الگوی حکمرانی مطلوب مالیاتی در راستای ارتقا هوشمندی مالیاتی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحسن محمدی 1 , نبی اله محمدی 2 * , حسن غنیمتی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - استادیار دانشکده مدیریت، گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: حکمرانی مالیاتی, هوشمندی مالیاتی, سیاست گذاری,
چکیده مقاله :
هدف: هوشمندی مالیاتی نیازمند تبیین دقیق و صحیح اجزای حکمرانی بر مبنای روندهای نوین و بازمهندسی شده است حکمرانی مالیاتی برای تضمین ثبات اجتماعی مهم است و با ترویج انصاف و شفافیت در نظام مالیات، دولت ها می توانند به ایجاد اعتماد و اطمینان به نهادهای حاکمیتی کمک کنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی حکمرانی مطلوب مالیاتی در راستای ارتقا هوشمندی مالیاتی انجام شده است.
روش: این پژوهش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون تدوین شده است؛ در اين پژوهش با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان سازمانی و دانشگاهی مدیریت دولتی، سیاست گذاری عمومی و اقتصاد به تعداد 18 نفر يافتهها تحلیل و الگوي حاضر طراحي شد. بر اين اساس با تحليل محتواي مصاحبهها و پژوهش ها با استفاده از نرم افزار 2020Maxqda ابعاد مربوطه استخراج و ميزان اهميت و اولويت هر يك با استفاده از تکنیک آنتروپي شانون تعيين شد.
يافته ها: براساس رویکرد پژوهش 3 جنبه، 37 مولفه و 134 کد استخراج گردید. خط مشی گذاران مالیاتی و مراجع سیاست گذاری بایستی شناخت دقیقی از پیشایندهای حکمرانی مطلوب مالیاتی به دست آورند. همچنین تحلیل راهبردهای ارائه شده در این پژوهش می تواند ظرفیت عملیاتی را ارتقا داده و در راستای شکل گیری حکمرانی مالیاتی هوشمند موثر باشد تا به پیامدهای ذکر شده توسط
Objective: Tax intelligence requires an accurate and correct explanation of governance components based on modern and reengineered trends. Tax governance is important to ensure social stability, and by promoting fairness and transparency in the tax system, governments can help build trust and confidence in governing institutions. do Therefore, the current research has been conducted with the aim of providing a model of optimal tax governance to promote tax intelligence.
Method: This qualitative research was compiled using thematic analysis. In this research, the findings were analyzed using semi-structured interviews with organizational and academic experts in public administration, public policy, and economics, and the present model was designed. Based on this, by analyzing the content of the interviews and research using the Maxqda 2020 software, the relevant dimensions were extracted, and the importance and priority of each were determined using the Shannon entropy technique.
Findings: Based on the research approach, 3 aspects, 37 components, and 134 codes were extracted. Tax policymakers and policy-making authorities should gain a detailed understanding of the antecedents of good tax governance. Also, the analysis of the strategies presented in this research can improve operational capacity and effectively form smart tax governance to achieve the experts' results.
Conclusion: This research presented the optimal tax governance
ایزدخواستی, حجت. (1395). تحلیل تأثیر فساد و کیفیت حکمرانی بر عملکرد نظام مالیاتی: رویکرد دادههای تابلویی پویا. تحلیل های اقتصادی توسعه ایران, 4(1), 93-118. doi: 10.22051/edp.2017.13453.1069
پناهی, حسین, فلاحی, فیروز, مردم دار, سجاد. (1396). مقایسه اثر حکمرانی خوب بر درآمدهای مالیاتی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته. تحلیل های اقتصادی توسعه ایران, 5(1), 81-99. doi: 10.22051/edp.2018.16957.1106
رضائی، محمد جواد و موحدی بکنظر، مهدی، (1401). ،مبانی نهادی حکمرانی عادلانه مالیاتی؛ رویکردی اسلامی،https://civilica.com/doc/1615397
Baker, A., & Murphy, R. (2021). Creating a race to the top in global tax governance: the political case for tax spillover assessments. Globalizations, 18(1), 22-38.
Christensen, R. C. (2021). Elite professionals in transnational tax governance. Global Networks, 21(2), 265-293.
Christensen, R. C., & Hearson, M. (2019). The new politics of global tax governance: Taking stock a decade after the financial crisis. Review of International Political Economy, 26(5), 1068-1088.
Eskelinen, T., & Ylönen, M. (2017). Panama and the WTO: new constitutionalism of trade policy and global tax governance. Review of International Political Economy, 24(4), 629-656.
Everest-Phillips, M. (2011). Tax, governance and development. Commonwealth Secretariat.
Hearson, M., & Rixen, T. (2021). The politics and history of global tax governance. Chapters, 244-259.
Hearson, M., Christensen, R. C., & Randriamanalina, T. (2022). Developing influence: the power of ‘the rest’in global tax governance. Review of International Political Economy, 1-24.
Kalotay, A. (2021). Tax-Smart Portfolio Valuation and Performance Measurement. The Journal of Portfolio Management, 47(8), 50-56.
Kovermann, J., & Velte, P. (2019). The impact of corporate governance on corporate tax avoidance—A literature review. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 36, 100270.
Lips, W. (2019). Great powers in global tax governance: A comparison of the US role in the CRS and BEPS. Globalizations, 16(1), 104-119.
Moore, M. (2015). Tax and the governance dividend. SSRN.
Raikov, A. L. E. X. A. N. D. E. R. (2021). Decreasing tax evasion by artificial intelligence. IFAC-PapersOnLine, 54(13), 172-177.
Rixen, T. (2016). Institutional reform of global tax governance: a proposal. Global Tax Governance: What is Wrong with it and how to Fix it.
Sebele-Mpofu, F. Y. (2020). Governance quality and tax morale and compliance in Zimbabwe’s informal sector. Cogent Business & Management, 7(1), 1794662..