بررسی رابطه ریسک، انعطافپذیری مالی و نقش رقابت بازار محصول در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهاحمد خدامی پور 1 , حدیث جوانمرد 2
1 - گروه حسابداری دانشکاه شهید باهنر کرمان
2 - دانشجو
کلید واژه: رقابت بازار محصول, ریسک, ریسک بازار, انعطافپذیری مالی,
چکیده مقاله :
این تصور وجود دارد که انعطافپذیری مالی در توسعه تصمیمات مالی شرکت در بازار بسیار مهم است. انعطافپذیری مالی توسط محققین به عنوان یکی از اجزای مهم تصمیمات شرکت لحاظ شده است، همچنین دیدگاه مدیران شرکت به ریسک باید نقش کلیدی در تعیین تصمیمات شرکت داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی ارتباط بین ریسک، انعطافپذیری مالی و نقش رقابت بازار محصول در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت. روش پژوهش مطالعهی حاضر بر مبنای هدف اجرا، از نوع پژوهش کاربردی، که به شیوه همبستگی صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون و تحلیل فرضیهها از صورتهای مالی و یادداشتهای توضیحی همراه آنها از 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونهی آماری در بازه زمانی سالهای 1394 تا 1399 گردآوری و تدوین شده است. همچنین به منظور تعیین میزان و حجم نمونه از روش حذف سیستماتیک (غربالگری) استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای تابلویی و مدل رگرسیونی خطی استفاده شده است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش حاضر نشان داد که ریسک و رقابت بازار محصول با انعطافپذیری مالی ارتباط مثبتی دارند و رقابت بازار محصول بر ارتباط بین ریسک با انعطافپذیری مالی تأثیری ندارد.
It is important that financial flexibility is very important in the development of company financial decisions in the market. Financial by researchers is considered as one of the important components of the company's decisions, as well as the company's viewpoints to risk the company's decisions. Therefore, this study was aimed at studying the relationship between risk, financial flexibility and the role of product market competition in Tehran Stock Exchange companies. Research method of this study based on the purpose of implementation, of the type of applied research, which is done in a correlation method. Information required for testing and analyzing hypotheses from financial statements and their accompanying commentary notes from 130 companies listed in Tehran Stock Exchange as a statistical sample of 2014 to 2019 and has been edited. Systematic removal method (screening) was also used to determine the sample size and size. Linear regression data and linear regression model are used to test the research hypotheses. The findings from the test hypotheses test showed that the risk and competitiveness of the product market are positively related to financial flexibility and that product market competition has no effect on the relationship between risk and financial flexibility.
_||_