زمینه: با توجه به سهم بسیار بزرگ سیاستگذاری در اداره امور دولت در برابر پیچیدگی های محیطی، در نظر گرفتن یا مغفول ماندن شاخصهای یک سیاست می تواند آن را به بهترین شکل اجرا نماید یا اینکه آن را با شکست مواجه کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عقلانیت در سیاستگذاری نظام چکیده کامل
زمینه: با توجه به سهم بسیار بزرگ سیاستگذاری در اداره امور دولت در برابر پیچیدگی های محیطی، در نظر گرفتن یا مغفول ماندن شاخصهای یک سیاست می تواند آن را به بهترین شکل اجرا نماید یا اینکه آن را با شکست مواجه کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عقلانیت در سیاستگذاری نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، روش دلفی می باشد. جهت شناسایی مولفه های تحقیق از مبانی نظری پژوهش و مولفه های پیشنهادی خبرگان استفاده شده است. خبرگان تحقیق، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی می باشند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها جهت رتبه بندی اهمیت مولفه ها، از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق، 69 شاخص ، 13 مولفه و 3 مقوله در حوزه عقلانیت در سیاستگذاری میباشد. عقلانیت اقتصادی بعنوان بیشترین اهمیت و عقلانیت قانونی با کمترین ضریب اهمیت بدست آمده است. نتیجه گیری: مولفه های شناسایی شده برای سیاستگذاری در نظام آموزش میتواند مورد توجه قرار گیرد.
پرونده مقاله
زمینه: موضوع حکمرانی اینترنت دارای ساختار چند وجهی و دارای ارتباط متقابل در میان ذینفعان مختلفی میباشد.در این میان اثر حکمرانی اینترنتی بر کاربران نیاز به فهم بهتری دارد. تحقیقات در حوزه حکمرانی اینترنتی بیشتر حکمرانی در سطح کلان را نشانه رفتهاست و تحقیقات اندکی اثر تص چکیده کامل
زمینه: موضوع حکمرانی اینترنت دارای ساختار چند وجهی و دارای ارتباط متقابل در میان ذینفعان مختلفی میباشد.در این میان اثر حکمرانی اینترنتی بر کاربران نیاز به فهم بهتری دارد. تحقیقات در حوزه حکمرانی اینترنتی بیشتر حکمرانی در سطح کلان را نشانه رفتهاست و تحقیقات اندکی اثر تصمیمات را بر سازمان و کاربران بررسی کرده است. این تحقیق به دنبال ارائه مدل کلی حکمرانی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب میباشد. هدف:هدف مفهوم سازی حکمرانی اینترنتی، بازیگران اصلی آن و تبیین نقش دولتها و رسانههای اجتماعی است. روش تحقیق: از روش کیفی فراترکیب استفاده شده است و تمام گامهای روش به دقت پیادهسازی گردیدهاست. یافتهها: در ابتدا 45 مقاله و نهایتا 22 مقاله کیفی برای انجام فرآیند فراترکیب انتخاب و به دقت بررسی شدند و فرآیند به دقت بر روی مقالات اجرا گردید. نتیجهگیری: حکمرانی اینترنتی یک مفهوم چند لایه است که بازیگران مختلفی در هر لایه آن نقش ایفا میکنند. رسانههای اجتماعی نقش مهمی در حکمرانی دارند و لی دولتها بسته به ماهیتشان میتوانند در لایه های مختلفی از این مدل نقش آفرینی کنند و بسته به اینکه در کدام لایه باشند اثرات متفاوتی خواهند داشت.
