تأثیر ارتباط سیاسی مدیرعامل بر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت: با نقش تعدیلی کارایی مدیرعامل
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایه
1 - دانشجوی دکتری مهندسی مالی ، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - هیات علمی
کلید واژه: ارتباط سیاسی, ابعاد مسئولیت اجتماعی, کارایی مدیرعامل,
چکیده مقاله :
برخورداری شرکتها از روابط سیاسی میتواند منابع ارزشمندی برای شرکت فراهم کند. از طرفی سرمایهگذاری شرکتها در حوزه مسئولیت اجتماعی جهت جلب اعتماد جامعه امری ضروری است، ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباط سیاسی مدیرعامل بر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با توجه به نقش تعدیل گری کارایی مدیرعامل است، ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی موردبررسی در پژوهش حاضر شامل مسئولیت شرکت در حوزههای زیستمحیطی، عملکرد اجتماعی، منابع انسانی و محصولات و خدمات است و برای این منظور دادههای مربوط به 130 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1394 الی 1398 با بهکارگیری رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و مسئولیت زیستمحیطی و مسئولیت منابع انسانی شرکت ارتباط منفی و معناداری وجود دارد و کارایی مدیرعامل رابطه بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و مسئولیت زیستمحیطی شرکت را تعدیل میکند و از طرفی بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و عملکرد اجتماعی، مسئولیت محصولات و خدمات شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
Companies having political connections can provide valuable resources for the company. On the other hand, it is necessary for companies to invest in the field of social responsibility in order to gain the trust of society. Therefore The purpose of the present study has investigated the effect of chief executive's political connection on dimensions of corporate social responsibility due to the moderating role of chief executive’s efficiency. The dimensions of social responsibility that have been investigated in the present study include corporate responsibility in the areas of environment, social performance, human resources and products and services and for this purpose, data related to 130 corporates listed on the Tehran Stock Market during the years 2015 to 2019 were examined using multivariate regression. Findings from the test of research hypotheses showed that there is a negative and meaningful relationship between chief executive's political connection and environmental responsibility and corporate human resources responsibility, and chief executive’s efficiency moderates the relationship between chief executive's political connection and corporate environmental responsibility, and also there is no meaningful relationship between chief executive's political connection and social performance and corporate products and services responsibility.
_||_