حکمرانی اینترنتی ؛ بازیگران اصلی، دولتها و رسانههای اجتماعی: با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیرِیت دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: حکمرانی اینترنتی, رسانههای اجتماعی, حکمرانی,
چکیده مقاله :
زمینه: موضوع حکمرانی اینترنت دارای ساختار چند وجهی و دارای ارتباط متقابل در میان ذینفعان مختلفی میباشد.در این میان اثر حکمرانی اینترنتی بر کاربران نیاز به فهم بهتری دارد. تحقیقات در حوزه حکمرانی اینترنتی بیشتر حکمرانی در سطح کلان را نشانه رفتهاست و تحقیقات اندکی اثر تصمیمات را بر سازمان و کاربران بررسی کرده است. این تحقیق به دنبال ارائه مدل کلی حکمرانی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب میباشد. هدف:هدف مفهوم سازی حکمرانی اینترنتی، بازیگران اصلی آن و تبیین نقش دولتها و رسانههای اجتماعی است. روش تحقیق: از روش کیفی فراترکیب استفاده شده است و تمام گامهای روش به دقت پیادهسازی گردیدهاست. یافتهها: در ابتدا 45 مقاله و نهایتا 22 مقاله کیفی برای انجام فرآیند فراترکیب انتخاب و به دقت بررسی شدند و فرآیند به دقت بر روی مقالات اجرا گردید. نتیجهگیری: حکمرانی اینترنتی یک مفهوم چند لایه است که بازیگران مختلفی در هر لایه آن نقش ایفا میکنند. رسانههای اجتماعی نقش مهمی در حکمرانی دارند و لی دولتها بسته به ماهیتشان میتوانند در لایه های مختلفی از این مدل نقش آفرینی کنند و بسته به اینکه در کدام لایه باشند اثرات متفاوتی خواهند داشت.
As mobile, wearing technology and other IP-base connectivity systems encompass every parts of our everyday life, and more and more people are using digital technology, the impact of internet governance on users needs to be better understood.There are many important aspects of internet governance that can be considered in three main levels ; global institute such as ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), organizational levels which are parts of bigger ecosystem and users level in the shape of emerging norms. Researches in the field of internet governance are mostly triggering high level of internet governance and there are lack of evidences on how decision may impact users and organizations . meanwhile, we encounter with the permeation of social media and a holistic consideration on this subject is needed. In this paper we are looking for presenting general model of internet governance by the use of meta synthesis.
_||_