پرونده مقاله
زمینه: فساد اداری، معضل اساسی سازمانهای دولتی در بسیاری از کشورهای جهان است. به نظر می رسد که توسعه فناوری اطلاعات و استقرار دولت الکترونیک، آغازگر مرحله جدیدی در جهت شفافسازی و کاهش فساد اداری در سازمانها است. هدف: بررسی تاثیر تمرکز زدایی دولت بر کاهش فساد اداری با چکیده کامل
زمینه: فساد اداری، معضل اساسی سازمانهای دولتی در بسیاری از کشورهای جهان است. به نظر می رسد که توسعه فناوری اطلاعات و استقرار دولت الکترونیک، آغازگر مرحله جدیدی در جهت شفافسازی و کاهش فساد اداری در سازمانها است. هدف: بررسی تاثیر تمرکز زدایی دولت بر کاهش فساد اداری با نقش میانجی استقرار دولت الکترونیک در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی . روش: از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نوع تحقیقات همبستگی میباشد. جامعه آماری، کلیه کارکنان سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی به تعداد 63079 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده 382 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری و سنجش اطلاعات به ترتیب از پرسشنامه های استاندارد تمرکززدایی پینتریچ و درابدالی (1392) با ضرایب آلفای کرونباخ 85/0، استقرار دولت الکترونیک رضاییکیا (1392) 81/0، و فساد اداری شریفی و ژانگ (2009) 9/0 استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها به تائید خبرگان رسید. یافتهها :تمرکززدایی دولت بر استقرار دولت الکترونیک، استقرار دولت الکترونیک بر کاهش فساد اداری، و تمرکز زدایی دولت بر کاهش فساد اداری تاثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: نتایج کلی بیانگر تاثیر تمرکز زدایی دولت از طریق استقرار دولت الکترونیک بر کاهش فساد اداری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی است.
پرونده مقاله
زمینه: یکی از دلایل عدم اجرای صحیح خطمشیهای عمومی عدم ارتباط بین تدوین کنندگان خطمشی عمومی و مجریان میباشد. در صورتی که تدوین کنندگان خطمشی عمومی با اجرا ارتباط داشته باشند بسیاری از مشکلات از بین خواهند رفت اما در عمل این گونه نیست. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط چکیده کامل
زمینه: یکی از دلایل عدم اجرای صحیح خطمشیهای عمومی عدم ارتباط بین تدوین کنندگان خطمشی عمومی و مجریان میباشد. در صورتی که تدوین کنندگان خطمشی عمومی با اجرا ارتباط داشته باشند بسیاری از مشکلات از بین خواهند رفت اما در عمل این گونه نیست. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین نقش بازیگران تدوین خطمشی عمومی در اجرای خطمشیهای سلامت نظام اداری انجام شده است. روش: در این پژوهش جهت شناسایی بازیگران تدوین خطمشی عمومی از نظرات خبرگان با سابقه در حوزه خطمشی گذاری عمومی استفاده و سپس با تلفیق مولفههای استخراج شده از مبانی نظری پژوهش، پرسش نامه ای در خصوص نقش بازیگران تدوین خطمشی عمومی تنظیم گردید. برای شناسایی خطمشیهای سلامت نظام اداری از قوانین و خطمشیهای این حوزه استفاده و در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss 22 و Amos 22 استفاده شد. یافته ها: در این پژوهش که بیشترین میانگین رتبه(63/7) مربوط به رسانههای گروهی بود. همچنین در خصوص وضعیت اجرای خطمشیهای سلامت نظام اداری در دستگاههای اجرایی رتبه بندی صورت گرفت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین نقش بازیگران تدوین خطمشی عمومی با اجرای خطمشیهای سلامت نظام اداری رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم آوای نوع دوستانه کارکنان انجام شده است. آوای نوع دوستانه، ابراز ایدهها، اطلاعات و نظرهای مرتبط با کار مبتنی بر انگیزه های مشارکتی تعریف شده است. روش: این مطالعه به روش کیفی و بر مبنای استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. جهت جمعآوری دادهه چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم آوای نوع دوستانه کارکنان انجام شده است. آوای نوع دوستانه، ابراز ایدهها، اطلاعات و نظرهای مرتبط با کار مبتنی بر انگیزه های مشارکتی تعریف شده است. روش: این مطالعه به روش کیفی و بر مبنای استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته و عمیق و جهت تجزیه و تحلیل آنها از رویکرد کلایزی استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه کارکنان شهرداری مشهد که تجربه بروز بیش از 20 بار آوای نوع دوستانه را به صورت رسمی داشته و حداقل سه سال سابقه کار در شهرداری مشهد را داشتند، تشکیل دادند که با توجه به نمونهگیری هدفمند و کفایت آن مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته ها: از یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل مصاحبهها، 4 بعد ارتقادهنده، آزادانه، پیشگیرانه و اخلاق مدارانه پدیدار گردید. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش بینش ارزشمندی را در مورد آوای نوع دوستانه کارکنان فراهم میکند که میتواند به دستاوردهای بزرگی برای سازمانها منجر شود و در حوزه مشارکت مثبت سازمانی کاربرد داشته باشد.
