ارائه مدل عقلانیت در سیاست گذاری نظامِ آموزشِ دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحبوبه منتظرعطایی 1 , احمد اکبری 2 , مسلم چرابین 3 , محمد کریمی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: عقلانیت, خط مشی گذاری, نظام آموزش, سیاست گذاری عمومی,
چکیده مقاله :
زمینه: با توجه به سهم بسیار بزرگ سیاستگذاری در اداره امور دولت در برابر پیچیدگی های محیطی، در نظر گرفتن یا مغفول ماندن شاخصهای یک سیاست می تواند آن را به بهترین شکل اجرا نماید یا اینکه آن را با شکست مواجه کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عقلانیت در سیاستگذاری نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، روش دلفی می باشد. جهت شناسایی مولفه های تحقیق از مبانی نظری پژوهش و مولفه های پیشنهادی خبرگان استفاده شده است. خبرگان تحقیق، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی می باشند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها جهت رتبه بندی اهمیت مولفه ها، از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق، 69 شاخص ، 13 مولفه و 3 مقوله در حوزه عقلانیت در سیاستگذاری میباشد. عقلانیت اقتصادی بعنوان بیشترین اهمیت و عقلانیت قانونی با کمترین ضریب اهمیت بدست آمده است. نتیجه گیری: مولفه های شناسایی شده برای سیاستگذاری در نظام آموزش میتواند مورد توجه قرار گیرد.
Background: In the administration of state affairs, in contrast to the complexity of the environment, policymaking has a very large share.Maintaining or neglected indicators of a policy can best implement it or fail it. Objective: The present research is aimed at providing a rational model in public policy of Islamic Azad University Education System. Methods: Methods In this study, is the Delphi method. In order to identify the components of the research, theoretical foundations of research and the components of the experts have been used. The research experts are the board of trustees of the Islamic Azad University who were selected by snowball method. Shannon entropy technique has been used to analyze the data to rank the components of the components. Findings: The research findings are 69 indicators, 13 components and 3 categories in the field of policy rationality.Economic rationality has been achieved with the highest importance and legal rationality with the least important factor. Conclusion: Identified components for policymaking in the education system can be considered
_||_