هدف این مطالعه، بررسی مهارتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بود. این پژوهش از نوع تحقیق پیمایشی بوده و جامعهی آماری آن را دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داد چکیده کامل
هدف این مطالعه، بررسی مهارتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بود. این پژوهش از نوع تحقیق پیمایشی بوده و جامعهی آماری آن را دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل دادند که سرشماری شدند و 68 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهبه وسیله کارگروه کارشناسان و پایایی آن بامحاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد مهارت جستوجوی اطلاعات دانشجویان در حد مطلوب اما مهارتهای آماری، نوشتاری و روششناسی پژوهشی آنان در حد نسبتاً مطلوب بود. نتیجهی تحلیل همبستگی نشان داد که بین مهارتهای چهارگانه دانشجویان با یکدیگر و با مهارت پژوهشی کل و نیز بین شمار مقالههای چاپ شده و طرحهای پژوهشی دانشجویان با مهارتهای آماری و نوشتاری رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهی آزمون t نشان داد تفاوت معنیداری بین مهارت پژوهشی دانشجویان به لحاظ متغیرهای مقطع تحصیلی و شرکت در کلاس روش تحقیق وجود دارد. یافتههای تحقیق همچنین نشان داد که تفاوت معنیداری بین مهارت نوشتاری دانشجویان بر پایه متغیرهای جنس و مقطع تحصیلی و تفاوت معنیداری بین مهارت آماری دانشجویان از نظر متغیرهای مقطع تحصیلی و شرکت در دوره آموزشی روش تحقیق وجود دارد.
پرونده مقاله
غفلت عاملین ترویج از مسائل روانشناختی کشاورزان، مانع تحقق شایسته اهداف آرمانی ترویج شده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی منابع کنترل کشاورزان تلاش میکند دستاوردهایی برای بخش ترویج کشاورزی ارائه دهد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری آن را کشاورز چکیده کامل
غفلت عاملین ترویج از مسائل روانشناختی کشاورزان، مانع تحقق شایسته اهداف آرمانی ترویج شده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی منابع کنترل کشاورزان تلاش میکند دستاوردهایی برای بخش ترویج کشاورزی ارائه دهد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری آن را کشاورزان سه شهرک بیستون، بلوردی و الزهرا در شهرستان هرسین (230 نفر) تشکیل میدهند. حجم نمونه مورد مطالعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 144 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی با انتساب متناسب بوده است. طبق نتایج به دست آمده، حدود 55 درصد از کشاورزان، دارای منابع کنترل بیرونی هستند؛ بدین معنی که موفقیتها و شکست های خود را به عوامل بیرون از خود مثل شانس و اقبال یا دشواری موقعیتها نسبت میدهند. با استفاده از تحلیلعاملی، گویههای منابعکنترل در شش عامل دستهبندی و تحت عناوین شانس و تأثیر عوامل ژنتیکی، روحیه استقلالطلبی و اتکاء به خود، دانش و تجربه، باور به بدشانسی، سنتگرایی و ریسکگریزی نام گذاری شدند. یافتههای حاصل از رگرسیون نیز نشان داد مهمترین عوامل تبیینکننده منابعکنترل به ترتیب سبک مدیریت قانونمند، تجارب عمومی و حرفهای، توانایی خودارزیابی و تحصیلات بوده است که در مجموع 45 درصد از تغییرات واریانس منابع کنترل را پیشبینی میکنند
پرونده مقاله
این تحقیق به بررسی تأثیر سطوح ظرفیت نوآوری در بهبود عملکرد تعاونیهای زنان روستایی، ارزیابی و نقش این سطوح پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق اعضاء تعاونیهای زنان روستایی استان تهران هستند که حدود 788 نفر بودند. از این تعداد 2 چکیده کامل
این تحقیق به بررسی تأثیر سطوح ظرفیت نوآوری در بهبود عملکرد تعاونیهای زنان روستایی، ارزیابی و نقش این سطوح پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق اعضاء تعاونیهای زنان روستایی استان تهران هستند که حدود 788 نفر بودند. از این تعداد 240 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب میباشد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده است و ضریب آلفای کرونباخ 85/0 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایح تحقیق در خصوص سطوح ظرفیت نوآوری حاکی از آن است که در خصوص سطح سرمایه گذاری، میزان سرمایه گذاری در زمینه استخدام و آموزش متخصصان فنی در حد متوسط و سرمایه گذاری در زمینه زیر ساختارهای نوآوری در حد کم در تعاونیها صورت گرفته است. نتایج در خصوص میزان تأثیر سطوح ظرفیت نوآوری نشان داد که در سطح سرمایه گذاری، میزان آن در خرید تکنولوژی و تجهیزات جدید، در سطح ساخت و تولید، میزان نوآوری و تغییرات جزئی در فرایندهای قبلی در تعاونی ها، در سطح بازاریابی، میزان استفاده از روشهای بازاریابی جدید، در سطح مدیریت، میزان دسترسی مدیریت به اطلاعات لازم برای ایجاد نوآوری با کمترین ضریب تغییرات در اولویت اول قرار دارد. نتایج تحلیل حاکی ازآن است که سه متغیر ساز و کار اقتصادی، سازو کار سیاستگذاری و سازو کار آموزشی ترویجی در مجموع 73 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق (ظرفیت نوآوری) را تبیین نمودهاند
