کاربرد ظرفیت نوآوری دربهبود عملکرد تعاونیهای زنان روستایی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: بهبودعملکرد, ظرفیت نوآوری, تعاونی زنان روستایی,
چکیده مقاله :
این تحقیق به بررسی تأثیر سطوح ظرفیت نوآوری در بهبود عملکرد تعاونیهای زنان روستایی، ارزیابی و نقش این سطوح پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق اعضاء تعاونیهای زنان روستایی استان تهران هستند که حدود 788 نفر بودند. از این تعداد 240 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب میباشد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده است و ضریب آلفای کرونباخ 85/0 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایح تحقیق در خصوص سطوح ظرفیت نوآوری حاکی از آن است که در خصوص سطح سرمایه گذاری، میزان سرمایه گذاری در زمینه استخدام و آموزش متخصصان فنی در حد متوسط و سرمایه گذاری در زمینه زیر ساختارهای نوآوری در حد کم در تعاونیها صورت گرفته است. نتایج در خصوص میزان تأثیر سطوح ظرفیت نوآوری نشان داد که در سطح سرمایه گذاری، میزان آن در خرید تکنولوژی و تجهیزات جدید، در سطح ساخت و تولید، میزان نوآوری و تغییرات جزئی در فرایندهای قبلی در تعاونی ها، در سطح بازاریابی، میزان استفاده از روشهای بازاریابی جدید، در سطح مدیریت، میزان دسترسی مدیریت به اطلاعات لازم برای ایجاد نوآوری با کمترین ضریب تغییرات در اولویت اول قرار دارد. نتایج تحلیل حاکی ازآن است که سه متغیر ساز و کار اقتصادی، سازو کار سیاستگذاری و سازو کار آموزشی ترویجی در مجموع 73 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق (ظرفیت نوآوری) را تبیین نمودهاند
The main purpose of this study was to investigate the Effects of innovation capacity to improving performance in cooperative of rural women. The present study is an applied research type. The total population of this study was 788 women the members of cooperatives in the Tehran province and 240 of them were selected by using Cochran formula through random sampling method. The main instrument of research was a questionnaire and level of Alpha Cranach at different section was 85 percent. Results related to levels of innovation capacity revealed that low investment on recruitment and training technical staff, The level of investment, investment in technology and new equipment purchases, the level of product, innovation and Changes in previous of cooperatives, the level of marketing, applying new methods of marketing and the level of management, access to required information is regarded as the most important and first priority. Results of multi variable regression reveal that economic, policy, and educational mechanism explain 73% of changes for enhancing innovation capacity