پرونده مقاله
چکیده زمینه: مدل بانکداری جامع که تمرکز اصلی آن رفع انواع نیازهای مالی مشتریان است، دامنه وسیعی از خدمات مالی اعم از خدمات تجاری، سرمایه گذاری، بیمهای، مشاورهای و غیره را به مشتریان خود ارائه می دهند. هدف: از این تحقیق تشریح ابعاد مدل بانکداری جامع بانک ملی ایران مبتن چکیده کامل
چکیده زمینه: مدل بانکداری جامع که تمرکز اصلی آن رفع انواع نیازهای مالی مشتریان است، دامنه وسیعی از خدمات مالی اعم از خدمات تجاری، سرمایه گذاری، بیمهای، مشاورهای و غیره را به مشتریان خود ارائه می دهند. هدف: از این تحقیق تشریح ابعاد مدل بانکداری جامع بانک ملی ایران مبتنی بر نیازهای مشتریان است. روش: این تحقیق به شیوه مطالعة موردی از نوع کیفی انجام شد. گروه هدف این تحقیق شامل هیجده نفر از خبرگان صنعت حوزة بانکداری با سابقه بالای 10 سال در بانک ملی ایران (در شهر تهران) در سال 1397 بود. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل تم استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج این تحقیق مدل بانکداری جامع در بانک ملی مبتنی بر نیازهای مشتریان استخراج شد که در آن هدف رفع چالشهای پیش رو در ابعاد منابع مالی، منابع انسانی، فرایند ها، و مشتریان است. نتیجه گیری: راهبردهای دست یابی به مقصود این تحقیق، عبارتند از: تعدیل در سختگیریهای شدید نظارتی در حوزه قوانین بانکی، نیاز به سطوح متنوع سرمایه جهت تأمین سرمایه در بانکهای جامع، تبدیل به فرصت کردن شرایط بازار رقابتی بانکها از جمله دیجیتالی شدن (در پی تنوع محصولات)، کاربست مناسب تکنولوژی ارتباطی جهت تأمین نیازهای متنوع مشتریان. کلیدواژه: بانکداری جامع، بانک ملی ایران، نیاز مشتریان، خبرگان صنعت حوزة بانکداری، تحلیل تم
پرونده مقاله
زمینه: برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی در سازمانهای بخش عمومی بسیار با اهمیت است، چرا که دستیابی به اهداف سازمانی و ارائه خدمات با کیفیت و دلیل موفقیت این بخش در کشورهای توسعه یافته، داشتن سرمایه فکری است. هدف: هدف پژوهش حاضر بهرهگیری از ابزارهای مدیریت استراتژیک ب چکیده کامل
زمینه: برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی در سازمانهای بخش عمومی بسیار با اهمیت است، چرا که دستیابی به اهداف سازمانی و ارائه خدمات با کیفیت و دلیل موفقیت این بخش در کشورهای توسعه یافته، داشتن سرمایه فکری است. هدف: هدف پژوهش حاضر بهرهگیری از ابزارهای مدیریت استراتژیک برای برنامهریزی منابع انسانی در ادارهکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانغربی بوده است. بدلیل نظارتی این سازمان ، برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی برای آن اهمیت موضوع پژوهش را مضاعف میکند . روشها:جامعۀ آماری شامل مدیران و کارکنان سازمان (115 نفر) بوده است. گردآوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه محققساخته شامل 36 گویه براساس طیف لیکرت بوده و در پاییز 1397 جمعآوری شده است. ابزارهای مدیریت استراتژیک مورد استفاده شامل ماتریس برنامهریزی کمی استراتژیک QSPM، ماتریس عوامل داخلی و خارجی، و تحلیل SWOT ، بودند. یافته ها: استراتژیهای تدوین شده شامل 10 استراتژی بوده که در جدول شماره 4 و اولویتبندی استراتژیها در جدول شماره 5 آمدهاند . نتیجهگیری: نتایج نشان دادکه، استراتژی اصلاح نظام پاداش مبتنیبر عملکرد و نظاممندکردن سیستم انتصابات و جانشینپروری براساس شایستگی از مهمترین استراتژیهای برنامهریزی منابع انسانی در این سازمان میباشد. بنابراین پیشنهاد میشود، سازمان نسبت به برنامهریزی استراتژیک در منابع انسانی با اولویت بخشیدن به این عوامل اقدام نماید.
پرونده مقاله