پرونده مقاله
ترویج کشاورزی زمانی میتواند نقش مؤثری در توسعه روستایی ایفا نماید که فراتر از انتقال تکنولوژی به توسعه منابع انسانی بپردازد و مروجانی میتوانند این کارکرد ترویج کشاورزی را محقق نمایند که در جامعه روستایی نقش رهبری را ایفا نمایند. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی عوامل چکیده کامل
ترویج کشاورزی زمانی میتواند نقش مؤثری در توسعه روستایی ایفا نماید که فراتر از انتقال تکنولوژی به توسعه منابع انسانی بپردازد و مروجانی میتوانند این کارکرد ترویج کشاورزی را محقق نمایند که در جامعه روستایی نقش رهبری را ایفا نمایند. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای اکتساب نقش رهبری مروجان در استان کرمانشاه اجرا شده است. عوامل مؤثر بر انگیزههای اکتساب نقش رهبری بر اساس تئوری شناخت اجتماعی بندورا و مدل انگیزههای اکتساب نقش رهبری فارمر مشتمل بر عوامل زمینه ای، فردی و محیطی شناسایی گردید. این مطالعه کمی به روش پیمایش با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه هدف تحقیق کلیه مروجان استان کرمانشاه (150=N) میباشند که در یک مطالعه موردی شرکت نموده اند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که عوامل زمینهای 14درصد، عوامل فردی 49 درصد و عوامل محیطی 12 درصد از تغییرات انگیزههای اکتساب نقش رهبری را تبیین نموده اند. بنابراین در این مقاله ضمن معرفی متغیرهای تبیین کننده هر عامل و بررسی معنیداری رابطه متغیرها با متغیروابسته مطالعه، پیشنهادهای مرتبط برای ارتقای انگیزههای اکتساب نقش رهبری مروجان ارایه میگردد
پرونده مقاله
این مطالعه به منظور بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم ساقه خوار برنج (استفاده از زنبور تریکوگراما) در شرق استان گیلان در سال 1392 انجام شده است. برای انجام این مطالعه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 370 نفر به عنوان نمونه آماری بودند که ب چکیده کامل
این مطالعه به منظور بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم ساقه خوار برنج (استفاده از زنبور تریکوگراما) در شرق استان گیلان در سال 1392 انجام شده است. برای انجام این مطالعه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 370 نفر به عنوان نمونه آماری بودند که برای جلوگیری از خطای حاصل از عدم برگشت پرسشنامه ها، تعداد 400 کشاورز به عنوان حجم نمونه نهایی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از شالیکاران نمونه به دست آمد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از یک مدل اقتصاد سنجی به نام لاجیت استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین عوامل در پذیرش فناوری زنبور تریکوگراما سطح تحصیلات شالیکاران، مشارکت و همکاری، میزان تولید برنج، کل هزینه کشاورزی، تعداد طیور و تعداد اعضای خانواده شالیکاران بود. به غیر از دو عامل تعداد طیور و تعداد اعضای خانواده که اثر منفی در احتمال پذیرش این تکنولوژی داشتند بقیه عوامل دارای تأثیر مثبت بودند
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به صورت توصیفی و پیمایشی و با هدف بررسی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه دانشجویان و عوامل پیشبرنده و بازدارنده کارآفرینیدر دانشکده های کشاورزی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کشاورزی واحدهای منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دادند که تعداد 341 نفر چکیده کامل
پژوهش حاضر به صورت توصیفی و پیمایشی و با هدف بررسی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه دانشجویان و عوامل پیشبرنده و بازدارنده کارآفرینیدر دانشکده های کشاورزی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کشاورزی واحدهای منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دادند که تعداد 341 نفر از آنان با استفاده از جدول بارتلت و به روش نمونهگیری طبقهای چندمرحلهای تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارپژوهشپرسشنامهایبودکهرواییصوری و محتوایی آنمطابقنظرجمعیازصاحب نظرانواساتیدمجربوپایاییآننیزازطریقآزمونآلفای کرونباختأییدگردید. نتایج نشان داد که بیش از 53 درصد دانشجویان از نظر ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی در سطح پایینی هستند. بهعلاوه، از دیدگاه دانشجویان ارایه آموزشهای مرتبط با کارآفرینی و پاداش مادی به ایدههای نو مهمترین مؤلفه توسعه کارآفرینی در دانشکدههای کشاورزی بود. همچنین مشکلات دستیابی به منابع مالی برای سرمایهگذاری و ناآشنایی دانشجویان با فعالیتهای کشاورزی و محیطهای روستایی بهعنوان مهم ترین موانع کارآفرینی در دانشکدههای کشاورزی تعیین شدند
پرونده مقاله