرکت باشد. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ضعف کنترل‌های داخلی و استخدام مدیرعامل در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با توجه به نظریه نمایندگی است. برای آزمون فرضیه‌‌ پژوهش از اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال‌های 1395 تا 1399 استفاده شده است، به طوری‌که پس از اعمال محدودیت‌های موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 163 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون لجستیک خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیه‌ پژوهش استفاده ‌شد. آزمون فرضیه نیز با استفاده از نرم‌افزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیک‌های آماری داده‌های تلفیقی صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمون‌ آماری پژوهش نشان می‌دهد که بین ضعف کنترل‌های داخلی و استخدام مدیرعامل رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری و مدیریت مالیات بر نقدشوندگی سهام
        امیر شمس
        هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری و مدیریت مالیات بر نقدشوندگیِ سهام و همچنین بررسی نقش تعدیل‌کنندگی نقدینگیِ شرکت (نسبت جاری) در میزان تاثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری و مدیریت مالیات بر نقدشوندگی سهام است. در این راستا، 140 شرکت (1400 مشاهده سال- شرک چکیده کامل
        هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری و مدیریت مالیات بر نقدشوندگیِ سهام و همچنین بررسی نقش تعدیل‌کنندگی نقدینگیِ شرکت (نسبت جاری) در میزان تاثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری و مدیریت مالیات بر نقدشوندگی سهام است. در این راستا، 140 شرکت (1400 مشاهده سال- شرکت) پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1389 تا 1398 مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از داده‌های تابلویی (پانلی) دارای الگوی اثرات تصادفی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که به طور همزمان، تصمیمات سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد دارایی‌های جاری و ثابت و مدیریت مالیات بر نقدشوندگی سهام، تاثیر مثبتِ معناداری دارند. همچنین نتایج نشان داد که تصمیمات سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد دارایی‌های جاری و ثابت و مدیریت مالیات به طور مجزا بر نقدشوندگی سهام نیز تاثیر مثبتِ معناداری دارند. علاوه‌براین نتایج حاکی از این است که نقدینگی شرکت در میزان تاثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد دارایی‌های جاری و مدیریت مالیات (به طور همزمان و مجزا) بر نقدشوندگی سهام شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد. اما در این پژوهش شواهدی از تاثیر معنادار نقدینگی شرکت بر تاثیر همزمان تصمیمات سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد دارایی‌های ثابت و مدیریت مالیات بر نقدشوندگی سهام یافت نشد و همچنین بر مبنای شواهد ارائه شده در این پژوهش ادعا شد که نقدینگی شرکت نمی‌تواند تاثیر تصمیمات سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد دارایی‌های ثابت بر نقدشوندگی سهام را تعدیل ‌نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی نقش تأمین مالی سبز بر موفقیت مالی شرکت های خصوصی با نقش میانجی سرمایه گذاری سبز
        شایان روحانی راد
        امروزه شرکت های خصوصی در بازار رقابتی و برای دستیابی به موفقیت مالی می بایست استانداردهای زیست محیطی لازم را در عرصه تولیدات خود رعایت کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تأمین مالی سبز بر موفقیت مالی شرکت های خصوصی با نقش میانجی سرمایه گذاری سبز انجام شده است. این مطالعه چکیده کامل
        امروزه شرکت های خصوصی در بازار رقابتی و برای دستیابی به موفقیت مالی می بایست استانداردهای زیست محیطی لازم را در عرصه تولیدات خود رعایت کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تأمین مالی سبز بر موفقیت مالی شرکت های خصوصی با نقش میانجی سرمایه گذاری سبز انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری در این مطالعه 198 نفر از کارکنان شرکت های خصوصی شیراز است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزارSmart PLS2 مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا بهره گرفته شد و به منظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 می باشد. نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که تأمین مالی سبز تأثیر مثبت و معناداری بر موفقیت مالی شرکت های خصوصی دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار تأمین مالی سبز برسرمایه گذاری سبز مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد سرمایه‌گذاری سبز نقش میانجی‌گری بین تأمین مالی سبز و موفقیت مالی شرکت های خصوصی ایفا می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری (مورد مطالعه: بانک پاسارگاد ناحیه غرب تهران)
        ودود جوان امانی حمید اکبری
        در شرایط رقابتی امروزی شرکت های تجاری، تجارت به شیوه سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و تجارت الکترونیک به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی سازمان‌ها مطرح گردیده است. از طرفی مدیریت ارتباط با مشتری، بعنوان یک ضرورت راهبردی در تمامی سازمان‌هاست که اجرای مؤثر آن می‌تواند چکیده کامل
        در شرایط رقابتی امروزی شرکت های تجاری، تجارت به شیوه سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و تجارت الکترونیک به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی سازمان‌ها مطرح گردیده است. از طرفی مدیریت ارتباط با مشتری، بعنوان یک ضرورت راهبردی در تمامی سازمان‌هاست که اجرای مؤثر آن می‌تواند افزایش رضایت مشتری، وفاداری، جذب آنها و در نتیجه فروش بیشتر و تکرار خرید را به دنبال داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی بر مدیریت ارتباط با مشتری در بانک پاسارگاد ناحیه غرب تهران می‌باشد. بدین منظور با طرح فرضیه و با روش توصیفی-پیمایشی این تحقیق انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مشتریان بانک پاسارگاد ناحیه غرب تهران می‌باشد. در این پژوهش داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شده است. در تجزیه و تحلیل ابتدا به بررسی مدل پرداخته شد و تمامی شاخص‌های برازش مدل در حد مطلوب گزارش شد، سپس با توجه به ضرایب مسیر به بررسی فرضیه ها تحقیق پرداخته شد و براساس نتایج بدست آمده تمامی فرضیه ها پژوهش تایید گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که برای اجرای هر چه صحیح تر مدیریت ارتباط با مشتری برای بانک‌ها مجهز بودن به بانکداری الکترونیکی بسیار مهم است و به مدیران بانک پاسارگاد توصیه می‌شود در جهت اجرای صحیح برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری و همچنین جذب مشتریان بیشتر خدمات بانکداری الکترونیکی خود را تا حد امکان افزایش دهند. پرونده مقاله